Podczas Globalnego Szczytu Transportu Publicznego UITP 2023 w Barcelonie ma premierę wodorowe eCitaro w wersji gotowej do produkcji seryjnej.
Przegubowy Meredes-Benz eCitaro fuell cell jest w ofercie od czerwca br. Mieści do 128 pasażerów i ma zasięg 350 km, co zdaniem producenta oznacza, że może całkowicie zastąpić we flocie analogiczny autobus spalinowy i wykonywać te same zadanie równie sprawnie.
Większy zasięg
Wodorowe eCitaro wyposażone jest w pakiet baterii NMC 3 o pojemności 392 kWh i ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, dostarczane przez Toyotę. Baterie nowej generacji mają stosunkowo dużą gęstość energetyczną, a optymalną temperaturę działania zapewnia im własny system klimatyzacji. Najlepsza do ogniw temperatura to 25 stopni Celsjusza.
Projektanci potraktowali ogniwo jako swoisty przedłużacz zasięgu (ang. range extender), co ma przynieść korzyści ekonomiczne. Energia elektryczna jest obecnie tańsza niż tzw. zielony wodór, zatem bardziej opłacalne dla użytkownika będzie doładowywanie baterii i korzystanie z ogniwa jedynie wtedy, gdy to konieczne. Autobus może być ładowany przez wtyczkę (plug-in) prądem stałym o mocy maksymalnie 150 kW. Użytkownik może wybrać, czy chce mieć gniazdko nad prawym lub lewym przednim nadkolem czy z tyłu autobusu. W jednym eCitaro mogą być maksymalnie dwa gniazdka.

Równowaga kosztów
Pracą napędu steruje elektronika, która decyduje również, skąd w danej chwili pochodzi energia do napędu. Można ustawić napęd w trybie „maksymalny zasięg” i wtedy będzie używał baterii i ogniwa tak, aby go wydłużyć. W trybie „minimalnego zużycia wodoru” będzie oszczędzał gaz, pobierając energię głównie z baterii.
Źródłem napędu jest elektryczna oś portalowa ZF AVE 130 z dwoma silnikami o mocy 125 kW i maksymalnym momencie 485 Nm każdy. W przegubowym eCitaro standardowo montowane są dwie takie osie: środkowa i tylna.
Spółka Daimler Trucks przygotowała wodorowe eCitaro jako alternatywę dla wersji wyposażonej wyłącznie w baterie. Projektanci dążyli do uchwycenia równowagi między możliwie wysoką pojemnością pasażerską i dużym zasięgiem oraz obniżenia całkowitego kosztu użytkowania.






