czwartek, 9 października, 2025
Strona głównaAktualnościPora na robotaxi? Wzrost o 1000%

Pora na robotaxi? Wzrost o 1000%

IDTechEx prognozuje 1000-krotny wzrost przychodów z oprogramowania dla robotaxi w ciągu najbliższych dwudziestu lat.

Rok 2025 był niezwykle intensywny dla pojazdów autonomicznych poziomu 4 wg SAE, w tym dla autonomicznych taksówek, zwanych niekiedy robotaxi. Raport firmy IDTechEx, pt. „Oprogramowanie do autonomicznej jazdy i sztuczna inteligencja w motoryzacji w latach 2026–2046: technologie, rynki, gracze”, analizuje dotychczasowy rozwój usług zrobotyzowanych taksówek i prognozuje przychody z oprogramowania dla nich do 2046 roku, w podziale na regiony.

Waymo jedzie do Japonii

Waymo ugruntowało swoją pozycję lidera w rozwoju autonomicznych taksówek. Firma działa w Phoenix, San Francisco, Los Angeles, Atlancie i Austin. Nawiązała też współpracę z Uberem i Lyftem, dwoma głównymi firmami oferującymi przewozy osób, które można uznać za konkurentów posługujących się podobnym modelem biznesowym, co Waymo. Testy w Tokio wprowadziły Waymo na rynki zagraniczne.

robotaxi

Tesla uruchomiła własną usługę robotaxi w czerwcu 2025 roku, po czym powiększyła obszar jej działania do około 170 mil kwadratowych (440 kilometrów kwadratowych) w Austin w Teksasie. Od września mogą z niej korzystać zwykli klienci. W samochodach nie ma już osoby spełniającej funkcję opiekuna, ale każda zrobotyzowana taksówka ma opiekuna zdalnego. Musi upłynąć nieco czasu, nim przekonamy się, czy usługa Tesli okaże się wystarczająco dojrzała, aby ją szerzej oferować.

Nowi gracze

Ponadto w 2025 roku dwie inne firmy uruchomiły usługi robotaksówek w USA: Zoox i May Mobility. W przeciwieństwie do propozycji innych firm, robotaksówka Zoox została zbudowana od podstaw jako pojazd autonomiczny. Robotaxi Waymo są budowane na bazie Jaguar I-Pace, a Tesla korzysta z modelu Y. Tymczasem robotaksówka Zoox nie ma w ogóle miejsca kierowcy – nie ma ani kierownicy, ani pedałów. Z kolei May Mobility rozpoczęła pilotażową eksploatację robotaksówek we wrześniu 2025 roku we współpracy z Lyftem. Jej samochody to zmodyfikowane hybrydowe minivany Toyota Sienna.

Od momentu wycofania się Cruise w grudniu 2024 roku, jedyną firmą komercyjnie oferującą robotaksówki była Waymo. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy działania innych firm sugerują, że robotaksówki mogą stać się powszechne. IDTechEx prognozuje, że do 2046 roku Stany Zjednoczone będą odpowiadać za prawie jedną czwartą przychodów z oprogramowania na światowym rynku robotaxi.

Chiny rosną…

Chiny, z drugą co do wielkości populacją na świecie, stanowią ogromny rynek docelowy dla robotaksówek. Pod względem skali działania, jedynym konkurentem Waymo jest obecnie Apollo Go, należący do giganta technologicznego Baidu. Apollo Go działa w ponad dwunastu chińskich miastach, w tym w Pekinie, Szanghaju, Shenzhen i Wuhan. Dysponując flotą ponad tysiąca pojazdów, firma zadeklarowała zamiar obsługi rynków zagranicznych, koncentrując się na Wielkiej Brytanii i Niemczech. Ma się tam pojawić w 2026 r. Zważywszy obecną sytuację na rynku europejskim i działalność tutejszych firm, takich jak Wayve i Motor AI, Europa może stać się kluczowym polem bitwy o przewagę technologiczną w przyszłości.

robotaxi

Na rynku Chin działają również pomniejsi gracze z setkami pojazdów. To np Pony.ai i WeRide, a także rozwijające się firmy, takie jak Momenta i Black Sesame, które rozwijają pojazdy autonomiczne. Biorąc pod uwagę tak konkurencyjny rynek krajowy, IDTechEx przewiduje, że Chiny będą odpowiadać za ponad połowę przychodów z oprogramowania robotaxi w 2046 roku.

Inny gracz, AutoX, wprowadził na rynek pierwszy na świecie prywatny pojazd autonomiczny poziomu SAE 4, pod nową marką Tensor. Ta amerykańska firma, działając jeszcze jako AutoX, dwa lata temu wycofała z rynku chińskiego swoje robotaxi. Pozostaje pytanie, czy Tensor wejdzie na rynek, ile będzie kosztował i jak poradzi sobie z kwestiami formalnymi, związanymi z prywatnym użytkowaniem samochodu autonomicznego.

…Europa wolniej

Rok 2025 przyniósł ogromny wzrost w rozwoju pojazdów autonomicznych. Dotyczy on zarówno pojazdów, jak i oprogramowania. Raport IDTechEx „Oprogramowanie do autonomicznej jazdy i sztuczna inteligencja w motoryzacji 2026–2046: Technologie, rynki, gracze” prognozuje ponad 1000-krotny wzrost przychodów z oprogramowania dla pojazdów autonomicznych w latach 2026–2046 i wiele wskazuje, że to możliwe.

Obecnie dynamicznie rozwijają się rynki amerykański i chiński. Europa, Japonia i Bliski Wschód zwlekają. Lecz autorzy raportu uważają, że także i tu robotaxi zadomowią się jeszcze przed końcem bieżącej dekady.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź