wtorek, 26 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościVolkswagen T3 Syncro: na cztery łapy

Volkswagen T3 Syncro: na cztery łapy

W roku 1979 zadebiutował Transporter T3, a w 1985 jego wersja z napędem 4×4 nazwana Syncro. Do 1990 roku powstało prawie 43,5 tys. egzemplarzy T3 z napędem „na cztery łapy”.

Volkswagen Transporter T3 świętuje w tym roku 45 urodziny, a wariant Synchro nieuchronnie zbliża się do czterdziestki. Był to pierwszy, seryjnie produkowany dostawczy Volkswagen z napędem 4×4.

Wprawdzie w 1978 roku firma opracowała T2 z napędem obu osi, ale ta wersja pozostała prototypem.

Austriacka specjalność

„Napęd na wszystkie koła, który wyznacza nowe standardy”, głosił prospekt pierwszego Transportera Syncro, co wielu użytkowników wkrótce sprawdziło w praktyce. Wersję Syncro produkowały austriackie zakłady Steyr-Daimler-Puch, które słynęły z własnych, doskonałych samochodów terenowych. Najbardziej znanym jest prawdopodobnie Puch G, sprzedawany również jako Mercedes oraz Pinzgauer przeznaczony dla wojska i produkowany w macierzystej firmie w latach 1971-2000, a potem do 2007 przez BAE Systems. Funkcjonalnie Pinzgauer był niejako cięższym odpowiednikiem T3 Syncro.

W przeciwieństwie do Pinzgauera czy prototypowego Volkswagena T2 4×4, nowy T3 Syncro miał uproszczony napęd obu osi, w którym centralny mechanizm różnicowy został zastąpiony przez sprzęgło wiskotyczne. Jeśli wszystkie koła obracały się z jednakową prędkością, sprzęgło pozostawało rozłączone. Jeśli jednak koła jednej z osi zaczynały się ślizgać, sprzęgło samoczynnie załączało się i wyrównywało moment obrotowy kierowany do każdej z osi, co ułatwiało pokonanie trudnego odcinka drogi. Na życzenie Volkswagen oferował uruchamiane pneumatycznie blokady mechanizmu różnicowego tylnej i przedniej osi jeszcze bardziej podnoszące sprawność auta w terenie. Opcją była też możliwość odłączania napędu kół przednich i 16- calowa koła zamiast 14-calowych. Standardowo natomiast montowano skrzynię biegów zwaną 4+G, w której oprócz 4 przełożeń do jazdy do przodu był bieg terenowy (G jak Gelände – z niem. teren) o bardzo dużym przełożeniu. Przydawał się na stromych podjazdach i zjazdach.

Wzniesienie 70%

Automatyczny napęd 4×4 spodobał się kierowcom, którzy potrzebowali od czasu do czasu zmierzyć się ze śniegiem, lodem lub błotem. T3 Syncro miał ponad 2 metry wysokości i nie mieścił się w przeciętnym podziemnym garażu. Ponieważ napęd ważył 140 kg, Volkswagen ograniczył ładowność tego modelu do 800 kg. Za to kierowca miał do dyspozycji prześwit wynoszący 235 mm i kąt natarcia 22 stopnie. Aby pozwolić sobie na więcej, mógł doposażyć auto we wzmocnione zawieszenie, solidniejsze wały napędowe oraz osłony podwozia i karoserii. Egzemplarze z kołami 16-calowymi i montowaną wraz z nimi blokadą mechanizmu różnicowego tylnej osi miały prześwit 260 mm. Mogły pokonywać wzniesienia o nachyleniu 70%! Dzięki modyfikacjom podwozia ich ładowność dochodziła do 1000 kg.

Pierwsze egzemplarze T3 Syncro miały benzynowy silnik 1,9 l o mocy 78 KM oraz turbodieslel 1,6 l o mocy 70 KM. W 1986 roku do oferty dodano benzynowy silnik 2,1 l. W wersji bez katalizatora miał moc 112 KM, a z katalizatorem 95 KM.

O dwóch takich, co kangura się nie bali

W 1985 roku Volkswagen zorganizował wielką wyprawę T3 Syncro dookoła świata. Austriaccy kierowcy Gerhard Plattner i Rudi Lins odwiedzili pięć kontynentów w 51 dni, udowadniając zalety „terenowej furgonetki”. Nie powstrzymała ich nawet wywrotka auta po zderzeniu z kangurem. Dokończyli wyprawę, co zaowocowała wpisaniem jej do księgi rekordów Guinnessa.

T3 Syncro
Volkswagen T3 Syncro w krainie kangurów.

Historia T3 Syncro zakończyła się w roku 1990, wraz wejściem na rynek następcy: Transportera T4. Ten model producent również sprzedawał w wersji Syncro, lecz nie cieszył się takim powodzeniem jak poprzednik. Dopiero T5 z roku 2003, wyposażony w sprzęgło Haldex, odbudowała pozycję modelu. Od tego momentu każdy mikrobus marki Volkswagen Samochody Dostawcze z napędem na cztery koła nosił już jednak nazwę 4Motion. Ogółem zbudowano 43 468 sztuk T3 Syncro.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź