Nowy Transporter i Caravelle dołączają do najświeższej gamy samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze. Klienci będą mogli wybrać m.in. pomiędzy wersjami furgon, kombi i odmianą z otwartą przestrzenią ładunkową. Będą to pierwsze samochody dostawcze Volkswagena do wyboru z napędem wysokoprężnym z turbosprężarką, napędem hybrydowym typu plug-in lub z napędem elektrycznym. Nie mogło zabraknąć modelu Caravelle Style oraz wersji PanAmericana.
Choć nowy Transporter przypomina swego poprzednika, to producent zapewnia, że dołożył starań, by ulepszyć go z każdej możliwej strony. Mamy zatem więcej przestrzeni, większą ładowność, większy uciąg i większą wydajność. Volkswagen zachował dobrze znaną stylistykę Transportera. Jednocześnie zmienił go i przygotował na nową erę mobilności. Siódma generacja pojawi się na rynku w trzech wariantach Transportera (kombi, furgon i otwarty), a także jako Caravelle (wersja osobowa). Pojazdy napędzane są najnowocześniejszymi turbodieslami, hybrydami plug-in i napędami elektrycznymi. Napęd na wszystkie koła jest dostępny jako opcja. To pierwszy raz gdy oferta samochodów dostawczych Volkswagena jest tak szeroka. Mamy bowiem: Transportera, Caravelle, ID. Buzz i ID. Buzz Cargo, Multivana i bazującą na nim Californię.
Parę słów o gamie modeli
W gamie marki Volkswagen Samochody Dostawcze nowy Transporter zaistnieje w kilku wersjach. Będzie to furgon (przedział ładunkowy do transportu wyłącznie towarów), furgon plus (przedział ładunkowy z drugim rzędem siedzeń do łączonego transportu towarów i osób), kombi (do transportu osób) oraz jako wariant z podwójną kabiną (nadwozie platformowe z długim rozstawem osi). Wersje kombi i furgon będą opcjonalnie dostępne z wysokim dachem
i wydłużonym rozstawem osi. Bardziej ekskluzywny model Caravelle z dziewięcioma miejscami siedzącymi powstał z myślą o komercyjnym transporcie pasażerskim. Caravelle dostępny będzie w wersji bazowej, ze średnią specyfikacją wyposażenia pod nazwą Life lub jako topową wersję Style. Caravelle będzie również dostępny z wydłużonym rozstawem osi. Uwagę klientów zwróci najpewniej wersja PanAmericana bazująca na nowej generacji Transportera i Caravelle, a także Bulli o solidnej, terenowej konstrukcji.
Co pod maską?
Wraz z debiutem nowych wersji Transportera i Caravelle, Volkswagen Samochody Dostawcze znacząco rozszerza swoją ofertę układów napędowych. Oprócz najnowszych turbodoładowanych silników wysokoprężnych (TDI), oba modele będą dostępne zarówno
z napędem hybrydowym typu plug-in, jak i z napędem w pełni elektrycznym. W przedsprzedaży dostępne będą trzy różne opcje mocy silników TDI: 81 kW (110 KM), 110 kW (150 KM) i 125 kW (170 KM). Oferta obejmie również nowy napęd hybrydowy typu plug-in (eHybrid) o mocy systemowej 171 kW (232 KM). Wkrótce pojawią się trzy napędy elektryczne o mocy 100 kW (136 KM), 160 kW (218 KM) i 210 kW (286 KM) oraz pojemności akumulatora netto 64 kWh. Ponadto dostępna będzie wersja elektryczna o zmniejszonej mocy i mniejszym akumulatorze, stworzona z myślą o transporcie miejskim i dostawach ostatniej mili. Modele TDI i eHybrid są wyposażone w napęd na przednie koła. Napęd na cztery koła 4MOTION jest dostępny jako opcja dla wersji TDI o mocy od 110 kW. Modele w pełni elektryczne mają napęd na tylne koła.
W późniejszym terminie pojawi się również wersja elektryczna z napędem na cztery koła. TDI o mocy 125 kW standardowo standardowo jest spięty z ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów, dostępną również jako opcja dla TDI o mocy 110 kW. Automatyczna skrzynia biegów jest standardowa dla modeli hybrydowych typu plug-in i elektrycznych.
Nowy Transporter pod lupą: wnętrze
Siódmej generacji modelu nie uruchamiamy już za pomocą kluczyka. Służy do tego przycisk umieszczony obok 12-calowego cyfrowego zestawu wskaźników i 13-calowego wyświetlacza systemu infotainment. Standardowa kierownica wielofunkcyjna jest wyposażona w przejrzyście rozmieszczone przyciski. Głośność systemu infotainment reguluje się za pomocą przycisków na kierownicy lub klasycznego pokrętła. Zrezygnowano z dźwigni hamulca ręcznego i zastąpiono ją przełącznikiem hamulca postojowego umieszczonym na środku panelu deski rozdzielczej. Nowością jest także zajmująca niewiele miejsca dźwignia zmiany biegów na kolumnie kierownicy w wersjach ze skrzynią automatyczną. Wpływa to na lepszy dostęp do przedziału pasażerskiego lub ładunkowego jest jeszcze lepszy. Pomocne mogą okazać się duże uchwyty na kubki w konsoli środkowej, a także dodatkowe uchwyty na kubki. Przydadzą się praktyczne schowki w górnej części deski rozdzielczej. Charakterystyczną cechą samochodów marki Volkswagen Samochody Dostawcze jest wysoki i przejrzysty panel deski rozdzielczej, wysoka pozycja siedzenia i ergonomiczne rozmieszczenie wszystkich elementów sterujących.
Użyteczność
Nowy Transporter ma 5050 mm długości (dodatkowe 146 mm w porównaniu z T6.1). Jego rozstaw osi został zwiększony o 97 mm, do 3100 mm. Opcjonalnie dostępny będzie wariant o zwiększonym o 400 mm rozstawie osi (całkowita długość: 5450 mm). Szerokość zewnętrzna Transportera wzrosła o 128 mm w porównaniu z poprzednikami (bez lusterek zewnętrznych) i wynosi 2032 mm. Maksymalna szerokość między nadkolami została zwiększona o 148 mm, do 1392 mm. Ułatwia to przewożenie europalet. Długość przedziału ładunkowego po podłodze Transportera z normalnym rozstawem osi wynosi 2602 mm – odpowiada to dodatkowym 61 mm. Przy wydłużonym rozstawie osi, długość przedziału ładunkowego wzrasta do 3002 mm. Dzięki zwiększonej długości, szerokości i rozstawowi osi, Volkswagen Samochody Dostawcze był w stanie znacznie zwiększyć ładowność nowego Transportera.
Największa przestrzeń ładunkowa wersji z normalnym rozstawem osi to teraz 5,8 m3. Wersje z długim rozstawem osi i wysokim dachem pomieszczą do 9,0 m3 ładunku. Transporter może być wyposażony w maksymalnie sześć siedzeń w przedziale pasażerskim i w różne rodzaje przegród.
Zasilanie
Urządzenia elektryczne w pojeździe zasilają różne interfejsy, w tym gniazda USB-A, USB-C i gniazda 12 V. Gniazda dla urządzeń 230 V są dostępne jako wyposażenie opcjonalne. W wersjach z silnikiem wysokoprężnym gniazdo 230 V zawsze znajduje się na ramie fotela kierowcy. Transporter z napędem elektrycznym dostanie opcjonalnie dwa dodatkowe gniazda w okolicy słupków D. Całkowita moc wyjściowa systemu 230 V wynosi do 2300 watów. Oznacza to, że istnieje odpowiednie źródło zasilania dla każdego urządzenia elektrycznego – od laptopów po piły tarczowe.
Zwiększona ładowność i zdolność holowania
Pomimo swoich rozmiarów, nowy Transporter ma mniej niż 2,0 metry wysokości (normalny dach). Dzięki temu mieści się na wszystkich konwencjonalnych parkingach wielopoziomowych. Dzięki promieniowi skrętu wynoszącemu zaledwie 11,8 metra (normalny rozstaw osi), bez trudu pokonuje ciasne zakręty podczas manewrowania. Inżynierowie zadbali również o to, by pojazd mógł również udźwignąć spory ciężar: maksymalna ładowność wynosi do 1,33 tony. Jeśli to nie wystarczy, nowa generacja Transportera może w zależności od wariantu ciągnąć przyczepy o masie do 2,8 tony (poprzednik: do 2,5 tony).
Rozszerzone wyposażenie standardowe
W porównaniu z poprzednikami rozszerzony jest pakiet wyposażenia standardowego. Od teraz, na pokładzie standardowo znajdziemy: reflektory LED, tylne światła LED, elektroniczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, 12-calowy ekran cyfrowego kokpitu (Digital Cockpit), system infotainment (w tym DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, usługi online i 13-calowy ekran dotykowy), wielofunkcyjną kierownicę, system Keyless Start, czujnik deszczu, asystenta pasa ruchu, autonomiczne hamowanie awaryjne i dynamiczny wyświetlacz znaków drogowych. Furgon jest teraz również standardowo wyposażony w przegrodę. Kombi wyposażone w okna z tyłu charakteryzuje się trzema indywidualnymi fotelami w drugim rzędzie siedzeń oraz systemem audio z sześcioma zamiast czterech głośników.
Caravelle w szczegółach
Caravelle jest dobrym wyborem, jeśli szukamy pojemnej taksówki lub minibusa. Już podstawowa wersja oferuje w standardzie trzyosobową kanapę w trzecim rzędzie z możliwością jej demontażu. Daje to łącznie dziewięć miejsc siedzących. W porównaniu
z Transporterem, Caravelle oferuje wyrafinowane tkaniny siedzeń, boczne
i kurtynowe poduszki powietrzne w kabinie oraz system audio z dziesięcioma głośnikami. Średni poziom wyposażenia Life wzbogacają takie elementy jak zderzaki, obudowy lusterek zewnętrznych i klamki drzwi lakierowane w kolorze pojazdu, klimatyzacja, podłokietniki fotela kierowcy, przedni fotel pasażera z regulacją wysokości i podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz podłokietnikami dopasowanymi do fotela kierowcy, unikalne listwy ozdobne, trzy dodatkowe porty USB w kabinie pasażerskiej i 16-calowe felgi aluminiowe.
Wyróżnić się wizualnie
Caravelle Style można rozpoznać z zewnątrz po charakterystycznym przodzie z ciemnym kontrastowym pasem, który zawiera zintegrowaną chromowaną listwę. Chromowane wykończenie ciągnie się do reflektorów matrycowych LED (w tej wersji w standardzie). Zawierają one również funkcję doświetlania zakrętów i słabych warunków pogodowych. W porównaniu z wersją Life, inne dodatki w Caravelle Style obejmują tylne światła LED z niestandardową sygnaturą świetlną, przyciemnianą szybę z tyłu i 17-calowe felgi aluminiowe. W standardzie znajdują się również: bezkluczykowy system zamykania i uruchamiania Keyless Access, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, dwukolorowe fotele ze sztucznej skóry, charakterystyczne aplikacje we wnętrzu, wielofunkcyjna skórzana kierownica, duża konsola środkowa z uchwytami na kubki, trzystrefowa automatyczna klimatyzacja z dodatkowym panelem sterowania z tyłu (w podsufitce) oraz rolety przeciwsłoneczne w drugim rzędzie siedzeń. Caravelle można opcjonalnie wzbogacić m.in. o duży panoramiczny dach i system nagłośnienia Harman Kardon z 14 głośnikami (w tym subwoofer).
Sprawdzamy wersję PanAmericana
Wersja wyposażenia PanAmericana pojawiła się wraz z czwartą generacją Transportera, w roku 2001. Wraz z piątą generacją, PanAmericana stała się osobną, luksusową wersją modelu. Było zatem oczywiste, że Volkswagen Samochody Dostawcze zaoferuje w tej wersji również siódmą generację tej linii produktów. Będzie ona dostępna zarówno w połączeniu z modelami furgonu Transporter, jak i Caravelle. Z zewnątrz nową PanAmericanę można rozpoznać po terenowych wykończeniach progów bocznych i nadkoli, zderzakach o ziarnistej fakturze zaprojektowanych z myślą o trudnych warunkach oraz lakierowanej osłonie chłodnicy. Folie chronią również pokrywę bagażnika lub tylne drzwi skrzydłowe w dolnej części. Wewnątrz PanAmericana znajdziemy podświetlane wstawki ze stali nierdzewnej na stopniach, czarne aplikacje o wysokim połysku na panelu deski rozdzielczej i chromowanymi wewnętrznymi klamkami drzwi.
Inne charakterystyczne cechy to dobrej jakości tkaniny siedzeń z napisem PanAmericana na oparciach, a także kontrastujące kolorystycznie szwy. Standardowe wyposażenie Caravelle PanAmericana obejmuje nowe 19-calowe felgi aluminiowe Indianapolis (w kolorze czarnym z diamentowym wykończeniem). Są one również dostępne jako opcja dla Transportera PanAmericana. Opcjonalny napęd na cztery koła 4MOTION uzupełnia zakres zastosowań obu wersji PanAmericana.