Trzy Mercedesy eCitan w wersji furgon od kilku miesięcy wchodzą w skład floty firmy Mirjan 24. Ten polski producent mebli dąży do jak najmniejszego obciążania środowiska. Pojazdy w firmowym, czerwonym kolorze są najmniejszymi samochodami, jakimi dysponuje Mirjan24.
Trzy Mercedesy eCitan służą do realizowania wszelkich zadań, które wymagają krótkich wyjazdów, związanych m.in. z gospodarką magazynową i bieżącą działalnością.
– Nasz region, okolice Kępna, to zagłębie przemysłu meblarskiego, dlatego wiele spraw związanych z produkcją możemy załatwić, poruszając się po stosunkowo niewielkim obszarze – mówi Witold Skowroński, kierownik transportu Mirjan24.
Jak mówi, wybór eCitanów poprzedziły testy, które wykazały, że auta powinny się sprawdzić w pracy na trasach liczących od 20 do 200 km dziennie. Jednocześnie ich przestrzeń ładunkowa pozwala na przewiezienie fragmentu czy całego mebla, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zakup eCitanów jest także wyrazem dbałości o środowisko.
Samochody w sam raz
Na ogromnym placu przed nową siedzibą Mirjan24 można zobaczyć rzędy czerwonych samochodów różnej wielkości – to tylko część ogromnej floty. Czerwone ściany boczne eCitanów wyróżniają się jednak na tle pozostałych pojazdów dodatkową grafiką. Nawiązuje ona do ich napędu oraz branży, w której działa Mirjan24. Codziennie używają ich m. in. kontrolerzy jakości lub pracownicy magazynu albo działu transportu. Czasem używane są po prostu jako pojazdy dostawcze, a czasem do zadań, do których nie ma sensu wysyłać większego samochodu. Przestrzeń ładunkowa eCitanów jest w sam raz, żeby przewieźć np. mebel, jeśli trzeba skonsultować jego projekt.
Samochody mają odpowiednie warunki do pracy dzięki infrastrukturze do ładowania, o którą firma zadbała, decydując się na zakup pojazdów elektrycznych.

Do dyspozycji firma ma dwie własne ładowarki. Do ładowania prądem przemiennym AC oraz szybką, zapewniającą ładowanie prądem stałym DC – mówi kierowca, Dariusz Mierzwiak, kontroler jakości, który jeździ eCitanem od momentu jego zakupu. – Dotychczas używałem tylko ładowarki AC. Jest korzystniejsza dla żywotności baterii, pojazd zwykle ładuje się w nocy, a w dzień mam do dyspozycji pełny zasięg wystarczający do wykonania pracy.
Furgony eCitan firmy Mirjan24 mają silniki o mocy 90 kW (122 KM) i wraz z baterią o pojemności 45 kWh oferują zasięg 292 km (wg WLTP). Są też wyposażone w światła LED High Performance, podgrzewany fotel kierowcy i kamerę cofania. Dariusz Mierzwiak mówi, że praca w tym samochodzie oznacza dla niego komfort.
Plusem jest dynamika, choć jeśli zależy nam na ekonomii, raczej trzeba jeździć przewidująco i korzystać z odpowiednich dla rodzaju trasy trybów rekuperacji – przydatnej szczególnie w mieście. Mieliśmy wstępne szkolenie, ale w miarę upływu czasu udaje się nam już samodzielnie wyciągać wnioski i poprawiać wyniki zużycia energii. Bardzo przyjemna jest także cisza w kabinie, nieporównywalna z samochodem spalinowym – mówi Dariusz Mierzwiak
Trzy Mercedesy eCitan. Przyszłość jest zeroemisyjna
Mirjan 24 od lat rozwija flotę we współpracy z marką Mercedes-Benz i jej przedstawicielem, firmą Auto Partner Jan Garcarek i Andrzej Garcarek. Pojazdy elektryczne są nowością dla Mirjan24. Jednak staranne przygotowanie i dopasowanie eCitanów do konkretnych zadań sprawiło, że rozwiązanie sprawdza się doskonale.
– Na początku byłem trochę sceptyczny, ale teraz widzę, że niepotrzebnie. Szybko nauczyliśmy się zarządzać tymi samochodami. Pod względem ekonomicznym wygląda do bardzo dobrze, Zwłaszcza że mamy już własną infrastrukturę do ładowania, z której będą mogły korzystać ewentualne następne pojazdy, oraz instalację fotowoltaiczną o mocy 1 MW. Dużym plusem jest też to, że eCitany są zawsze gotowe do pracy. Nie ma takich sytuacji jak w przypadku aut spalinowych, że ktoś zapomni po pracy zatankować i rano trzeba zaczynać pracę od wizyty na stacji. Myślę, że kluczem do zadowolenia z elektrycznych samochodów jest świadomy wybór parametrów i dopasowanie do potrzeb. Tak właśnie było w naszym przypadku – także dzięki profesjonalistom ze strony dealera. Dlatego elektryfikacja naszej floty nadal będzie się rozwijała stosownie do możliwości pojazdów i naszej działalności. Zależy nam na tym, by tam, gdzie ma to realny operacyjny sens, wprowadzać pojazdy zeroemisyjne i tym samym chronić środowisko.