Grupa Renault do spółki z WeRide kontynuują próby współdzielonych pojazdów autonomicznych. W marcu przyszła pora na Barcelonę, a już w połowie roku ruszą przewozy komercyjne w Walencji.
Od 10 do 14 marca Renault i WeRide wprowadzają do ruchu w centrum Barcelony dwa autonomiczne elektryczne minibusy. Będą one pokonywać w zwykłym ruchu ulicznym trasę o długości 2,2 km. Do prób zgłosiły się również Walencja oraz Zurych. Autonomiczne pojazdy eksploatowane w Szwajcarii przewożą pracowników pomiędzy terminalami zuryskiego lotniska.
Biorące udział w testach minibusy są autonomiczne na poziomie 4. Oznacza to, że poruszają się samodzielnie, ale ich ruch nadzoruje człowiek, choć zdalnie.
W Walencji dla każdego
Finałem eksperymentów podejmowanych w miastach europejskich będzie uruchomienie ogólnodostępnych przewozów pasażerskich w Walencji lipcu 2025 r. Autonomiczne pojazdy połączą stację kolei TGV ze 162-hektarowym parkiem biznesowym, który ją otacza. Zapewnią komunikację dla 3000 pracowników 150 firm rozlokowanych w okolicy. Kursy będą wykonywać dwa pojazdy na trasie o długości 3,3 km.

Uruchomienie tej usługi jest wynikiem współpracy między Grupę Renault, WeRide, prywatnym operatorem transportu publicznego beti oraz firmę ubezpieczeniową Macif, która jest partnerem beti.
Podziel się!
WeRide specjalizuje się w pojazdach autonomicznych. Ma ich w użytku ponad 1200. Jest wśród nich 300 minibusów. Jeżdżą w Azji, Europie i Ameryce Północnej. Ogółem pojazdy WeRide pokonały już ponad 40 milionów kilometrów.

Autonomiczne pojazdy Grupy Renault pokonały już 1000 km i przewiozły 700 pasażerów. Rozwiązanie to oceniono no jako dojrzałe i możliwe do wdrożenia na zasadach komercyjnych. W dłuższej perspektywie współpraca z WeRide ma przyczynić się do popularyzacji współdzielonych przejazdów elektrycznymi pojazdami autonomicznymi, które Renault postrzega jako ważny element przyszłej mobliności na terenach zurbanizowanych. Elektryfikacja i współdzielenie środków transportu ma przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu i podniesienia komfortu życia w miastach. Jednocześnie pogodzi w pewnym stopniu wydajność transportu publicznego z elastycznością transportu indywidualnego.
W samochodach osobowych producent wdraża na razie rozwiązania zapewniające im autonomię na poziomie 2. Lecz w oczekiwaniu na przepisy dotyczące ruchu pojazdów autonomicznych, przygotowuje już pojazdy o wyższym poziomie autonomii.