środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościSetra MultiClass LE: milion kilometrów w rok

Setra MultiClass LE: milion kilometrów w rok

Autobus międzymiastowy, który w ciągu roku pokonuje milion kilometrów? W takich warunkach była testowana Setra MultiClass LE.

Inżynierowie prowadzący testy przyjmują, że pokonanie 1 kilometra odpowiednio przygotowanej, wyboistej drogi równa się przejechaniu 100 kilometrów w zwykłym użytkowaniu. Pracując nad nową, międzymiastową Setrą, przygotowali ją w ten sposób na pokonanie miliona kilometrów w rok.

MultiClass LE przed najcięższym z testów

Jakość i trwałość to istotne cechy wszystkich autobusów Setra. Każda nowa seria modeli musi udowodnić, że sprosta wymaganiom. Nie inaczej było z nowym MultiClass LE. Przepisy wymagają jedynie utrzymywania wymaganej stablności, ale projektanci testujący Daimler Buses wymagają więcej. Najcięższy z testów odbywa się na wyboistej drodze w Centrum Rozwoju i Testów Daimler Trucks (EVZ) w Wörth niedaleko Karlsruhe.

Liczne drogi na terenie EVZ reprezentują typowe nawierzchnie, takie jak kostka brukowa, poprzeczne garby i dziury. Są niezwykle ciężką próbą dla konstrukcji pojazdu. Zespół testowy Daimler Buses wybrał określone typu dróg, tworząc niezwykle wyboisty tor prób. Szczególnie trudny jest odcinek z 70-milimetrowymi garbami ułożonymi w jodełkę. Jedzie się nim z prędkością 10 km/h, większej prędkości nie są w stanie wytrzymać ani ludzie, ani materiały.

Testy zostały precyzyjnie zaplanowane. Liczy się zarówno kolejność pokonywanych odcinków, jak i prędkość, kontrolowana z dokładnością do 1 km/h przy pomocy tempomatu. Monitor na tablicy rozdzielczej autobusu pokazuje kierowcom trasę przejazdu, za każdym razem taką samą.

Zmiana co godzinę

Pojazd przechodzi badania pusty, częściowo obciążony, w pełni obciążony, a w końcu przeciążony. Beczki z wodą umocowane na siedzeniach i worki balastowe z ołowianym śrutem na podłodze udają pasażerów. Kierowcy są prawdziwi, z krwi i kości, ale zmieniają się co godzinę. Dłużej trudno wytrzymać.

MultiClass LE

Jeden kilometr testów na nierównej drodze odpowiada 100 kilometrom na drogach publicznych. Próba jest ekstremalna, co widać po tempie zużywania się amortyzatorów. Chociaż w MultiClass LE były podczas testu specjalnie chłodzone, w okresie trwania prób wymienioano je dwa razy.

Hamowanie i wymijanie

Do trudnych testów drogowych zaliczają się także tzw. manewry specjalne. Należy do nich na przykład szybka zmiana pasa ruchu podczas wymijania lub hamowania awaryjnego przy różnych prędkościach. Tego typu sytuacje mogą przydarzyć się autobusom Setra MultiClass LE pracującym na co dzień, zwłaszacza, że zaprojektowano je tak, aby pokonywały dystans miliona kilometrów.

MultiClass LE

Autobus testowy, Setra MultiClass S 518 LE, był testowany na długo przed rozpoczęciem produkcji seryjnej i dlatego został pokryty kamuflażem. Wariant XXL nowego niskopodłogowego autobusu międzymiastowego z trzema osiami, trzema drzwiami i wejściem z przodu o podwójnej szerokości stwarza szczególnie wysokie obciążenia konstrukcji pojazdu. Badany pojazd jedzie bez osłon podwozia, elementów wykończeniowych i izolacji wnętrza. Ułatwia to kontrolę poszczególnych części, na przykład spawów i połączeń szkieletu autobusu.

MultiClass LE

Trudne testy drogowe mogą trwać nawet rok. Po przejechaniu jednej trzeciej, dwóch trzecich oraz całego dystansu i zakończeniu testu autobus jest dokładnie sprawdzony w dziale prób Daimler Buses w Neu-Ulm. W tym celu demontuje się m.in. silnik i zbiorniki.

Ponadto pomiędzy wspomnianymi inspekcjami, przeprowadza się pomniejsze, dokonywane na torze. Każda ocena stanu pojazdu jest odnotowywana kolorowym oznakowaniem. Dla nowej Setry MultiClass LE oznacza to, że zaliczyła próbę.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź