W 2024 r. w Warszawie zacznie obowiązywać strefa czystego transportu. Tak zdecydowali radni podczas posiedzenia 7 grudnia 2023 roku.
Stolica stanie się drugim polskim miastem, które wprowadza ograniczenia ruchu. Zdecydowano, że do końca 2027 r. z zasad obowiązujących w strefie czystego transportu (STC) zwolnieni będą mieszkańcy miasta, zameldowani i opłacający podatek w stolicy. Strefa będzie także mniejsza niż w wersji przedstawionej po konsultacjach.
Przegłosowana z 2 poprawkami propozycja zakłada zmniejszenie strefy względem ostatniej wersji projektu. Strefa czystego transportu obejmie 7% powierzchni miasta: całe Śródmieście i fragmenty dzielnic sąsiednich. Jej granice będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą, a wyznaczą je: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia.
Pięć etapów
Wdrożenie strefy zaplanowano na pięć etapów. Pierwszy rozpoczyna sie 1 lipca 2024 r. Od tego momentu do wskazanych dzielnic Warszawy nie wjadą pojazdy z silnikami benzynowymi, także na LPG o normie emisji spalin mniejszej niż Euro 2 lub wyprodukowane przed 1997 r. (maksymalny wiek pojazdu 27 lat) oraz diesle nie spełniające Euro 4 lub wyprodukowane przed 2006 r. (maksymalnie 18 lat). Drugi etap zaplanowano od 2026 r. Wtedy maksymalny wiek pojazdów objętych obostrzeniami wynosić będzie 25 lat dla wariantów benzynowych (minimum Euro 3 i produkcja nie wcześniej niż w 2001 r.) oraz 16 lat dla diesli (minimum Euro 5 i produkcja nie wcześniej niż w 2010 r.).
– Eliminacja najbardziej emisyjnych pojazdów oznacza zdecydowane obniżenie stężenia pyłów zawieszonych, tlenków azotu i innych toksycznych składników pochodzących z transportu. Jednocześnie ograniczenia dotyczące wjazdu do strefy obejmą niewielką liczbę samochodów, w początkowych dwóch etapach najstarsze i najbardziej zanieczyszczające powietrze pojazdy przyjezdnych – mówi Agata Wiśniewska-Mazur, zastępczyni dyrektora rozwoju PSPA.

Warszawscy radni podjęli decyzję o wdrożeniu prolongaty dla osób mieszkających w stolicy oraz płacących w niej podatki. Będą one miały 3,5 roku od uruchomienia strefy na przystosowanie się do nowych zasad, czyli de facto wymianę aut na nowsze lub rezygnację z nich. Będą musiały spełnić wymagania SCT od 2028 roku (wjazd tylko dla pojazdów spełniających co najmniej normę Euro 4 i maksymalnym wieku 22 lat – pojazdy z silnikami benzynowymi oraz Euro 6 i maksymalnym wieku 13 lat, pojazdy z silnikami Diesla). Uchwała obejmuje również wyjątek dla seniorów, czyli osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat, o ile byli właścicielami swoich pojazdów przed przyjęciem uchwały.
Warszawa planuje wprowadzić dwie metody weryfikacji pojazdów wjeżdżających do obszaru strefy. Dla większości pojazdów możliwe będzie ustalenie tego poprzez dostęp do danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Natomiast dla pojazdów, które nie spełniają kryteriów wjazdu do strefy i należą do osób korzystających z wyłączeń (np. mieszkańców stolicy lub seniorów), będzie obowiązkowe umieszczanie specjalnych nalepek.