środa, 2 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościPapież Franciszek i pierwsze elektryczne papamobile

Papież Franciszek i pierwsze elektryczne papamobile

Papież Franciszek otrzymał ręcznie wykonane papamobile z napędem elektrycznym. Samochód powstał na bazie nowej Klasy G, a przekazany zostanie na czas Jubileuszu w 2025 roku. Elektryczny Mercedes przyczyni się do realizacji encykliki „Laudato Si”. Mercedes-Benz od 94 lat dostarcza samochody do Watykanu.

Mercedes-Benz dostarcza samochody do Watykanu od 94 lat, a od 45 lat papież korzysta ze słynnych „papamobile” na bazie modeli Mercedes-Benz Klasa G. Teraz, po raz pierwszy, „papamobile” z gamy Mercedes-Benz będzie w pełni elektryczny. Prezes Mercedes-Benz Ola Källenius i zaangażowani w projekt członkowie zespołu osobiście przekazali papieżowi Franciszkowi w Watykanie ręcznie wykonany, unikatowy pojazd. Jest on oparty na nowej elektrycznej Klasie G. Oznacza to, że papież będzie podróżował lokalnie bezemisyjnie nowym Mercedes-Benz na czas Jubileuszu w 2025 roku. Będą to wydarzenia, które odbywają się tylko raz na 25 lat i na których spodziewane są miliony pielgrzymów w Rzymie.

Inspirowany encykliką

Pojazd spełnia wysokie wymagania i został opracowany w ścisłej współpracy z Watykanem specjalnie na użytek papieża. Jego elektryczny układ napędowy, który został dostosowany do szczególnie niskich prędkości wymaganych podczas wystąpień publicznych, przyczynia się do realizacji encykliki „Laudato Si”. Papież Franciszek opisuje w nim potrzebę zrównoważonego rozwoju. Podczas przekazania, Ola Källenius podziękował Papieżowi Franciszkowi i wszystkim zaangażowany w projekt oraz podkreślił zrównoważoną strategię biznesową Mercedes-Benz:

„Dzięki nowemu pojazdowi Papież Franciszek jest pierwszym papieżem, który podczas wystąpień publicznych będzie podróżował w pełni elektrycznym Mercedesem-Benz. Jest to szczególny zaszczyt dla naszej firmy i chciałbym podziękować Jego Świątobliwości za zaufanie, jakim mnie obdarzył. Poprzez ten ,,papamobile’’, wysyłamy również wyraźne wezwanie do elektromobilności i dekarbonizacji ” – powiedział Ola Källenius, prezes zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Papież Franciszek zaprasza twórców nowego papamobile

Podczas spotkania przed Bazyliką św. Piotra wzięli udział: prezes Ola Källenius, Britta Seeger, członkini zarządu ds. sprzedaży i marketingu, oraz Marc Langenbrinck, dyrektor generalny Mercedes-Benz Italia. Ale Ojciec Święty spotkał się także z tymi, którzy opracowali i zbudowali jego nowy pojazd. W związku z tym pracownicy z działu projektowania, badań i rozwoju, produkcji oraz sprzedaży i marketingu również dostali zaproszenie na to wydarzenie. Mogli przekazać „swój” pojazd w imieniu wielu innych zaangażowanych osób. Po przekazaniu odbyła się prywatna audiencja u papieża. Zespół specjalistów z Grazu, Sindelfingen i Rzymu pracował razem przez około rok. Projektem zarządzał zespół w Rzymie, podczas gdy elektryczny układ napędowy dostosował zespół w Grazu. Eksperci z Sindelfingen wyprodukowali nadwozie, wyposażenie wnętrza i wyposażenie na zamówienie przy użyciu tradycyjnego rzemiosła.

Samochód Franciszka od kuchni

Elektryczny układ napędowy nowego G580 z technologią przystosowano tak, aby w pełni wykorzystać zalety czterech indywidualnych silników przy każdym z kół do specjalnego celu, jakim jest powolna podróż podczas wystąpień publicznych. Z tyłu kanapę zastąpiono centralnie umieszczonym pojedynczym siedzeniem o regulowanej wysokości. To odchylane siedzenie główne umożliwia elastyczne poruszanie się i zwracanie się do publiczności pod różnymi kątami. Za pojedynczym siedzeniem po lewej i prawej stronie zostały zintegrowane dwa pojedyncze siedzenia dla dodatkowych pasażerów.

Dach usunięto przy słupku B, a sam słupek B harmonijnie przeniesiono w ścianę boczną, tworząc niepowtarzalny profil boczny. W przypadku deszczu lub złych warunków pogodowych oddzielny hardtop zapewnia ochronę pasażerom. Lewe tylne drzwi zdemontowano i odbudowano przez specjalistów–w tradycyjnym stylu nadwozia – z jednego elementu i bezszwowo zespawane z karoserią. Po prawej stronie zawiasy tylnych drzwi przesunięto na przeciwną stronę. Podobnie jak poprzednie „papamobile”, pojazd polakierowano w klasycznym kolorze perłowej bieli.

Mercedes-Benz i Watykanu

Mercedes-Benz od prawie 100 lat produkuje pojazdy dla głowy Kościoła katolickiego, jego podróży i wystąpień publicznych. Pierwszym pojazdem tego typu był Nürburg 460 Pullman Saloon dla Papieża Piusa XI z 1930 roku. W tamtym czasie Mercedes-Benz otrzymał kontrakt na dostawę ze względu na harmonijny pakiet całościowy. Ważne było także, że ówczesny zespół przeniósł na pojazd ważną cechę poprzednich pojazdów. Była to możliwość podróżowania z dwoma dygnitarzami i obsługą dzięki składanym siedzeniom. W latach 60. Jan XXIII otrzymał 300 Landaulet z automatyczną skrzynią biegów i wydłużonym rozstawem osi. Jego następca, Paweł VI, używał początkowo 600 Pullman Landaulet, a później 300 SEL – również Landaulet.

W latach 80. XX wieku Jan Paweł II używał podczas ceremonii na Placu św. Piotra pierwszego pojazdu oficjalnie nazwanego ,,Papamobile’’, zmodyfikowanego modelu 460 serii G. Od 2002 roku używał 463 serii G 500, z którego korzystali również jego następcy Benedykt XVI i Franciszek. Niekiedy używano również specjalnie zaprojektowanych samochodów na bazie Mercedesa-Benz Klasy M i GLE. Po wycofaniu ze służby niektóre z ,,papamobile’’ umieszczono do zwiedzania w Watykanie i Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie.

Co mówi zespół?

„Budujemy idealnego Mercedesa dla każdego klienta – w tym dla Watykanu od prawie 100 lat. Jesteśmy przeszczęśliwi, że możemy spełnić życzenie Ojca Świętego dotyczące elektrycznego „papamobile” i jesteśmy szczególnie dumni z tego, że możemy zbudować pojazd zgodnie z jego wymaganiami. Ta współpraca jest dla nas wielkim zaszczytem i cennym symbolem wspólnych zrównoważonych zmian” – mówi Britta Seeger, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, odpowiedzialna za sprzedaż i marketing

„Klasa G jest jednym z najbardziej kultowych pojazdów Mercedes-Benz i jesteśmy dumni, że możemy tworzyć pojazdy dla Ojca Świętego w tej tradycji. Pierwsza w pełni elektryczna Klasa G łączy w sobie zrównoważony rozwój, elegancki design i maksymalną funkcjonalność” – powiedział Gorden Wagener, główny projektant Mercedes-Benz Group AG

„Przeżywamy dziś ważny moment, który podkreśla głęboką więź, łączącą Mercedes-Benz Italy  i Watykan od ponad pół wieku. Jak podkreśla Papież Franciszek, biznes musi być integralną częścią wspólnoty. Dlatego jest to dla nas wielki zaszczyt, że możemy przyczynić się do tego wyjątkowego projektu” – Marc Langenbrinck, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Cars Italy i szef Mercedes-Benz Italy

„Pojazd reprezentuje niesamowitą ilość pracy ręcznej i pasji, ale jest również pełen najnowocześniejszych technologii. Fakt, że papież Franciszek zaprosił niektórych z nas do osobistego przekazania go, naprawdę dopełnia wszystkiego. To doświadczenie, o którym opowiesz swoim wnukom” – Klaus Millerferli, inżynier ds. rowoju w Mercedes-Benz AG w Sindelfingen

„W przypadku Klasy G jesteśmy przyzwyczajeni do codziennej pracy nad jednym z najbardziej legendarnych i kultowych modeli Mercedes-Benz. Budowa pojazdu dla papieża jest dla nas również czymś wyjątkowym – ale i tutaj mamy doświadczenie. Cały zespół w Grazu jest bardzo szczęśliwy i dumny z tego, że Watykan po raz kolejny polega na naszej Klasie G” – Peter Zotter, inżynier ds. rozwoju w Mercedes-Benz G GmbH w Grazu

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera

This site is protected by hCaptcha and its Privacy Policy and Terms of Service apply.

Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź