Volvo Trucks już piąty rok z rzędu jest liderem segmentu ciężkich elektrycznych pojazdów ciężarowych w Europie. Szwedzki producent osiągnął tu 47% udziałów rynkowych. W Ameryce Północnej marka również zajmuje czołową pozycję wśród producentów tego typu pojazdów.
Volvo Trucks jest liderem w segmencie ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym (16 ton i więcej) w Europie. Firma miała 47% udziałów w segmencie pod koniec 2024 r. W ciągu roku w Europie zarejestrowano 1970 elektrycznych pojazdów ciężarowych marki Volvo. Pięć największych rynków dla elektrycznych modeli Volvo w 2024 r. to Niemcy, Holandia, Szwecja, Norwegia i Szwajcaria. Ponadto Volvo Trucks zajmuje również wiodącą pozycję w Ameryce Północnej. Ma udział w segmencie ciężkich elektrycznych pojazdów ciężarowych przekraczającym 40% w 2024 r.
Volvo Trucks wspomaga transformację
Volvo Trucks rozpoczęło seryjną produkcję elektrycznych pojazdów ciężarowych w 2019 r. i od tamtej pory stale rozwija swoją ofertę, która dziś obejmuje aż 8 modeli elektrycznych. Firma dostarczyła już ponad 4800 takich ciężarówek klientom na całym świecie. Roger Alm mówi, że elektryczne ciężarówki Volvo pokonały już ponad 140 milionów kilometrów
Ciężarówki elektryczne to 1,3% całkowitego rynku ciężarowego w Europie
W 2024 r. elektryczne pojazdy ciężarowe stanowiły zaledwie 1,3% całkowitego rynku ciężarówek w Europie. Szersze ich przyjęcie zależy od kilku czynników. Takich jak rozbudowa publicznej infrastruktury ładowania, w tym przepustowości sieci elektrycznej, korzystniejszy całkowity koszt posiadania dla operatorów transportu, zamówienia publiczne na transport o zerowej emisji spalin i zrównoważony łańcuch dostaw.
Robert Alm przyznaje, że aby przyspieszyć przejście na transport o zerowej emisji, nie wystarczą wyłącznie gotowe produkty. Zgodnie z naszą analizą potrzeba 40 000 szybkich ładowarek na europejskich drogach, co potencjalnie przełoży się na 400 000 ciężarówek elektrycznych do 2030 r. Potrzebna jest również bardziej wydajna polityka gospodarcza, która sprawi, że eksploatacja elektrycznych pojazdów ciężarowych będzie opłacalna dla wszystkich firm transportowych.