Strategie pozwalają przygotować się na intensywne wzrosty sprzedaży. Te zdarzają się m.in. w okresach takich jak Black Friday, Mikołajki czy dni na krótko przed świętami. Całość stanowi na tyle poważne wyzwanie logistyczne, że producenci oraz handlowcy przygotowują się do niego już latem.
W obliczu rosnących oczekiwań konsumentów, szybkość dostawy stała się kluczowym elementem, który może decydować o wyborze danego sprzedawcy. Raporty wskazują, że 60% polskich konsumentów uznaje czas dostawy za istotny czynnik zakupowy. Firmy, które odpowiednio zarządzają swoimi łańcuchami dostaw, potrafią nie tylko sprostać rosnącemu popytowi, ale i minimalizować koszty. W jaki sposób przedsiębiorstwa mogą zoptymalizować swoje operacje w szczytowych momentach sprzedaży, zarządzając przestrzenią magazynową, zasobami ludzkimi i ryzykiem?
Szybkość przede wszystkim
Szybka dostawa to nie tylko oczekiwanie konsumentów, ale także element, który może stanowić przewagę konkurencyjną w handlu. Z danych Gemiusa wynika, że ponad 60% Polaków uznaje czas dostawy za jeden z kluczowych elementów przy zakupach on-line. Szybkość realizacji zamówienia staje się kluczowa zarówno dla sklepów internetowych, jak i tradycyjnych, które łączą kanały offline z e-commerce. Dostawcy, którzy potrafią zapewnić błyskawiczne wysyłki, zyskują lojalność klientów.
Badania Deloitte potwierdzają, że w okresach szczytowych, takich jak handlowe święta pod koniec roku, sprzedaż produktów typu: elektronika, moda czy artykuły spożywcze może wzrosnąć o 30-50%. Firmy, które odpowiednio zorganizują logistykę, mogą nie tylko zaspokoić popyt, ale także wyróżnić się na tle konkurencji.
Elastyczność i zarządzanie ryzykiem
W obliczu niepewności gospodarczej, rosnących kosztów surowców i zmienności popytu, logistyka stała się kluczowym narzędziem w zarządzaniu ryzykiem. Współczesne firmy muszą nie tylko efektywnie zarządzać zapasami, ale także umiejętnie dostosowywać swoje operacje do zmieniającego się popytu w okresach intensywnej sprzedaży.
– Elastyczność operacyjna to fundament, który pozwala firmom reagować na zmieniające się warunki rynkowe. W okresach szczytowych, takich jak Black Friday czy Boże Narodzenie, kiedy popyt na konkretne produkty rośnie o kilkadziesiąt procent, przedsiębiorstwa muszą mieć możliwość dostosowywania swoich zasobów logistycznych do dynamicznego wzrostu sprzedaży. Współpraca z profesjonalnym operatorem logistycznym daje firmom możliwość elastycznego zarządzania przestrzenią magazynową oraz niezbędną kadrą, w tym pracownikami tymczasowymi, co pozwala na szybszą reakcję na wahania popytu – mówi Mariusz Jóźwik, Senior Business Development Director Field Sales w Fm Logistic.
Elastyczność w logistyce oznacza także możliwość szybkiego modyfikowania strategii operacyjnych w odpowiedzi nagłe skoki sprzedaży. To staje się kluczowe w obliczu zmieniających się warunków rynkowych. Przewidywalność i optymalizacja procesów dostaw to elementy, które pozwalają firmom nie tylko reagować na zmieniający się popyt, ale także skutecznie zarządzać kosztami.
Strategie a wykorzystanie efektu skali
Jednym z bardziej efektywnych rozwiązań w okresie szczytów sprzedaży są platformy multiklienckie. Nie mniej ważne są skoordynowane działania, które zapewniają większą przestrzeń magazynową, dokładnie wtedy kiedy jest najbardziej potrzebna. Współdzielenie zasobów, takich jak przestrzeń magazynowa czy personel, pozwala na optymalizację operacji i szybsze dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych. Efekt skali umożliwia przy tym obniżenie kosztów operacyjnych przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności.
Dobry przykład na to, jak efektywnie koordynować działania dla klientów i zarządzać współdzieloną przestrzenią dają platformy FM Logistic w Będzinie, Olszowej i Niepołomicach. Każda z nich, jak mówi Mariusz Jóźwik. ma swoją specyfikę. Jednak dzięki wspólnemu zarządzaniu stanowią jeden organizm. To umożliwia szybką reakcję na skokowe wzrosty wolumenów i aktualne zapotrzebowanie rynkowe. Dzięki tej elastyczności firma jest w stanie na bieżąco dostosowywać przestrzeń magazynową. Może efektywnie realizować usługi dodatkowe, takie jak co-manufacturing czy omnichannel.
Zarządzanie operacjami w ramach różnego rodzaju platform, w tym multiklienckich, pozwala na dynamiczne alokowanie zasobów w zależności od potrzeb. Ma to kluczowe znaczenie w okresach zwiększonego popytu. Pracownicy tymczasowi mogą być kierowani do miejsc, gdzie przewidywane jest największe zapotrzebowanie na ich pracę. Przestrzeń magazynowa wykorzystywana jest przy tym w sposób optymalny. To pozwala uniknąć przeciążeń i opóźnień w realizacji zamówień.
Strategie wykorzystania przestrzeni magazynowej
Rezerwacja odpowiedniej przestrzeni magazynowej na zimowe szczyty sprzedaży powinna odbywać się znacznie wcześniej. Najczęściej dzieje się to już w miesiącach letnich. Dzięki zaplanowanej z dużym wyprzedzeniem logistyce, producenci mogą uniknąć przykrych niespodzianek w najgorętszym dla nich okresie. Działania podjęte już teraz pomagają w płynnej realizacji zamówień oraz utrzymaniu efektywności operacyjnej pod koniec roku.
Jak mówi Mariusz Jóźwik, dzięki elastycznemu zarządzaniu oraz planowaniu z wyprzedzeniem można zabezpieczać i stabilizować podaż w okresach największych picków sprzedaży. Współdzielona przestrzeń jest więc także doskonałym rozwiązaniem dla firm poszukujących magazynów na tzw. buffer stock.
Z danych raportu „Logistyka w Polsce 2024” wynika, że 30% firm e-commerce już w trzecim kwartale rezerwuje powierzchnię magazynową na okres przedświąteczny. Dla tych, zajmujących się handlem tradycyjnym, rezerwacja przestrzeni magazynowej na szczyty sprzedaży staje się koniecznością, aby uniknąć problemów związanych z brakiem miejsca i opóźnieniami.