Volvo FH Aero Electric to nowy elektryczny samochód ciężarowy dalekiego zasięgu. Oferuje zasięg do 600 kilometrów, a na naładowanie baterii wystarczy 40 minut. Do uruchomienia sprzedaży jeszcze trochę, ale wygląd pojazdu znamy już dziś.
Volvo Trucks oficjalnie wprowadzi nowy elektryczny model przeznaczony do transportu dalekobieżnego. Jest nim Volvo FH Aero Electric z elektryczną osią napędową (e-axle). Przyjmowanie zamówień ruszy w pierwszej połowie 2026 roku. Już teraz jednak udostępniono zdjęcia i dodatkowe informacje o pojeździe. Klienci mogą podpisać list intencyjny dotyczący jego zakupu.
Takiego Volvo jeszcze nie było
Nowe FH Aero Electric zostało zaprojektowane z myślą o transporcie dalekobieżnym. To segment odpowiadający za dużą część emisji CO₂ w transporcie ciężarowym, który do tej pory był trudny do elektryfikacji. Nowy samochód ciężarowy oferuje możliwość szybkiego ładowania i zasięg do 600 km na napędzie elektrycznym.
„To prawdziwy przełom w transporcie bezemisyjnym. Firmy transportowe mogą teraz pokonywać naprawdę długie trasy z wykorzystaniem elektrycznych ciężarówek bez kompromisów w zakresie produktywności. Superszybkie ładowanie i duża ładowność sprawiają, że jest to bardzo konkurencyjne rozwiązanie” – mówi Roger Alm, prezes Volvo Trucks.
Jak dodał Roger Alm, elektryczne ciężarówki w transporcie dalekobieżnym będą mieć istotny wkład w redukcję emisji CO₂. To dlatego, że właśnie w tym obszarze można osiągnąć największe oszczędności w przeliczeniu na pojedynczy pojazd. To dobra wiadomość zarówno dla firm transportowych, jak i dla całego społeczeństwa.



Volvo FH Aero Electric: bateria pełna w 40 minut
Ładowanie baterii w nowym, dalekobieżnym Volvo FH Aero Electric będzie przebiegać szybciej dzięki przystosowaniu pojazdu do nowego standardu MCS (Megawatt Charging System). Naładowanie akumulatora (od 20% do 80%) zajmie około 40 minut. To oznacza, że można to zrobić w ramach ustawowego czasu odpoczynku kierowców ciężarówek w UE, przyczyniając się tym samym do wysokiej wydajności. Dzięki szybkiemu ładowaniu ta ciężarówka umożliwi prawdziwie dalekobieżny transport elektryczny w ciągu jednego dnia.
Ładowność jak w starym dobrym Dieslu
Nowa elektryczna ciężarówka może osiągnąć całkowitą masę do 48 ton i oferuje ładowność zbliżoną do konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem Diesla. Tak duża ładowność możliwa jest dzięki konfiguracji osi 6×2. Umożliwia ona montaż większej liczby baterii i poprawia rozkład masy. To z kolei ma znaczenie przy ciężkich naczepach i dodatkowej masie akumulatorów.
Daleki zasięg nowego modelu Volvo jest możliwy dzięki nowej technologii układu napędowego, tzw. e-axle. Pozwala ona na montaż znacznie większej liczby baterii. Nowe FH Aero Electric może pomieścić 8 akumulatorów o łącznej pojemności 780 kWh.
Nowy model, który będzie również dostępny ze standardową kabiną, jest ważnym uzupełnieniem szerokiej oferty pojazdów elektrycznych i powiązanych usług Volvo Trucks. Usługi te obejmują m.in. ocenę tras odpowiednich do elektryfikacji, efektywne ładowanie w trasie i w bazie firmy, a także szczegółowe monitorowanie pracy floty elektrycznej. Roger Alm podkreśla, że to Volvo Trucks ma najbardziej kompletną ofertę rozwiązań transportowych z napędem elektrycznym w branży. Do tego dochodzi ponad pięć lat doświadczenia we wspieraniu tysięcy klientów – zarówno dużych, jak i małych – w procesie przejścia na napęd elektryczny.
Ponad 5000 ciężarówek od 2019
Volvo Trucks jest globalnym liderem w segmencie średnich i ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych, posiadając w swoim portfolio osiem modeli bateryjnych. Szeroka gama produktów Volvo pozwala na elektryfikację dystrybucji miejskiej i regionalnej, budownictwa, gospodarki odpadami, a teraz także transportu dalekobieżnego. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 2019 roku. Do tej pory dostarczono ponad 5000 elektrycznych ciężarówek do klientów w 50 krajach na całym świecie.
Trzy sposoby na zeroemisyjność
Volvo Trucks przewodzi transformacji w stronę transportu wolnego od paliw kopalnych. Chce osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 roku, wykorzystując strategię opartą na trzech filarach technologicznych. Podejście to zakłada równoległy rozwój trzech technologii. Napędu elektrycznego na baterie, napędu elektrycznego z ogniwami paliwowymi oraz silników spalinowych zasilanych paliwami odnawialnymi. Takimi jak zielony wodór (pozyskiwany poprzez rozszczepienie wody na wodór i tlen z użyciem energii odnawialnej), biogaz, biodiesel czy HVO (uwodorniony olej roślinny).