Renault przedstawiło samochody, które będą tworzyć nową gamę elektrycznych dostawczaków i nazwało je tak, aby z miejsca wzbudzały sympatię.
Czyli po staremu. Zwykły, niski furgon nazywa się Trafic E-Tech, odmiana do zabudowy skrzynią ładunkową lub wywrotką Goelette E-Tech, a wysoki van kurierski Estafette E-Tech. Wszystko to są nazwy znane z przeszłości. Estafette i Goelette przeżywały najlepsze lata mniej więcej wtedy, kiedy nasz Żuk był jeszcze młody, a Trafic kiedy już się postarzał. Estafette był produkowany we Francji w latach 1959-80 i został zastąpiony przez Trafica, obecnego w gamie do dziś. Goelette w różnych wariantach powstawał od 1959 do 1982 roku, choć jego historia sięga głębiej. Był bowiem kolejnym etapem modernizacji pierwszej, powojennej furgonetki Renault przedstawionej w 1945 roku.
Nowe elektryki powstały w ramach spółki Flexis SAS, w której po 45% udziałów mają Grupa Renault i Grupa Volvo, a 10% firma spedycyjna i logistyczna CMA CGM. Flexis została założona w marcu 2024 roku z myślą o opracowaniu i produkcji nowej generacji elektrycznych samochodów dostawczych, przygotowanych do spełniania potrzeb współczesnego rynku. Pojazdy te będą produkowane seryjnie we Francji w zakładzie w Sandouville. Na rynku mają zadebiutować w 2026 roku.
W sieci
Nowe modele powstały na nowej platformie elektrycznej, określanej przez producenta jako „deskorolka”. Wykorzystują architekturę elektroniczną SDV (ang. Software Defined Vehicle) z komputerem centralnym o wysokiej mocy obliczeniowej. Pozwala ona m.in. na zdalne aktualizacje oprogramowania i instalowanie nowych aplikacji, a także współpracę z telematyką ułatwiającą organizację pracy i serwis.

Zapowiedzią nowej gamy był Estafette pokazany podczas wrześniowych targów IAA Transportation w Hanowerze. To wysoki furgon kurierski, który wg zapowiedzi producenta ma mieć 2,6 m wysokości całkowitej. Pozwoli to w jego wnętrzu swobodnie poruszać się osobie o wzroście 190 cm. Długość auta wynosi 5,27 m, a szerokość 1,92. Częste wsiadanie i wysiadanie w ciasnych miejscach ułatwiają przesuwne drzwi boczne, a rozładunek roleta zastępująca drzwi do ładowni.

Trafic i Goelette to bliźniacze modele różniące się typem nadwozia. Ten pierwszy to furgon, a drugi podwozie do zabudowy. Fabrycznie ma być oferowane jako skrzyniówka, wywrotka i podwozie z kabiną. Oba warianty mają podobne zastosowanie jak obecnie oferowany Trafic. Wersja furgon ma wysokość 1,9 m, co pozwala jej wjeżdżać do typowych parkingów podziemnych.
Stylizacja nowych dostawczych Renault jest nowoczesna, a popularne niegdyś nazwy „ocieplają ich wizerunek”. Wcześniej firma przedstawiła nowe, elektryczne wcielenie kultowej „piątki”.






