Opony wymieniać trzeba. Tymczasem tylko 46% polskich kierowców utrzymuje, że podczas ostatniego zakupu sprzedawca poinformował ich o konkretnych oznaczeniach opon. 76% kierowców deklaruje, że podczas zakupu sugeruje się danymi dotyczącymi oporów toczenia, poziomu hałasu itp. Tymczasem od listopada 2012 r. prawo zobowiązuje sprzedawców opon do objaśniania klientom oznaczeń opon.
Badanie zlecone przez Apollo Tyres wykazało, że prawie jedna czwarta (22%) kierowców w Polsce kupuje opony na wymianę nie rozumiejąc oznaczeń na etykietach opon. To może obniżyć osiągi i bezpieczeństwo ich pojazdu.
Kto zna oznaczenia?
Badanie przeprowadzone na próbie 1000 kierowców w Polsce wykazało, że tylko 46% z nich zostało poinformowanych – w sklepie stacjonarnym lub online – o oznaczeniach świadczących o właściwościach opony podczas ostatniego zakupu. Jest to sprzeczne z wymogami prawnymi wprowadzonymi w 2012 r. Chodzi o rozporządzenie (WE) 1222/2009, zobowiązujące detalistów do udzielenia tych informacji. W 2021 r. Unia Europejska wzmocniła te przepisy zaktualizowanym rozporządzeniem (UE) 2020/740. Nakłada ono obowiązek stosowania bardziej czytelnych etykiet – podobnych do tych znanych ze sprzętów AGD. Ma to na celu podkreślenie parametrów związanych z osiągami i efektywnością.
Oznaczenia parametrów to zwięzły sposób porównania wydajności opon mający na celu pomóc klientom w wyborze odpowiedniego produktu. System ten obejmuje trzy kryteria. Są to: przyczepność na mokrej nawierzchni, oszczędność paliwa i poziom hałasu zewnętrznego. Informują one konsumentów o poziomie bezpieczeństwa i wydajności każdej z opon.
Największą świadomość oznaczeń opon wykazują młodsi kierowcy. 56% osób w wieku 25–34 lat deklaruje, że zna oznaczenia dotyczące przyczepności, wydajności i hałasu. Dla porównania, wśród kierowców powyżej 65. roku życia odsetek ten spada do zaledwie 38%.
Mężczyźni wykazywali większą świadomość oznaczeń niż kobiety. 60% mężczyzn twierdziło, że wiedzieli o parametrach opon w porównaniu z zaledwie 43% kobiet kierowców. Badanie wykazało również, że konsumenci wyraźnie cenią tego rodzaju informacje o produktach. Ponad połowa (76%) uważa, że świadomość tych ocen wpłynęłaby w przyszłości na wybór opon.
„Badanie to podkreśla potrzebę lepszego informowania nabywców o oznaczeniach opon przez zainteresowane strony w całej branży oponiarskiej, aby klienci mogli podejmować świadome decyzje zakupowe” — komentuje Yves Pouliquen, wiceprezes ds. handlowych na region EMEA w Apollo Tyres.
Wiceprezes zaznacza, że obecnie na rynku istnieje bardzo szeroka oferta specjalistycznych opon. Zapewnienie klientom zrozumienia oznaczeń etykiet sprawi, że będą znacznie lepiej dopasowywać opony do własnych potrzeb i dokonywać bardziej świadomych zakupów, z lepszym stosunkiem jakości do ceny.
Firma Apollo Tyres produkuje w Europie opony osobowe klasy premium marki Vredestein. Obecna oferta obejmuje produkty letnie, zimowe i całoroczne, a także specjalistyczne warianty o wysokiej wydajności i dostosowane do pojazdów elektrycznych.