Cyfrowa transformacja w branży motoryzacyjnej to konieczność. Jednak tempo i złożoność tej zmiany wymagają nie tylko odpowiednich technologii. Przede wszystkim to głębokie zrozumienie zachodzących procesów, biorących w nich udział ludzi i całej masy danych.
Natomiast w obliczu różnych wyzwań wiele firm motoryzacyjnych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej podejmuje działania restrukturyzacyjne i inwestuje w rozwiązania cyfrowe. Cyfrowa transformacja ma zapewnić im odporność i przewagę konkurencyjną.
Każdy, kto pracował przy projektowaniu i wdrożeniach produktów cyfrowych wie, jak ważna jest stabilność rozwiązania. Ponadto performance oraz korzyść rekompensująca koszt developmentu i implementacji narzędzi.
Branża automotive opiera się na zawiłych procesach logistycznych, biznesowych, informatycznych i marketingowych. Każdy projekt transformacji zaczyna się więc od analizy całego ekosystemu digitalowego. Dopiero później przechodzi do wdrażania nowych rozwiązań. Na przykład serwis Allegro, który z platformy ogłoszeniowej Customer-to-customer przekształcił się w największy e-commerce w CEE.
Łącznik między danymi a doświadczeniem klienta
Cyfrowa transformacja to redefinicja sposobu myślenia o kliencie i jego ścieżce zakupowej. Rola lidera transformacji polega na tym, by przetłumaczyć potrzeby użytkownika na język technologii. Kluczowe jest zrozumienie procesu, umiejętność odwzorowania ścieżki klienta i odzwierciedlenie jej w wewnętrznych procesach organizacji. Ponadto łączy perspektywę biznesową, technologiczną i doświadczenie. Transformacja to także maraton. Wymaga zaangażowania i gotowości do nauki na każdym etapie.
Zmiana zaczyna się od ludzi
Wdrażanie technologii zwykle spotyka się z naturalnym oporem. Kluczem do sukcesu jest transparentność i otwarty dialog z zespołem. Dlatego przy każdej zmianie staramy się prowadzić szerokie konsultacje i indywidualne rozmowy z jak największą liczbą interesariuszy.
Równie ważna jak technologia jest kultura organizacyjna, wspierająca otwartość na zmianę. W Grupie Krotoski cyfrowa transformacja opiera się na diagnozie potrzeb na każdym poziomie. Ponadto edukacja i szkolenia pozwalają zespołom zrozumieć sens nowych rozwiązań.
Trendy, które zmienią rynek dealerski
Największe znaczenie w nadchodzących latach będą miały rozwiązania upraszczające życie klienta. Ponadto eliminujące bariery w procesie zakupu i użytkowania auta. Konsument oczekuje prostoty, dostępności i bezpieczeństwa. Klient musi poczuć się zaopiekowany.
Rosnącą rolę odgrywa również AI, automatyzacja i analityka predykcyjna. Analityka danych i modele predykcyjne to konieczność. Pozwalają one przewidywać zachowania klientów i reagować na nie w czasie rzeczywistym.







