środa, 12 marca, 2025
Strona głównaAktualnościRenault Estafette i Goelette. Powróćmy jak za dawnych lat…

Renault Estafette i Goelette. Powróćmy jak za dawnych lat…

Renault przedstawiło samochody, które będą tworzyć nową gamę elektrycznych dostawczaków i nazwało je tak, aby z miejsca wzbudzały sympatię.

Czyli po staremu. Zwykły, niski furgon nazywa się Trafic E-Tech, odmiana do zabudowy skrzynią ładunkową lub wywrotką Goelette E-Tech, a wysoki van kurierski Estafette E-Tech. Wszystko to są nazwy znane z przeszłości. Estafette i Goelette przeżywały najlepsze lata mniej więcej wtedy, kiedy nasz Żuk był jeszcze młody, a Trafic kiedy już się postarzał. Estafette był produkowany we Francji w latach 1959-80 i został zastąpiony przez Trafica, obecnego w gamie do dziś. Goelette w różnych wariantach powstawał od 1959 do 1982 roku, choć jego historia sięga głębiej. Był bowiem kolejnym etapem modernizacji pierwszej, powojennej furgonetki Renault przedstawionej w 1945 roku.

Nowe elektryki powstały w ramach spółki Flexis SAS, w której po 45% udziałów mają Grupa Renault i Grupa Volvo, a 10% firma spedycyjna i logistyczna CMA CGM. Flexis została założona w marcu 2024 roku z myślą o opracowaniu i produkcji nowej generacji elektrycznych samochodów dostawczych, przygotowanych do spełniania potrzeb współczesnego rynku. Pojazdy te będą produkowane seryjnie we Francji w zakładzie w Sandouville. Na rynku mają zadebiutować w 2026 roku.

W sieci

Nowe modele powstały na nowej platformie elektrycznej, określanej przez producenta jako „deskorolka”. Wykorzystują architekturę elektroniczną SDV (ang. Software Defined Vehicle) z komputerem centralnym o wysokiej mocy obliczeniowej. Pozwala ona m.in. na zdalne aktualizacje oprogramowania i instalowanie nowych aplikacji, a także współpracę z telematyką ułatwiającą organizację pracy i serwis.

renault
Renault Estafette E-Tech to wysoki furgon kurierski.

Zapowiedzią nowej gamy był Estafette pokazany podczas wrześniowych targów IAA Transportation w Hanowerze. To wysoki furgon kurierski, który wg zapowiedzi producenta ma mieć 2,6 m wysokości całkowitej. Pozwoli to w jego wnętrzu swobodnie poruszać się osobie o wzroście 190 cm. Długość auta wynosi 5,27 m, a szerokość 1,92. Częste wsiadanie i wysiadanie w ciasnych miejscach ułatwiają przesuwne drzwi boczne, a rozładunek roleta zastępująca drzwi do ładowni.

renault
Renault Goelette E-Tech to podwozie do zabudowy będące odmianą Trafica, który w najnowszym wariancie ma występować jako furgon.

Trafic i Goelette to bliźniacze modele różniące się typem nadwozia. Ten pierwszy to furgon, a drugi podwozie do zabudowy. Fabrycznie ma być oferowane jako skrzyniówka, wywrotka i podwozie z kabiną. Oba warianty mają podobne zastosowanie jak obecnie oferowany Trafic. Wersja furgon ma wysokość 1,9 m, co pozwala jej wjeżdżać do typowych parkingów podziemnych.

Stylizacja nowych dostawczych Renault jest nowoczesna, a popularne niegdyś nazwy „ocieplają ich wizerunek”. Wcześniej firma przedstawiła nowe, elektryczne wcielenie kultowej „piątki”.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź