Polski Instytut Transportu Drogowego przedstawił właśnie raport, który rzuca światło na kluczowe aspekty logistyki w e-commerce.
Handel elektroniczny odgrywa już znaczącą rolę w naszym życiu. Coraz wydajniejsza, ale przede wszystkim wygodniejsza technologia sprawia, że zakupy możemy zrobić dosłownie kilkoma kliknięciami. Jednak e-commerce bazuje nie tylko na cyfrowych technologiach. Nie zapominajmy o skomplikowanej infrastrukturze logistycznej, która dostarcza produkty pod drzwi klientów. Tymczasem logistyka przechodzi obecnie duży rozwój i niemałe turbulencje. Jakie? Odpowiedzi udziela raport PITD.
Zakupy online stały się normą. Gemius podaje, że w 2023 roku aż 79% osób regularnie korzystających z internetu zadeklarowało, że kupowanie online jest dla nich normą. Konsument ma coraz większe wymagania oraz oczekuje szybkiej i bezproblemowej dostawy. Sprzedawcy, chcąc sprostać tym oczekiwaniom, muszą zadbać o dostawy. Dlatego logistyka jest dzisiaj kluczowym elementem strategii biznesowej. Technologia i innowacje takie jak sztuczna inteligencja, czy łatwość i dostęp do zakupu w aplikacjach mobilnych napędzają postęp, ale stawiają przed nami nowe wyzwania. Wynikają one również z zainteresowania rozwiązaniami, które nie szkodzą środowisku naturalnemu. Umiejętne dostosowanie się do tak nakreślonych ram będzie najważniejsze w utrzymaniu konkurencyjności na rynku e-handu.
Kurierzy
Raport „Logistyka E-commerce. Gdzie jesteśmy, a gdzie chcemy być?” rozpoczyna analiza sytuacji na rynku KEP (kurier-express-paczka). W 2022 roku sektor ten obsłużył blisko 922 mln przesyłek i paczek pocztowych. W raporcie PITD szacuje się jednak, że w 2023 było już 1300 mln przesyłek kurierskich.
W Europie prym w dostawach poza domem (z ang. OOH – out of home delivery) wiedzie Polska. Nasz kraj w samym 2022 roku miał 29 tys. automatów pocztowych. Ich liczba stale rośnie, co odzwierciedla wzrosty w handlu internetowym. Pytanie, czy będziemy w stanie obsłużyć wzrastający wolumen składanych zamówień.
Zwroty kosztują?
Prognozy wskazują, że do 2027 roku wzrośnie wartość globalnej sprzedaży online do ponad 5,5 bln dolarów. Ta ogromna liczba sugeruje, że sprzedawcy mają się czym cieszyć, ale nie wszyscy skorzystają w równym stopniu. Bo, mimo dynamicznego wzrostu sprzedaży i przychodów z tym związanych, trzeba pamiętać o kosztach dystrybucji.
Nie mogą umknąć nam także zwroty produktów. Ich odsetek rośnie, ponieważ sklepy konkurują nie tylko cenami, ale wygodą i obietnicą łatwej rezygnacji z zakupu. Polityka zwrotów jest istotnym elementem strategii biznesowej, mającym wpływ na satysfakcję klienta. Jednak wpływa też na efektywność kosztową przedsiębiorstwa. Zwroty stanowią znaczący problem, zwłaszcza w sektorze mody. Warto zauważyć, że według danych z „Logistyki RP” z dnia 18 września 2023, prognozy na rok 2027 przewidują, że branża modowa przyczyni się do globalnych przychodów o wartości ponad 1 bld dolarów, z czego 259 mld dolarów przypada na Europę i 5,36 mld dolarów na Polskę. Jednak odsetek zwróconych zamówień wyniesie tu aż 17%!
Zwroty stanowią wyzwanie dla sprzedawców oraz logistyki związanej z e-handlem. Wartość rynku i udział zwrotów są kluczowymi wskaźnikami wymagającymi uwagi i zrównoważonego podejścia ze strony e-handlu w Polsce. Ile zatem naprawdę kosztują zwroty w tej branży oraz jak im zaradzić?
Algorytmy optymalizacyjne
W dzisiejszych czasach rosnące oczekiwania konsumentów wymagają zastosowania zaawansowanych algorytmów optymalizacyjnych. Szybka dostawa i ekologiczne metody transportu stają się standardem, dlatego wykorzystanie zaawansowanych algorytmów staje się nieodzowne.
Przydają się chociażby przy kompletowaniu zamówień w magazynie, gdzie dokładność i terminowość są kluczowe dla zadowolenia klienta. Metody takie jak single order picking, batch picking czy zone picking są analizowane pod kątem efektywności i optymalizacji.
Mają też znaczenie w optymalizacji tras transportowych oraz dostaw ostatniej mili, gdzie z ich pomocą można minimalizować koszty i puste przebiegi, a także dostosować trasy do określonych ograniczeń, takich jak okna czasowe czy ograniczenia przepustowości lub analizować trasy i obłożenie kurierów.
– Nie ma tutaj rzecz jasna jednej recepty i wiele zależy od specyfiki rynku, np. poziomu rozwoju infrastruktury, struktury zagęszczenia populacji czy regulacji prawnych – wskazuje Krzysztof Chaładyn, wiceprezes zarządu Otimo Sp.z o.o.
Zielona logistyka
W obliczu zainteresowania społeczeństwa ekologią, coraz więcej dostawców stawia na nią również w e-handlu. 42% badanych deklaruje, że wpływ formy dostawy na środowisko ma dla nich duże znaczenie. Dostawa przyjazna środowisku motywuje blisko połowę kupujących online. Analitycy wskazują na duży potencjał nowych rozwiązań w zrównoważonym e-handlu, szczególnie w logistyce zamówień.
Przykładowo, wprowadzenie hubów przeładunkowych i rowerów towarowych może zwiększyć ich dostępność i obniżyć ceny. Ekonomia współdzielenia, obejmująca kolektywne korzystanie z pojazdów i współdzielenie maszyn paczkowych, odgrywa również rolę w redukcji wpływu logistyki na środowisko. Kontynuacja tych inicjatyw może wspierać zrównoważony rozwój e-handlu. Eksperci zwracają też uwagę na takie zagadnienia jak problem greenwashingu (ekościemy) czy czysty transport kurierski.
Automatyzacja magazynów
Z kolei automatyzacja magazynów to kierunek, który zyskuje coraz większe znaczenie w kontekście logistyki magazynowej dla e-biznesów. Wykorzystanie nowoczesnych technologii usprawnia procesy magazynowe, począwszy od przyjmowania poprzez kompletację i wysyłkę towarów oraz zarządzanie zwrotami i reklamacjami. Wśród rozwiązań stosowanych już obecnie w nowoczesnych magazynach na potrzeby realizacji zamówień można wskazać zarówno systemy zarządzania magazynem (WMS), dzięki którym jesteśmy w stanie sprawnie zarządzać zamówieniami oraz zintegrowane systemy przepływu towarów MFC (material flow control) wspierające nadzór nad systemami automatyki magazynowej.
– Branża e-handlu w szczególności potrzebuje tego rodzaju rozwiązań, aby skutecznie mierzyć się z wyzwaniami rynkowymi. Handel elektroniczny przełamał dotychczasowy schemat funkcjonowania logistyki i coraz częściej wymusza na operatorach logistycznych wdrażanie zautomatyzowanych rozwiązań. Automatyzacja to jeden z kluczowych czynników w kontroli kosztów, zwiększaniu wydajności i elastyczności oraz budowaniu strategii zrównoważonego rozwoju – podkreśla Piotr Streker, dyrektor ds. realizacji zamówień (fulfillment) w 3LP SA.
Rozwój nie zwalnia tempa
Zrozumienie i optymalizacja logistyki w e-handlu warunkuje dalszy rozwoju tej branży w Polsce. Raport pomaga zrozumieć istotę zmian i radzić sobie z ich wdrażaniem. Na zakończenie podaje studia przypadku, obrazujące wykorzystanie lokalnych kanałów zwrotu w Grupie Modivo, czy „cztery filary re-commerce” w Expondo.
Partnerami raportu są: Otimo, LODZistics – Logistyczna Sieć Biznesowa Polski Centralnej, 3LP, Alsendo.
Raport można pobrać tutaj