Jak podaje portal Global Trailer, najwięcej naczep w ciągu minionego roku wyprodukował chiński CIMC. Pierwszą dziesiątkę zamyka Wielton.
Statystyka obejmuje okres od 1 lipca 2022 do 30 czerwca 2023. Pierwsze miejsce z liczbą 152 000 pojazdów zajmuje CIMC. Przy czym autorzy raportu zastrzegają, że w tym wypadku są to dane szacunkowe. W związku z metodą raportowania wynikającą z zasad giełd ChiNext i HKEX, mieli dostęp do danych za pierwsze trzy kwartały rozpatrywanego okresu i na tej podstawie oszacowali produkcję w czwartym kwartale (kwiecień, maj, czerwiec 2023). Niemniej przewaga firmy CIMC jest tak duża, że pierwsze miejsce z pewnością ma zagwarantowane. Firma produkuje bardzo szeroką, zróżnicowaną gamę pojazdów, przystosowanych do wymagań lokalnych rynków. Jest obecna m.in. w Australii, Republice Południowej Afryki i w Polsce.
Niemcy w czołówce
Drugi w rankingu Hyundai Translead ze Stanów Zjednoczonych wyprodukował 83 480 pojazdów. Trzecie jest niemieckie Krone z liczbą 59 000, tuż za nim Schmitz Cargobull – 58 000, a pierwszą piątkę zamyka Wabash z USA. Dziesiąte miejsce z produkcją 25 114 zajął polski Wielton.
Dla znających realia rynku europejskiego zaskoczeniem może być, że Krone wyprzedziło Schmitza. Ma to być skutkiem innowacyjności, której wyrazem są naczepy z elektryczną osią opracowane ze start-upem Trailer Dynamics oraz przyspieszony rozwój telematyki. Podobną strategię ma Schmitz Cargobull i przewaga jednej firmy nad drugą może być skutkiem czynników oddziałujących w krótkim terminie, chociażby bieżącej polityki cenowej. W rankingu sprzed roku Schmitz był trzeci, a Krone czwarte.
Dane głównie od producentów
Przygotowując ranking Global Trailer dotarł do ponad 100 producentów naczep, przyczep i zabudów na całym świecie. Podawane liczby zostały w większości wypadków dostarczone przez producentów i mogą obejmować nie tylko pojazdy, ale również zabudowy montowane na podwoziach samochodowych oraz nadwozia wymienne. Jeśli producent nie był w stanie dostarczyć danych w terminie określonym przez autorów raportu, posłużono się szacunkowymi informacjami, zebranymi z innych źródeł. W raporcie tak pozyskane dane oznaczono gwiazdką.
Pełna wersja raportu dostępna jest tutaj
Pozycja | Firma | Kraj pochodzenia | Produkcja |
1 | CIMC | Chiny | 152 200* |
2 | Hyundai Translead | USA | 83 480 |
3 | Krone | Niemcy | 59 000 |
4 | Schmitz Cargobull | Niemcy | 58 000 |
5 | Wabash | USA | 50 286 |
6 | Utility | USA | 50 020* |
7 | Great Dane | USA | 42 000 |
8 | Randon | Brazylia | 34 910 |
9 | Facchini | Brazylia | 30 762 |
10 | Wielton | Polska | 25 114 |
11 | Stoughton | USA | 24 750 |
12 | Grupa Tirsan | Turcja | 18 015 |
13 | Kögel | Niemcy | 14 686 |
14 | Librelato | Brazylia | 13 239 |
15 | Pitts Trailers | USA | 11 100* |
16 | Schwarzmüller | Austria | 10 061 |
17 | THACO Trailers | Wietnam | 10 000 |
18 | Fontaine | USA | 9180* |
19 | Manac | Kanada | 8200 |
20 | EnTrans International | USA | 8100* |
*dane szacunkowe źródło: Global Trailer |