Uszkodzone paczki to zjawisko częstsze niż może się wydawać. Tak wynika z badania OnePoll przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Według niego w ciągu minionego roku aż 69% polskich konsumentów otrzymało przynajmniej jedną uszkodzoną paczkę z zakupami online. Z kolei uszkodzony towar trafił choć raz do 63% konsumentów. Analiza wykazała, że średnio ponad 3 lekko lub poważnie uszkodzone paczki dotarły do konsumentów w ostatnich miesiącach.
Badanie, które zostało zrealizowane przez One Poll na zlecenie DS Smith, przeprowadzono z udziałem 2000 e-konsumentów z całej Polski. Według wyników ankiety 32% respondentów zrobiło zakupy online przynajmniej raz w tygodniu. 9% dokonało zakupów przez Internet każdego dnia.
Sekret tkwi w przemyślanym opakowaniu
W ankiecie zapytano konsumentów o to, czy robią zakupy w trakcie Black Friday i Cyber Monday, czyli w trakcie najbardziej intensywnych dni w roku dla handlu detalicznego. Z badania wynika, że plany kupujących w Polsce dotyczące skorzystania z ofert Cyber Monday wzrosły o 35%w porównaniu z rokiem ubiegłym. Na Black Friday przygotowuje się z kolei 68% konsumentów, którzy dokonują zakupów online.
–Przemyślane i dobrze zaprojektowane opakowanie chroni zawartość, co ma wpływ na większą satysfakcję klientów, a to z kolei przekłada się na zmniejszenie ilości reklamacji i redukcję niepotrzebnych kosztów z nimi związanych – mówi Michał Zawistowski, dyrektor zarządzający DS Smith Polska.
Ankieta pomogła wyszczególnić przedmioty, które najczęściej docierały uszkodzone do konsumentów. Były to: ubrania (32%), obuwie (26%), produkty z segmentu zdrowia i urody (19%) oraz małe i duże urządzenia AGD (18%). Średnia wartość uszkodzonego produktu wynosiła prawie 52 euro. Gdyby brać pod uwagę wartość najdroższego uszkodzonego produktu, który konsumenci kiedykolwiek otrzymali, to wzrastała ona do 128 euro.
Uszkodzone paczki a trwałe opakowania
Ochrona zawartości przesyłki to jedna z najważniejszych funkcji, którą musi spełniać dobrze zaprojektowane opakowanie. Ale bezpieczeństwo to nie wszystko. Jak pokazują dane Nielsen IQ, 92% konsumentów twierdzi, że zrównoważony rozwój ma dla nich znaczenie i odgrywa znaczącą rolę przy okazji wyboru produktów marek. Rosnąca świadomość oraz oczekiwania konsumentów przekłada się na ich realne wybory. Według badania Euromonitor, już 29% e-konsumentów w Unii Europejskiej zrezygnowała z produktów tych marek, które nie oferowały zrównoważonych opakowań. To istotny sygnał dla firm, że muszą podjąć działania również w tym zakresie.
– E-commerce stanowi bardzo ważny kanał zakupowy, z którego korzysta coraz więcej osób. Problem uszkodzonych paczek w transporcie dotyka cały łańcuch dostaw, natomiast liczba zwrotów i ponownych zamówień przekłada się na wzrost emisji CO2. Im bardziej firmy będą doskonalić te procesy, tym większa szansa na minimalizację tego zjawiska. W tym kontekście opakowania odgrywają kluczową rolę, bo to one zabezpieczają produkty. Stąd tak ważny jest dobór odpowiednich opakowań do przesyłek, zarówno pod względem jakości materiałów, jak i rozmiaru i funkcjonalności – podkreśla Michał Zawistowski, dyrektor zarządzający DS Smith Polska.
Uwzględniając wyniki badań i nadchodzący intensywny okres dla branży e-commerce, firma DS Smith szacuje, że w Polsce w listopadzie zwróconych zostanie 23 milionów paczek.