Wyścigowe opony używane od tegorocznego sezonu mistrzostw Goodyear FIA ETRC są wykonane w 55% materiałów zrównoważonych. Oficjalna premiera opon odbyła się w trakcie wyścigu w Misano 17-18 maja. Był to wyścig otwierający sezon 2025.
Wysoki, bo 55-procentowy udział zrównoważonych materiałów udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu starannie dobranych składników. Mowa o takich jak krzemionka pozyskiwana z popiołu z łusek ryżowych i sadza pochodząca z alternatywnych surowców.
Tradycja od 2003 roku
Goodyear od 2003 roku odgrywa kluczową rolę w europejskiej serii mistrzostw FIA European Truck Racing Championship (ETRC). Jednocześnie rozwija technologie w oponach dla poprawy osiągów wyścigowych ciężarówek. Uczestnictwo w tej wymagającej rywalizacji daje producentowi możliwość testowania innowacyjnych rozwiązań. Doświadczenia zdobyte na torze mają bezpośredni wpływ na rozwój opon Goodyeara do pojazdów użytkowych.
„Goodyear FIA ETRC służy jako dodatkowe pole testowe dla najnowszych osiągnięć w technologii opon ciężarowych. Zwiększając udział zrównoważonych materiałów w naszych oponach wyścigowych, nie tylko wspieramy program zrównoważonego rozwoju mistrzostw, ale także torujemy drogę dla szerszych innowacji, które przynoszą korzyści całej branży transportowej” – powiedział Maciej Szymański, dyrektor Goodyear ds. marketingu w segmencie opon ciężarowych w regionie EMEA.
„Wraz z wprowadzeniem nowej generacji opon wyścigowych Goodyeara wykonanych w 55% ze zrównoważonych materiałów robimy kolejny krok w kierunku zrównoważonej transformacji naszej serii wyścigów ciężarówek” – powiedział Georg Fuchs, dyrektor zarządzający ETRA.
Georg Fuchs podkreśla, że takie partnerstwo pokazuje, że zrównoważony rozwój i wydajność mogą iść w parze. Kształtują bardziej odpowiedzialną przyszłość zarówno w wyścigach, jak i transporcie drogowym.
Wyścigowe opony z zaawansowanych mieszanek
Wprowadzenie nowych opon wyścigowych do pojazdów ciężarowych, wykonanych w 55% z ekologicznych materiałów, wpisuje się w konsekwentne dążenie mistrzostw Goodyear FIA ETRC do zrównoważonego rozwoju. Od 2021 r. seria jest w 100% napędzana odnawialnym biopaliwem HVO. Posiada trzygwiazdkową akredytację środowiskową FIA – najwyższy poziom w ramach tego programu. Goodyear również uzyskał ten najwyższy poziom certyfikacji, nie tylko dla FIA ETRC, lecz także dla innych prestiżowych programów sportów motorowych. Wśród nich są Długodystansowe Mistrzostwa Świata FIA, 24-godzinnego wyścig Le Mans i European Le Mans Series. Dodatkowo producent aktywnie wspiera zrównoważone rozwiązania poprzez bieżnikowanie opon wyścigowych do samochodów ciężarowych. Tym samym nadaje im drugie życie w transporcie drogowym. Przekłada się to na ograniczenie ilości odpadów i efektywniejsze wykorzystanie zasobów.
Najnowszą oponę wyścigową Goodyear do samochodów ciężarowych opracowano z zastosowaniem zaawansowanej mieszanki. Zapewnia ona lepszą przyczepność, szczególnie na mokrej nawierzchni. Regulamin wyścigów Goodyear FIA ETRC wymaga, aby każda opona pracowała z równą skutecznością na różnych torach i w szerokim zakresie warunków pogodowych – od suchych i mokrych po zimne i gorące nawierzchnie. Nowa konstrukcja wyróżnia się także zwiększoną trwałością. To pozwala ograniczyć liczbę zużywanych opon
w trakcie sezonu. Dzięki temu zespoły mogą utrzymać optymalne osiągi, jednocześnie poprawiając efektywność wykorzystania opon.
Goodyear stosuje system certyfikacji zrównoważonego rozwoju ISCC PLUS
i metodę bilansu masy. Wszystko po to, by wspierać przejrzystość i odpowiedzialność
w śledzeniu zrównoważonych materiałów w całym łańcuchu dostaw.