Pomimo spadku przychodów i zysków w roku finansowym 2024/25, Schmitz Cargobull kontynuuje inwestycje w innowacje i rozwój produkcji.
Rada Nadzorcza Schmitz Cargobull AG na walnym zgromadzeniu 23 września 2025 r. podsumowała skonsolidowane sprawozdanie finansowe za rok obrotowy 2024/25, obejmujący okres od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.
W tym czasie firma Schmizt, podobnie jak pozostali wytwórcy, borykała się z trudnym otoczeniem rynkowym, ciągłymi ograniczeniami inwestycyjnymi, nadwyżką mocy produkcyjnych oraz rosnącą presją kosztową i regulacyjną. W efekcie produkcja spadła o około 6,5% do 42 353 sztuk (rok poprzedni: 45 340 sztuk).
Pomimo trudnego roku udział firmy Schmitz w europejskim rynku naczep wzrósł do 25%. Tym samym firma utrzymała czołową pozycję i kontynuuje prace nad „Strategią 2030”.
Ciągłe inwestycje
Spadek przychodów i zysków zbiegł się z wysokimi inwestycjami w innowacyjne technologie i moce produkcyjne. Z powodu spadku sprzedaży jednostkowej przychody spadły o 10,2% do około 2,16 mld euro w porównaniu z rokiem poprzednim. Rosnące koszty energii, pracy oraz nowe uregulowania prawne wywarły znaczną presję na skonsolidowany zysk grupy, który wyniósł około 1 mln euro.
– Pomimo znacznej presji ekonomicznej, inwestowaliśmy w działania mające na celu zwiększenie produktywności, a także w badania i rozwój. Naszym celem jest dostarczanie naszym klientom niezawodnych i ekonomicznych rozwiązań transportowych, które pomogą im w prowadzeniu rentownej działalności – wyjaśnił Andreas Schmitz, prezes zarządu Schmitz Cargobull AG. – Nasze produkty i usługi muszą być odpowiedzią na wyzwania, z jakimi borykają się nasi klienci w swojej codziennej działalności.
Cyfryzacja i automatyzacja
W poprzednim roku obrotowym Schmitz Cargobull zainwestował ponad 73 mln euro w rozwój produktów, sieć produkcyjną oraz cyfryzację, automatyzację i zrównoważony rozwój. W ciągu najbliższych kilku lat ponad 50 mln euro zostanie zainwestowane w rozbudowę zakładu we Vreden, gdzie powstają chłodnie i furgony. Powstanie nowa i nowocześnie wyposażona hala produkcyjna. Automatyzacja umożliwi zwiększenie produkcji do 40 pojazdów chłodniczych w ciągu jednej zmiany. Jednocześnie czas produkcji pojedynczego pojazdy skróci się z 15 do 10 minut, co odpowiada wzrostowi wydajności o około jedną trzecią. Dodatkowe 13 mln euro zostanie zainwestowane w modernizację maszyn do spieniania piany stanowiącej izolację ścian chłodni.
Schmitz Cargobull: Strategia 2030
Pod koniec roku obrotowego 2024/25 firma Schmitz Cargobull wyznaczyła kurs na przyszłość, finalizując Strategię 2025. Wraz z opracowaniem nowej Strategii 2030, firma będzie kontynuować realizację ambitnych celów ekonomicznych. Schmitz Cargobull dąży do dalszej poprawy swojej konkurencyjności i rentowności oraz dalszego zwiększania poziomu obsługi klientów.
Aby wzmocnić działalność międzynarodową, Schmitz Cargobull stawia na strategiczną współpracę. Jej celem jest oferowanie wysokiej jakości rozwiązań dostosowanych do lokalnych rynków na całym świecie, przy jednoczesnym zapewnieniu niskich kosztów eksploatacji oraz wysokiej trwałości i wartości rezydualnej. Od stycznia 2024 w europejskiej sieci sprzedaży Schmitza są dostępne naczepy Berger wraz z telematyką. Sama telematyka jest rozwijana w ramach współpracy z Atlantis Global, a zabudowy i przyczepy kurtynowe, w tym kubaturowe powstają w ramach współpracy z polką firmą GT Trailers. Ponadto, w tym okresie Schmitz Cargobull i jego partner GRW przejęli dział cystern firmy Van Hool.
Zmiany w zarządzie
1 kwietnia 2025 r. Ralph Kleideiter został powołany na stanowisko nowego dyrektora sprzedaży. Tymczasowo zarządzał on działem od sierpnia 2024 r. Przedłużono na kolejne 5 lat kadencję Marnixa Lannoije, dyrektora technicznego, odpowiedzialnego za badania i rozwój. Lannoije aktywnie uczestniczył w różnych projektach, w tym w przejęciu Van Hoola oraz hiszpańskiej Atlantis Global System.
Bernhard Schmitz został powitany jako nowy członek rady nadzorczej 24 września 2024 r.