środa, 2 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościToyota Hilux z napędem Mild-hybrid 48V. Elektryk w terenie

Toyota Hilux z napędem Mild-hybrid 48V. Elektryk w terenie

Toyota Hilux po raz pierwszy oferuje zelektryfikowany model Mild-hybrid 48V. Jej układ hybrydowy 48V pracuje płynniej i ciszej. Do tego zapewnia lepsze osiągi zarówno na drodze jak i w terenie. Warte odnotowania, że elektryfikacja Hiluxa nie wpłynęła na jego ładowność. Możliwości holownicze i zdolność pokonywania głębokiej wody również pozostały bez zmian.

Od 1968 roku Toyota Hilux została doceniona na całym świecie dzięki wyjątkowej wytrzymałości i trwałości. Wykonuje trudne zadania w najbardziej ekstremalnych warunkach. Legendarny japoński pick-up wkracza w nową fazę wraz z wprowadzeniem pierwszej zelektryfikowanej wersji modelu – Mild-hybrid 48V. Toyota oferuje pickupa z nadwoziem podwójna kabina dostępnego w trzech wersjach wyposażenia: Active, Executive oraz Invincible.

Ciszej, sprawniej i na prąd

Nowy 48-woltowy napęd Mild-hybrid pracuje płynniej, generuje mniej hałasu i wibracji, niezależnie od tego, czy porusza się po utwardzonej drodze czy w terenie. 2,8-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny współpracuje dodatkowo z elektrycznym generatorem, litowo-jonowym akumulatorem 48V oraz konwerterem DC-DC. Wszystkie te komponenty zaprojektowano z myślą o prostym montażu. Tak, by ich integracja nie wymagała skomplikowanych zmian w dotychczas stosowanym układzie napędowym.

Niewielką, maszynę elektryczną MG – jednostkę synchroniczną z magnesami trwałymi – napędza silnik spalinowy. Odzyskaną energię oddaje do małej i lekkiej litowo-jonowej baterii. Akumulator 48V zasila również 12-woltowy układ za pomocą nowego konwertera DC/DC. Po naładowaniu może dostarczyć dodatkowo do 12 kW mocy i 65 Nm momentu obrotowego w trakcie przyspieszania. Pozwoliło to na obniżenie o 20 procent prędkości biegu jałowego silnika z 720 obr./min do 600 obr./min, co zwiększyło zdolność Hiluxa do pokonywania przeszkód.

Podobnie jak inne modele w gamie Hiluxa, wersja Mild-hybrid 48V jest kompatybilna z paliwem HVO100, wytwarzanym w 100% ze źródeł odnawialnych.

Toyota Hilux: elektryczna lecz prawdziwie terenowa

Zastosowanie nowego napędu Mild-hybrid 48V nie wpłynęło na najważniejsze właściwości auta użytkowego. Maksymalna masa holowanej przyczepy to nadal 3500 kg, a ładowność wynosi do 1000 kg. To dokładnie tak samo jak w przypadku wersji z napędem konwencjonalnym.

Co równie istotne, wprowadzenie nowego napędu nie wymagało kompromisów w zakresie terenowych możliwości modelu. Podobnie jak pozostałe warianty pick-upa, Hilux Mild-hybrid 48V ma typowe dla aut terenowych podwozie o konstrukcji ramowej, które zapewnia wyjątkową trwałość i sztywność skrętną. Wytrzymały układ zawieszenia z tylnymi resorami piórowymi i podwójnymi amortyzatorami łączy zdolności terenowe z wysokim komfortem i prowadzeniem podobnym do SUV-a. Prześwit podwozia wynosi 310 mm, a kąty natarcia i zejścia odpowiednio 29 i 26 stopni.

Zelektryfikowany Hilux ma także zdolność pokonywania głębokiej wody (700 mm). Udało się to osiągnąć dzięki umieszczeniu kompaktowego akumulatora o masie zaledwie 7,6 kg wewnątrz kabiny i zastosowaniu paska osprzętu o wzmocnionej strukturze. Zarówno bateria, jak i konwerter DC-DC, są chronione przed wilgocią i kontaktem z wodą. Powietrze o niższej temperaturze chłodzące akumulator jest zasysane z przodu pojazdu. Zastosowany filtr pomaga zapobiegać gromadzeniu się kurzu w kanałach chłodzenia akumulatora i wentylatorze. Tak, by wydajność akumulatora była na najwyższym poziomie.

Nowość: system Multi-Terrain Select (MTS)

Hiluxa w wersji Mild-hybrid 48V po raz pierwszy wyposażono w system Multi-Terrain Select. Do obsługi służy przełącznik MTS i przełącznik trybów zlokalizowany na konsoli środkowej. System dostosowuje siłę napędu, ustawienia zawieszenia i hamulców oraz działanie systemu stabilizacji toru jazdy do różnych warunków drogowych.

Dostępnych jest sześć ustawień: Sand, Mud, Rock, Dirt, Snow oraz Auto. W trybie Auto czujniki wokół pojazdu na bieżąco oceniają warunki drogowe i automatycznie dostosowują odpowiednie ustawienia napędu. Tryby Sand, Mud, Rock i Auto można aktywować tylko wtedy, gdy Hilux pracuje w trybie L4. To tryb napędu na cztery koła z załączonym reduktorem. Dirt, Sand, Mud, Deep Snow i Auto można używać w zakresie skrzyni biegów H4.

Wielofunkcyjny wyświetlacz cyfrowy Hiluxa przyjmuje inne tło dla każdego z trybów. W trybach Sand, Mud, Dirt i Deep Snow w zakresie H4 oraz we wszystkich trybach w zakresie L4, lampka kontrolna VSC OFF jest włączona. We wszystkich trybach lampka kontrolna poślizgu miga, podczas aktywacji kontroli hamowania.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź