środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościRenault Trucks T: 10 lat w awangardzie

Renault Trucks T: 10 lat w awangardzie

Trudno w to uwierzyć, ale minęło już 10 lat, odkąd Renault Trucks zaprezentowało gamę T, samochód, który zadebiutował pod hasłem R/Ewolucja.

Francuskie samochody często projektowano w sposób niezwykły, a ciężarówki nie były wyjątkiem. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku olbrzymie wrażenie robiło Renault Magnum z kabiną wyraźnie oddzieloną od silnika. Ciężarówka awangardowa, niemal żywcem przeniesiona ze śmiałych rysunków koncepcyjnych, używanych przez projektantów do zobrazowania i przetestowania nowych idei. Równolegle produkowane Premium zaskarbiło sobie sympatię kierowców i przewoźników jako wygodne, trwałe i lekkie, wielce użyteczne również w transporcie długodystansowym. Duet Magnum i Premium zapewnił marce spory sukces w Polsce przemian gospodarczych i pączkujących coraz to nowych biznesów, przy czym Premium oceniano jako „tanie i dobre”, a Magnum imponowało wyglądem, wielkością wnętrza, płaską podłogą, a przez kilka lat również silnikami Macka.

Gdy w 2001 roku Renault Véhicules Industriels wraz z amerykańską Mack Truck stało się częścią Volvo AB i rok później przekształciło w Renault Trucks, oczywistym się stało, że to początek zmian. Także w gamie pojazdów, które – jak można się było spodziewać – zostaną zunifikowane z samochodami Volvo. Francuskiej marce groziło, że „rozcieńczy się” w szwedzkim koncernie, tak jak sama wcześniej „rozpuściła” w swoich strukturach Berlieta, przejętego w 1975 roku. Na szczęście tak się nie stało.

Renault Trucks T - projekt
Jedna ze śmiałych, wstępnych propozycji. Wyraźnie widoczne są linie, które zdefiniowały sylwetkę gamy T. Kabina ma formę pionowego klina, zmniejszającą opór powietrza.

Prosto z narzędziowni

Dowiódł tego debiut gamy T oraz pokazanych równocześnie modeli C, K i D. Do każdej litery przypisano zadanie:

  • T – transport długodystansowy,
  • C – budowlany,
  • K – terenowy i
  • D – dystrybucyjny.

Spójna koncepcja wzornicza i marketingowa przedstawiała te pojazdy jako jedyne w swoim rodzaju narzędzia. Dobitnym tego wyrazem były surowe w formie metalowe „tabliczki znamionowe” z nazwą modelu i miejscem na wpisanie nazwy użytkownika montowane na słupkach B. Kolorem premierowych egzemplarzy został ciemny, „żołnierski”, oliwkowo-brunatny.

Awangardowa stylizacja, maszynowe „tabliczki znamionowe” i „żołnierski” kolor debiutanckich egzemplarzy. Gama T pokazana w 2013 roku była sygnałem, że Renault Trucks nie zamierza „rozpuścić się” w strukturach Grupy Volvo.

Gama T była dostępna w dwóch wariantach: T zastąpiło długodystansowe Premium Route, a T High z tą samą kabiną, ale wyżej zawieszoną i w związku z tym wyposażoną w płaską podłogę, zostało następcą Magnum. Nietypowa stylizacja zdawała się mieć rys dalekowschodni. Było to zasługą skośnych reflektorów oraz wlotu powietrza, który mógł kojarzyć się z maską samuraja lub literą „pi”.

Pomimo stylistycznych ekscesów, kabina stawiała stosunkowo mały opór powietrzu. Miała korzystny aerodynamicznie kształt pionowego klina, zwężającego się ku przodowi.

Wnętrze poskładane jak gdyby z „klocków”, również prezentowało się nader oryginalnie. Styl nie zakłócał ergonomii i funkcjonalności, a jego zróżnicowanie wyraźnie dzieliło kabinę na część roboczą i wypoczynkową, co można było dodatkowo uwypuklić włączając odpowiednie do sytuacji podświetlenie.

Tablica rozdzielcza stosowana w gamie T miała niecodzienny wygląd, ale była ergonomiczna. Okazały przełącznik elektronicznego hamulca postojowego umieszczono w wygodnym miejscu na szczycie konsoli środkowej.

Optidriver, Optiroll, Optibrake

Na początku serię T napędzały 6-cylindrowe, rzędowe silniki DTI 11 i DTI 13, zgodne z normą Euro 6. DTI 11 miał pojemność 11 l i osiągał moc 380, 430 i 460 KM. W układzie zasilania…czytaj dalej w magazynie fleetLOG 5/2023.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź