środa, 2 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościStrefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana

Strefa czystego transportu w Warszawie przegłosowana

W 2024 r. w Warszawie zacznie obowiązywać strefa czystego transportu. Tak zdecydowali radni podczas posiedzenia 7 grudnia 2023 roku.

Stolica stanie się drugim polskim miastem, które wprowadza ograniczenia ruchu. Zdecydowano, że do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w strefie czystego transportu (STC) zwolnieni będą mieszkańcy miasta, zameldowani i opłacający podatek w stolicy. Strefa będzie także mniejsza niż w wersji przedstawionej po konsultacjach.

Przegłosowana z 2 poprawkami propozycja zakłada zmniejszenie strefy względem ostatniej wersji projektu. Strefa czystego transportu obejmie 7% powierzchni miasta: całe Śródmieście i fragmenty dzielnic sąsiednich. Jej granice będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą, a wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

Pięć etapów

Wdrożenie strefy zaplanowano na pięć etapów. Pierwszy rozpoczyna sie 1 lipca 2024 r. Od tego momentu do wskazanych dzielnic Warszawy nie wjadą pojazdy z silnikami benzynowymi, także na LPG o normie emisji spalin mniejszej niż Euro 2 lub wyprodukowane przed 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu 27 lat) oraz diesle nie spełniające Euro 4 lub wyprodukowane przed 2006 r. (maksymalnie 18 lat). Drugi etap zaplanowano od 2026 r. Wtedy maksymalny wiek pojazdów objętych obostrzeniami wynosić będzie 25 lat dla wariantów benzynowych (minimum Euro 3 i produkcja nie wcześniej niż w 2001 r.) oraz 16 lat dla diesli (minimum Euro 5 i produkcja nie wcześniej niż w 2010 r.).

– Eliminacja najbardziej emisyjnych pojazdów oznacza zdecydowane obniżenie stężenia pyłów zawieszonych, tlenków azotu i innych toksycznych składników pochodzących z transportu. Jednocześnie ograniczenia dotyczące wjazdu do strefy obejmą niewielką liczbę samochodów, w początkowych dwóch etapach najstarsze i najbardziej zanieczyszczające powietrze pojazdy przyjezdnych – mówi Agata Wiśniewska-Mazur, zastępczyni dyrektora rozwoju PSPA.

strefa czystego transportu

Warszawscy radni podjęli decyzję o wdrożeniu prolongaty dla osób mieszkających w stolicy oraz płacących w niej podatki. Będą one miały 3,5 roku od uruchomienia strefy na przystosowanie się do nowych zasad, czyli de facto wymianę aut na nowsze lub rezygnację z nich. Będą musiały spełnić wymagania SCT od 2028 roku (wjazd tylko dla pojazdów spełniających co najmniej normę Euro 4 i maksymalnym wieku 22 lat – pojazdy z silnikami benzynowymi oraz Euro 6 i maksymalnym wieku 13 lat, pojazdy z silnikami Diesla). Uchwała obejmuje również wyjątek dla seniorów, czyli osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile byli właścicielami swoich pojazdów przed przyjęciem uchwały.

Warszawa planuje wprowadzić dwie metody weryfikacji pojazdów wjeżdżających do obszaru strefy. Dla większości pojazdów możliwe będzie ustalenie tego poprzez dostęp do danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Natomiast dla pojazdów, które nie spełniają kryteriów wjazdu do strefy i należą do osób korzystających z wyłączeń (np. mieszkańców stolicy lub seniorów), będzie obowiązkowe umieszczanie specjalnych nalepek.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź