Raport nosi tytuł: „Problemy w miejscach załadunku i rozładunku: perspektywa przedsiębiorstw”. Przygotowała go Fundacja Truckers Life we współpracy z MDC2 i Fortress. Publikacja jest pierwszą dotyczącą największych wyzwań, z jakimi na co dzień mierzą się kierowcy w miejscach załadunku i rozładunku. Sprawdźmy, co wynika z raportu.
W raporcie zebrano opinie przedstawicieli 500 przedsiębiorstw z różnych sektorów. W gronie tym znaleźli się przewoźnicy, załadowcy, deweloperzy magazynowi oraz operatorzy logistyczni. Zidentyfikowano ich najczęstsze problemy, wpływające negatywnie na efektywność operacji transportowych. Zgodnie z wynikami raportu 33% firm nie angażuje się w inicjatywy społeczne. 31% firm nie planuje poprawy obsługi kierowców, a jedynie 2,8% zamierza wprowadzić zmiany w ich warunkach pracy. 54% firm nie oferuje zewnętrznych stref odpoczynku dla kierowców. Aż 60% firm nie widzi potrzeby wspólnego wypracowania zasad rynkowych przyjaznych kierowcom.
Jakość pracy kierowcy = funkcjonowanie branży
„Wsparliśmy przygotowanie raportu fundacji, ponieważ chcemy, by branża magazynowa uzmysłowiła sobie, z jakimi trudnościami mierzą się jej interesariusze. Deweloperzy powinni dbać o warunki pracy kierowców wraz z firmami logistycznymi i transportowymi – kierowcy stanowią nieodzowne ogniwo w łańcuchu dostaw, a jakość ich pracy przekłada się na sprawne funkcjonowanie całej branży” – mówi Magda Cieliczko, szefowa marketingu, MDC2.
Kierowcy zawodowi skarżą się na brak szacunku dla ich zawodu oraz kiepskie warunki pracy w wielu miejscach załadunku i rozładunku. Ale by nastąpiła zmiana na lepsze – by poprawić poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy kierowców – konieczne jest zaangażowanie całej branży. Trzeba jednak zacząć od podstaw i uświadomić sobie istnienie tego problemu.
Fundacja Truckers Life proponuje regularne ankiety i spotkania, które umożliwią diagnozowanie problemów i wspólne ich rozwiązywanie.
„Raport stanowi punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad poprawą warunków i jakości pracy w całym łańcuchu dostaw i jest ważnym krokiem w stronę budowania lepszego modelu współpracy między firmami, kierowcami oraz załadowcami.” – mówi Dagmara Trusewicz, prezes Fundacji Truckers Life.
Raport wskazuje na wiele czynników
Poprawę warunków pracy kierowców można osiągnąć na wiele sposobów. Jednym z nich jest odpowiednie projektowanie oraz utrzymanie obiektów logistycznych. Już na etapie ich planowania należy uwzględnić potrzeby kierowców zawodowych. Należy skoncentrować się na zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu. Nie da się pominąć aspektów związanych z wygodą, funkcjonalnością oraz praktycznością z perspektywy fizjologii i psychiki człowieka. Optymalizacja procesów logistycznych także ma znaczenie, wpływa bowiem na odciążenie kierowców.
Magda Cieliczko deklaruje, że MDC2 projektuje parki w taki sposób, aby zapewniały komfort manewrowania autem dostawczym. Firma udostępnia kierowcom przestrzenie, w których mogą o siebie zadbać. Mowa o strefach Rest & Move, które umożliwiają podjęcie aktywności sportowych ale oferują też miejsca na odpoczynek i posiłek.
„W projekcie MDC2 Park Łódź South, a także w innych parkach dewelopera, kierowcy mogą korzystać z większych parkingów i mają możliwość dłuższego postoju w bezpiecznym miejscu” – mówi Adrian Winiarek, szef rozwoju, MDC2.