Telematyka i jej nowe funkcje zapewniają coraz to lepszy nadzór nad ładunkiem i naczepą. Łatwiejsza jest również obsługa narzędzi cyfrowych zapewnianych przez system.
Łączność zawsze była istotna w działalności transportowej. Obecnie zyskaliśmy narzędzia, dostarczające na bieżąco licznych danych, które wcześniej nie były dostępne. Rynkowa oferta systemów telematycznych jest bogata. W przypadku naczep stosunkowo najprościej jest korzystać z propozycji producentów pojazdów. Natomiast system wraz z naczepą jest dobrze do niej dopasowany. Coraz częściej zapewnia on dane istotne nie tylko z puntu widzenia nadawcy i odbiorcy ładunku, ale również użytkownika pojazdu. Monitoring podzespołów naczepy ułatwia planowanie serwisu i zapobieganie awariom. A wobec rosnących wymagań zleceniodawców transportu jest to coraz ważniejsze.

Interesującym nurtem w rozwoju telematyki jest postępujące upraszczanie obsługi oraz wdrażanie sztucznej inteligencji na etapie obróbki danych. Dokonywana przez nią analiza dużych pakietów informacji ułatwia podejmowanie decyzji dotyczących zarządzania pracą pojazdów i ludzi. W ten sposób można zwiększyć rentowność prowadzonej działalności, łagodząc skutki występowania negatywnych czynników zewnętrznych. Czynników wynikających ze zmian popytu, cen paliw czy rosnących obowiązków związanych z coraz ściślejszymi regulacjami prawnymi na terenie Unii Europejskiej.
Tak, nie albo eCMR
Rozwiązaniem, które skupia w sobie najważniejsze tendencje w rozwoju cyfryzacji jest Krone Smart Assistant. Jego premiera miała miejsce na targach Transport Logistic 2023 w Monachium, ale w tym roku system zyskał nowe funkcje. Dlatego też zasada działania jest prosta: kierowca skanuje za pomocą swojego smartfona kod QR umieszczony na naczepie. Później natomiast wybiera najwygodniejszy dla siebie komunikator np. WhatsApp działający w języku ustawionym na telefonie. Za jego pośrednictwem odpowiada „tak” lub „nie” na pytania dotyczące stanu naczepy. Informacje te przesyłane bezpośrednio do systemu telematycznego, co pozwala szybko odnotować nieprawidłowości i na nie zareagować.

Teraz Krone Smart Assistant daje również dostęp do elektronicznego listu przewozowego (eCMR). Warunkiem wstępnym umożliwiającym korzystanie z tej funkcji jest zintegrowanie danych o pojazdach i dokumentacji dotyczącej przewozów w systemie użytkownika. Wiosną 2024 roku jako pierwsza dokonała tego w porozumieniu z Krone austriacka firma transportowa LKW Walter. Dostęp do eCMR poprzez Krone Smart Assistanta przyczynił się do uproszczenia i przyspieszenia obiegu dokumentów.
Cyfrowe narzędzie zaproponowane przez Krone jest częścią koncepcji „Talking Trailer“ (ang. mówiąca naczepa). Nietrudno wyobrazić sobie, że jej dalszy rozwój może doprowadzić do powstania „awatara” funkcjonującego w świecie wirtualnym. Dlatego jest to kompleksowa, aktualizowana na bieżąco reprezentacja naczepy i jej ładunku. Byłby on nieocenionym źródłem informacji, a np. w połączeniu z Krone Smart Capacity Management. Określający wolną przestrzeń w ładowni, mógłby działać niemalże jak Tetris. Ładunek można by np. uzupełnić po drodze, aby przewóz był bardziej opłacalny. A to tylko jedna, i być może nawet nie najbardziej efektowna, z możliwych funkcji.
Otagowane
Telematykę TrailerConnect zdecydował się zaoferować w standardzie Schmitz Cargobull. Firma jest dużym dostawcą naczep chłodniczych, które wyposaża w agregaty własnej produkcji. Natomiast przewozy w temperaturze kontrolowanej ze zrozumiałych względów są w czołówce, jeśli chodzi o wdrażanie telematyki… Czytaj dalej w magazynie fleetLOG 12/2024.