20 czerwca 2023 r. w Warszawie EFL podpisał z Grupą DBK umowę nabycia 30% udziałów spółki Truck Care, stając się tym samym 100% właścicielem tej specjalizującej się w wynajmie pojazdów firmy.
Umowa nabycia pakietu 70% udziałów spółki Truck Care, zawarta w maju 2020 r., pozwoliła na poszerzenie oferty Grupy EFL o najem pojazdów ciężarowych i przyczyniła się do zwiększenia udziałów rynkowych Grupy EFL w segmencie transportu o 38,6% w omawianym okresie. Rozszerzenie oferty o najem pojazdów ciężarowych pozwoliło na pozyskane nowych klientów i zwiększenie udziałów rynkowych.
Umocnienie pozycji
– Decydując się na zakup od Grupy DBK 70% udziałów spółki, funkcjonującej wówczas pod nazwą HAMA, wiedzieliśmy, że aby się rozwijać musimy mieć ofertę, która odpowiada na potrzeby szerokiej rzeszy przedsiębiorców. Rosnąca świadomość dotycząca najmu i patrzenie na najem jako opcję większych korzyści niż zakup na własność sprawiają, że ta forma finansowania zyskuje na znaczeniu. W 2021 r. zmieniliśmy nazwę spółki na Truck Care, otwierając tym samym nowy rozdział w rozwoju Grupy EFL w segmencie wynajmu pojazdów użytkowych w Polsce. Od momentu nabycia pierwszych udziałów w Truck Care sfinansowaliśmy najmem ponad 6 tys. pojazdów i zwiększyliśmy udziały rynkowe z 8,3% w 2020 r. do 11,5% na koniec I kw. 2023 r. Naturalnym zatem był dla nas krok nabycia pozostałych udziałów i przejęcie pełnej odpowiedzialności za rozwój spółki – powiedział Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.
– Marka Truck Care od ponad trzech lat jest częścią Grupy EFL. Dostarcza kompleksowy wynajem pojazdów ciężarowych, dostawczych i naczep zarówno w wynajmie długoterminowym jak również w wynajmie krótkoterminowym. Wynajem jaki realizowany jest przez Truck Care, to nie tylko pojazdy, to również szeroki zakres usług, którego potrzebuje dziś branża TSL. Jesteśmy częścią Grupy Credit Agricole i wspólnie jej spółkami w Polsce oferujemy komplementarne rozwiązania finansowe. Dzięki przynależności do Grupy EFL, wdrożyliśmy nowe modele obsługi, oraz wprowadziliśmy do floty nowe marki pojazdów, co pozwoliło nam dotrzeć z ofertą do szerokiego grona klientów. Wypracowane przez nas wyniki, które przełożyły się m.in. na zwiększenie udziałów rynkowych Grupy EFL w segmencie pojazdów ciężarowych, są potwierdzeniem, że działając wspólnie możemy być bardziej efektywni i realizować ambitne cele na bardzo wymagającym rynku – powiedział Łukasz Chyliński, prezes zarządu Truck Care.
– Z dumą obserwujemy, jak Truck Care, pomysł zrodzony i rozwinięty w Grupie DBK, staje się teraz samodzielnym, mocnym graczem na rynku wynajmu pojazdów użytkowych. Ta decyzja jest kluczowym krokiem w dalszym rozwoju spółki, jest to również potwierdzenie naszej długotrwałej i owocnej współpracy z EFL. Decyzja o zbyciu udziałów nie oznacza jednak zakończenia naszej współpracy. Pragnę zapewnić, że Grupa DBK nadal będzie wspierać Truck Care na wielu płaszczyznach biznesowych. Naszym klientom, którzy korzystają z usług spółki Truck Care, gwarantujemy kompleksową obsługę w serwisach Grupy DBK na najwyższym poziomie – podkreślił Ireneusz Sobieski, prezes zarządu Grupy DBK.
Truck Care: owocna współpraca
Dotychczasowa współpraca Grupy EFL z Grupą DBK będzie kontynuowana. Grupa DBK jest największym w Polsce dostawcą produktów i usług dla branży TSL. Dzięki tej współpracy klienci Grupy EFL oprócz dopasowanego do potrzeb finansowania otrzymują dostęp do kompleksowej obsługi flot pojazdów ciężarowych i dostawczych oraz rozbudowanej sieci serwisowo-sprzedażowej na terenie całej Polski liczącej 25 oddziałów. W każdym punkcie przedsiębiorca otrzymuje pełen pakiet produktów i usług. Grupa DBK to wyłączny dystrybutor marki Kögel w Polsce. Ponadto ma autoryzację takich marek jak DAF, IVECO i MAN.
Cały 2022 r. na rynku leasingu i wynajmu samochodów ciężarowych zakończył się 11% wzrostem pod względem wartości sfinansowanych pojazdów (r/r). Grupa EFL na tym tle potwierdziła swoją dominującą pozycję, finansując pojazdy ciężkie o wartości ponad 21,5 mld zł, co było wynikiem o 22% lepszym od poprzedniego roku. Po I kwartale 2023 r. EFL utrzymuje pozycję lidera rynku finansowania pojazdów ciężarowych osiągając w nim 11,5% udział w rynku.
Wyniki polskiej branży transportu drogowego zależne są od obecności na rynku unijnym, blisko co piąty fracht realizowany jest przez polskich przewoźników. Wyhamowanie wzrostu gospodarczego w 2023 r. w strefie euro będzie miało istotne przełożenie na wyniki uzyskiwane przez firmy transportowe. Niemniej eksperci rynkowi prognozują na ten rok wzrost ilości przewozów międzynarodowych. Jest to szansa dalszego rozwoju dla polskich przewoźników.
Stabilna kondycja finansowa
Subindeks Barometru EFL dla transportu na II kwartał 2023 r. wyniósł 50,5 pkt., co jest najwyższym wynikiem wśród sześciu badanych sektorów. Wskaźnik rośnie już trzeci kwartał z rzędu, tym razem o 0,6 pkt. w ujęciu kwartalnym. Na taki wynik wpływ miały prognozy dotyczące sprzedaży i płynności finansowej. Tylko 6% firm spodziewa się mniejszych zamówień, podczas gdy w handlu ponad 30%, a w HoReCa prawie 50%. Choć firmy transportowe najrzadziej wśród badanych sektorów obawiają się negatywnego wpływu inflacji na ich biznes, to grupa pesymistów zwiększyła się w ujęciu kwartalnym z 27,5% do 32,5%.