W roku 2022 marka Volkswagen Samochody Dostawcze po raz drugi z rzędu odnotowała wzrost dochodów o około pół miliarda euro, kończąc rok obrotowy zyskiem operacyjnym w wysokości 529 milionów euro. Pomimo niewielkiego spadku liczby dostarczonych do klientów samochodów, ponownie wzrosła również sprzedaż, osiągając wynik 11,5 mld euro (w 2021 roku było to 9,9 mld euro).
Podczas konferencji prasowej online Carsten Intra, prezes zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze oraz Michael Obrowski, członek zarządu ds. finansów i IT podziękowali całemu zespołowi za te mocne roczne wyniki finansowe.
Najważniejszym punktem roku 2022 było wprowadzenie na rynek modelu ID. Buzz. W ciągu zaledwie kilku miesięcy zdobył wiele nagród mediów, publiczności i specjalistów od dizajnu. ID. Buzz jest również platformą, na której Volkswagen Samochody Dostawcze chce rozwijać autonomiczną jazdę, a pierwszy produkcyjny pojazd tego typu zostanie zaprezentowany w roku 2025. W 2022 światową premierę świętował również nowy Amarok. Carsten Intra przedstawił też 10-punktowy plan zawierający priorytety na rok 2023 i konsekwentnie przyczyniający się do realizacji strategii korporacyjnej GRIP 2030.
Globalne dostawy pojazdów marki Volkswagen Samochody Dostawcze spadły w 2022 roku do 328 600 sztuk (rok wcześniej 359 500), ale udziały w rynku w kluczowych regionach znacznie wzrosły: na przykład w Europie o 1,5 punktu procentowego, do obecnego udziału wynoszącego prawie 13%. Zwłaszcza udział w rodzimym rynku firmy, czyli w Niemczech, wzrósł znacząco do ponad 23% procent. Na tamtejszym rynku dostawy do klientów wzrosły do ponad 98 000 pojazdów (wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym o 8%). Dzięki wprowadzeniu na rynek modeli ID. Buzz i ID. Buzz Cargo, Volkswagen Samochody Dostawcze zwiększył dostawy pojazdów elektrycznych do 7500 egzemplarzy. Sprzedano ich ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej. Popyt utrzymywał się w 2022 roku na wysokim poziomie: zebrane zamówienia osiągnęły rekordowy poziom prawie 300 000 pojazdów.
Zysk operacyjny wzrósł
W porównaniu z rokiem 2021 sprzedaż wzrosła o ponad 15%, do 11,5 mld euro, a zysk operacyjny do 529 mln euro.
– Jeśli weźmiemy pod uwagę lata 2021 i 2022, to nasz łączny zysk wynosi około miliarda euro – powiedział Michael Obrowski. Rentowność ze sprzedaży w roku 2022 również znacznie wzrosła do 4,6% i przewiduje się, że w bieżącym roku przekroczy 5%. Obrowski wyjaśnił, że tak dobre wyniki wynikają z pozytywnych efektów miksu produktowego i utrzymującego się trendu w kierunku wysokomarżowych modeli z wyższej półki.
Innymi kluczowymi czynnikami przyczyniającymi się do zysków były dyscyplina kosztowa firmy oraz rozwinięta sprzedaż samochodów używanych oraz obsługa posprzedażna. Nowy ID. Buzz i nowy Amarok mogą przyczynić się do wzrostu w najbliższych latach.
– Naszym celem na ten rok jest poprawa dodatnich przepływów pieniężnych netto do ponad 500 mln euro – wyjaśnił Michael Obrowski.
ID. Buzz zdefiniował rok 2022
Przedsprzedaż modeli ID. Buzz Pro i ID. Buzz Cargo w roku 2022 cieszyła się powodzeniem, wpłynęło na nie ponad 21 000 zamówień. Do tej pory sprzedano już ponad 32 000 sztuk obu wersji tego modelu. A to jeszcze nie wszystko. Elektryczny van zdobywa liczne krajowe i międzynarodowe nagrody w swojej klasie, w tym prestiżowy tytuł „Vana Roku 2023”.
Wraz ze światową premierą i wprowadzeniem na rynek nowego Amaroka, Volkswagen Samochody Dostawcze kontynuuje historię sukcesu swojego pikapa.
10 punktów na 2023 rok
Carsten Intra przedstawił dziesięciopunktowy plan na bieżący rok. Konkretne cele i działania przyczyniają się do realizacji strategii korporacyjnej GRIP 2030. Obejmują one dalszą elektryfikację floty pojazdów marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Latem 2023 r. zostanie zaprezentowany ID. Buzz z długim rozstawem osi. W tej właśnie wersji auto pojawi się na rynku północnoamerykańskim. Po Multivanie, Caddy będzie kolejnym, który będzie oferowany jako hybryda PHEV.
W przyszłości elektryczna oferta aliansu Ford-Volkswagen zostanie poszerzona o furgonetkę w segmencie ładowności jednej tony.
Volkswagen Samochody Dostawcze dodaje do pojazdów cyfrowe funkcje i usługi, aby stworzyć „California Universe”, jeden świat marki na polu kamperów. W ciągu tego roku firma zaprezentuje również Californię nowej generacji, bazującą na Multivanie.
Ponadto w 2023 roku Volkswagen Samochody Dostawcze skupi się na pojazdach autonomicznych. Po decyzji Volkswagena z 2022 roku o zaprzestaniu inwestowania w ARGO AI, Volkswagen Samochody Dostawcze będzie kontynuować swoje pierwotne plany z nowym partnerem.
– W pierwszej połowie roku wprowadzimy nowy system autonomicznej jazdy – mówi Carsten Intra. Volkswagen Samochody Dostawcze przejmuje odpowiedzialność za rozwój takich obszarów biznesowych jak MaaS – (Mobility as a Service) i TaaS (Transport as a Service).
W 2023 roku marka przeprowadzi wraz z nowym partnerem szeroko zakrojone testy jazdy w Monachium. W Hamburgu pierwsi klienci testowi wypróbują usługi autonomicznej mobilności MOIA.
– W 2025 roku zaprezentujemy wersję produkcyjną modelu ID. Buzz AD. Początkowo będą one wykorzystywane przez MOIA w Hamburgu, ale w ślad za nimi pójdą inne miasta w Niemczech i USA – informuje Carsten Intra.