Licząca sobie 134 lata Scania ogłosiła powstanie trzeciego globalnego ośrodka przemysłowego. Wydarzenie niebagatelne, bowiem dotyczy samego serca największego na świecie rynku pojazdów ciężarowych.
Nowy ośrodek przemysłowy w Rugao, w prowincji Jiangsu, to jedna z największych globalnych inwestycji firmy Scania. Kompleks o powierzchni 800 000 m2 pozwala na produkcję 50 000 pojazdów rocznie. Obsłuży zarówno rynek chiński, jak i wybrane rynki eksportowe w Azji i poza nią. Zakład stworzy około 3000 nowych miejsc pracy. Łączna wartość inwestycji to 2 mld euro.
Scania jako pierwsza
Scania jest pierwszym zachodnim producentem OEM, który otrzymał w Chinach pełną licencję produkcyjną na fabrykę ciężarówek, należącą w 100% do zagranicznego inwestora. Podkreśla to długoterminowe zaangażowanie firmy na tym rynku.
Zakład w Rugao będzie działał niemal w całości w oparciu o odnawialne źródła energii, w tym lokalnie produkowany biogaz oraz certyfikowaną zieloną energię elektryczną. Działania te bezpośrednio przyczyniają się do realizacji celów dekarbonizacyjnych Scania w zakresie 1 i 2.
– Zrównoważony rozwój jest wpisany w każdy aspekt działalności naszej nowej fabryki w Rugao – od pozyskiwania energii po gospodarkę odpadami. Nie chodzi tu tylko o produkcję ciężarówek; to ustanowienie nowego standardu dla efektywnych i zrównoważonych procesów przemysłowych – mówi Ruthger de Vries, prezes operacji przemysłowych Scania w Azji.
Scania jest obecna na chińskim rynku pojazdów użytkowych od 60 lat. Chiny to największy na świecie rynek ciężarówek. To także globalne centrum innowacji w dziedzinie transportu, łączności, rozwiązań autonomicznych i elektryfikacji. Nowy ośrodek przemysłowy obejmuje centra badawczo-rozwojowe w Rugao i Szanghaju. Dzięki niemu Szwedzi wzmacniają swoją lokalną obecność oraz zdolność do opracowywania rozwiązań wspólnie z chińskimi partnerami.
Ta strategiczna inwestycja przybliża firmę Scania do klientów w Chinach i całej Azji, umożliwiając szybsze dostawy, szersze opcje specyfikacji i głębszą współpracę.
– Nasza obecność w Rugao to coś więcej niż budowa fabryki – staniemy się częścią dynamicznego krajobrazu innowacji w Chinach, co również napędzi rozwój Scania. Dzięki lokalnej produkcji i innowacjom możemy czerpać z chińskiej kreatywności, wzmacniać nasze globalne zdolności i przyspieszać transformację w kierunku zrównoważonego transportu – podkreśla Christian Levin, prezes i dyrektor generalny Scania oraz Grupy TRATON.
Podwójna oferta Scanii dla Chin
Nowy ośrodek przemysłowy został zaprojektowany jako część TRATON Modular System (TMS). To system, który umożliwia markom Scania i TRATON Group efektywne skalowanie, dostosowywanie i innowacje w zależności od rynków, potrzeb klientów oraz portfela produktów. TMS pozwala na integrację unikalnych chińskich technologii i zastosowań, które wzmocnią konkurencyjność zarówno lokalną, jak i globalną.
Planowane są dwie oferty handlowe. Po pierwsze – rozwiązania marki Scania, budowane zgodnie z globalnymi, wysokimi standardami marki i konfigurowalne pod wymagające zastosowania. Zarówno jako ciągniki siodłowe, jak i podwozia, z szerokim zakresem dostępnych usług.

Po drugie – oprócz globalnej oferty producenta – powstaje nowa gama ciągników NEXT ERA. Opracowano je specjalnie z myślą o konkurencyjnym chińskim segmencie transportu długodystansowego i przewozów masowych.
Rozwiązania NEXT ERA to nowy rozdział w ofercie handlowej Scanii. Stworzono go z myślą o chińskim rynku i w pełni zintegrowany z lokalnym ekosystemem cyfrowym. Choć dzielą swoje DNA z systemem TRATON Modular System (TMS), zaprojektowano je do zastosowań w transporcie wielkoskalowym, z ustandaryzowanym portfolio produktów i usług.
System TMS umożliwia również wprowadzanie unikalnych technologii najpierw w Chinach, a następnie ich globalne wdrażanie. Dostawy z Rugao rozpoczną się pod koniec 2025 roku. NEXT ERA pojawi się na rynku w pierwszej połowie 2026 roku.