Stellantis, TotalEnergies i Mercedes-Benz otworzyły 30 maja 2023 roku gigafabrykę akumulatorów Automotive Cells Company (ACC) w Billy-Berclau Douvrin we Francji, pierwszą z trzech planowanych w Europie.
Początkowa zdolność produkcyjna wyniesie 13 GWh, a do 2030 r. wzrośnie do 40 GWh. Zakład będzie produkował wysokowydajne akumulatory litowo-jonowe. Zostanie uruchomiony do końca 2023 roku.
Pierwsza gigafabryka
Gigafabryka przyczyni się do realizacji celu Stellantis, jakim jest osiągnięcie zdolności produkcyjnej na poziomie 250 GWh w Europie do 2030 r. Spółka pracuje nad zapewnieniem zdolności produkcyjnych na poziomie około 400 GWh do 2030 r. dzięki pięciu gigafabrykom w Europie i Ameryce Północnej oraz dodatkowym umowom na dostawy.
– Na początku naszej partnerskiej współpracy w 2020 r. opracowaliśmy ambitny program rozwoju akumulatorów do samochodów elektrycznych, aby przyspieszyć nasze działania w elektryfikacji mobilności – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantisa. – Stellantis aktywnie przyczynia się do przejścia Europy na elektryfikację dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom w postaci samochodów elektrycznych i wspiera kluczową rolę Francji w tworzeniu zrównoważonej przyszłości.
Plan na 2030
Firma oferuje obecnie 24 modele z napędem elektrycznym, a do końca 2024 roku liczba ta wzrośnie do 47. Celem Stellantisa jest oferowanie do 2030 roku ponad 75 pojazdów na baterie (BEV) oraz osiągnięcie globalnej rocznej sprzedaży w wysokości 5 milionów pojazdów elektrycznych.
Wraz z ciągłą ewolucją składu chemicznego akumulatorów, Stellantis bada różne technologie. Obiecujące rozwiązania, takie jak akumulatory półprzewodnikowe firmy Factorial i litowo-siarkowe Lyten, mogą pomóc w zwiększeniu wydajności pojazdu.
Oprócz produkcji akumulatorów, w ramach programu przekwalifikowania i rozwoju zawodowego, Stellantis, ACC, Związek Przemysłu Metalurgicznego, państwo i region utworzyły Battery Training Center w Douvrin. Dzięki 400-godzinnemu kursowi pracownicy Stellantisa zdobędą nowe umiejętności w zakresie produkcji akumulatorów, co pozwoli regionowi Hauts-de-France konkurować w sektorze, który ma kluczowe znaczenie dla przejścia na elektryfikację. Do 2025 roku w zakładzie produkcji akumulatorów będzie pracować co najmniej 600 pracowników.
W ramach planu strategicznego Dare Forward 2030, firma Stellantis ogłosiła plany osiągnięcia do 2030 roku 100% udziału samochodów osobowych z napędem elektrycznym w sprzedaży w Europie i 50% udziału samochodów osobowych i pikapów z napędem elektrycznym w Stanach Zjednoczonych.