czwartek, 9 października, 2025
Strona głównaAktualnościWodorowy Hilux na testach na lotnisku w Amsterdamie

Wodorowy Hilux na testach na lotnisku w Amsterdamie

Wodorowy Hilux jest elementem pilotażowego projektu lotniska Amsterdam Schiphol (AMS). Na potrzeby lotniska w codziennym użytku będą pojazdy wodorowo-elektryczne. Do floty obsługi naziemnej dołączyła prototypowa Toyota Hilux zasilana wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Amsterdam Schiphol jako pierwsze na świecie międzynarodowe lotnisko uruchomiło pilotażowy projekt. W jego ramach na terenie portu lotniczego będą wykorzystywane pojazdy wodorowe. Wśród nich prototypowa Toyota Hilux napędzana wodorowymi ogniwami paliwowymi. W programie bierze również udział specjalnie opracowany pojazd holowniczy. Umożliwia on przestawianie samolotów na znaczne odległości po płycie lotniska. Inicjatywa holenderskiego lotniska przybliża wizję prowadzenia bezemisyjnych operacji naziemnych do 2030 roku.

Wodorowy Hilux przejawem wielotorowego podejścia Toyoty

Testy mają na celu zbadanie praktycznej użyteczności pojazdów wodorowych. W tym łatwości obsługi, zasięgu oraz integracji z infrastrukturą tankowania wodoru na terenie lotniska. Główną zaletą samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi na wodór jest krótki czas tankowania (zaledwie kilka minut) oraz duży zasięg. Dzięki czemu takie pojazdy mogą pracować dłużej, nawet przy niskich temperaturach.

„Toyota świadomie wybrała podejście wielotorowe, wykorzystując różne rozwiązania techniczne, które przyczyniają się do redukcji emisji CO2. Oprócz samochodów  hybrydowych i elektrycznych na baterie, Toyota nadal intensywnie inwestuje w technologię wodorową, zwłaszcza z myślą o pojazdach użytkowych. Pilotażowy projekt na lotnisku Amsterdam Schiphol doskonale wpisuje się w tę strategię” – powiedział Jan Christaan Koenders, dyrektor zarządzający Toyota Netherlands.

Wodorowy Hilux przejedzie nawet 600 km

Bezemisyjny Hilux wspiera zespół kontroli naziemnej „Bird Control”. Do jego zadań należy monitorowanie pasów startowych oraz obserwacja zachowań ptaków. By lepiej chronić samoloty i zwierzęta pick-up na wodór został zmodyfikowany. Wyposażono go w specjalnie akcesoria do realizacji tych zadań.

Napęd na ogniwa paliwowe w prototypowym Hiluxie wykorzystuje niezawodne rozwiązania znane z Toyoty Mirai, która od ponad dekady jest obecna na rynku. W pick-upie zastosowano trzy zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 7,8 kg, które zamontowano na ramie podwozia. Prognozowany zasięg wodorowego Hiluxa to 600 km.

Zestaw ogniw paliwowych umieszczony nad przednią osią składa się z 330 ogniw, w których wykorzystano polimer w stanie stałym. Samochód ma napędzaną tylną oś przy pomocy silnika elektrycznego o mocy 134 kW (182 KM) oraz 300 Nm momentu obrotowego. Podczas jazdy ogniwa paliwowe nie wytwarzają spalin, a jedynym produktem ubocznym jest czysta woda. Co więcej, akumulator litowo-jonowy odpowiedzialny za magazynowanie energii znajdziemy z tyłu pod przestrzenią ładunkową, dzięki czemu kabina pozostała przestronna.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź