Solaris wprowadza nową usługę serwisową. Polega na wymianie baterii w używanych autobusach elektrycznych na nowe, bardziej wydajne.
W miejskich flotach przybywa autobusów elektrycznych. Szybki postęp techniczny powoduje, że np. baterie, które były montowane w pojazdach 10 lat temu, znacząco różnią się pod względem pojemności i wydajności od dzisiejszych. Dlatego Solaris wprowadza dziś nową usługę retrofitu pojazdów zeroemisyjnych. Pozwoli ona klientom wydłużyć eksploatację elektrycznych autobusów poprzednich generacji. Jednocześnie wzbogaci je o najnowocześniejsze rozwiązania.
Nowe i nowocześniejsze
Retrofit, czyli pogwarancyjna wymiana kluczowych części na nowe, sprzyja zwiększeniu zwrotu z inwestycji w autobusy elektryczne. Oferta obejmuje głównie wymianę baterii na nowocześniejsze i bardziej efektywne. Przekłada się to na lepsze osiągi i dłuższą trwałość autobusu.

– Retrofit pojazdów zeroemisyjnych to usługa opracowana w odpowiedzi na potrzeby klientów, która pozwala maksymalnie wykorzystać potencjał pojazdu na każdym etapie jego eksploatacji. Nasz dział obsługi posprzedażnej wspólnie z działem akumulatorów, reaguje na rosnące oczekiwania rynku, oferując kompleksowe rozwiązania dla użytkowników autobusów bateryjnych na wszystkich etapach procesu, włącznie z utylizacją zużytych baterii. Z dumą informujemy, że pierwsze jednostki po renowacji już jeżdżą w MPK Kraków. Jesteśmy gotowi, aby rozszerzyć tę ofertę we wszystkich certyfikowanych punktach serwisowych Solarisa w Europie – powiedział Marco Franza, dyrektor obsługi serwisowej w Solaris Bus & Coach.
Retrofit wykonywany przez Solarisa to usługa kompleksowa. Producent zapewnia pełne wsparcie swoim klientom. Począwszy od całościowej analizy danego przypadku, poprzez kalkulację, stworzenie pełnej dokumentacji, odbiór dotychczas użytkowanych baterii, aż po montaż nowych. Usługa ta dotyczy autobusów na baterie, trolejbusów z bateriami i systemami IMC, a w przyszłości obejmie także autobusy wodorowe.
Zgodnie z potrzebami
W ramach retrofitu Solaris wymienia również elementy instalacji elektrycznej, instaluje lub aktualizuje system regulacji temperatury baterii (ang. BTMS – Battery Thermal Management System) oraz aktualizuje system sterowania baterią (ang. BMS – Battery Management System). Dba również, aby zmodernizowane komponenty autobusu były kompatybilne z istniejącą infrastrukturą ładowania. To ciekawa oferta, która pozwala maksymalnie wykorzystać atuty nowoczesnych autobusów na baterie i zdecydowanie wydłużyć okres ich eksploatacji.

Specjaliści firmy Solaris dobierają rodzaj baterii do oczekiwań klienta. W autobusie mogą się znaleźć akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), NMC (litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe) lub LTO (litowo-tytanowe). Podczas przygotowania oferty brane są pod uwagę dziesiątki czynników. Np. oczekiwany czas życia baterii, sposób ładowania i użytkowania, ilość energii potrzebna każdego dnia do wykonania zadań przewozowych czy wreszcie cena.
Kraków, Berlin, Warszawa
Już dziś usługa retrofitu cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Aktualnie Solaris kończy retrofit pojazdów dla MPK Kraków. W ramach zlecenia, pozyskanego na drodze przetargu, Solaris odpowiada za pogwarancyjną wymianę baterii w 20 autobusach. Siedemnaście z nich to Urbino 12 electric, a trzy to Urbino 18 electric. Kolejne zlecenia są w trakcie realizacji. Złożyli je m.in. klienci z Berlina, Hamburga, Paryża i Warszawy.
Solaris ma wysokie kompetencje w modernizacji autobusów. Bazuje na bogatym doświadczeniu wyniesionym ze sprzedaży i obsługi serwisowej prowadzonej w ramach kontraktów.







