MAN Truck & Bus zaprezentował nową odsłonę sprawdzonej gamy modeli VAN. Nowy MAN TGE jest bezpieczniejszy, oferuje 11 nowych systemów wspomagających, a także sporo nowości wewnątrz kabiny.
Pojazdy MAN TGE, na rok modelowy 2025, przeszły dużą modernizację funkcjonalną i wnętrza. Dzięki nim „ciężarówka pośród vanów” dokonuje największego skoku technologicznego w swojej historii. Teraz przyszedł czas na premierę w Polsce.
„Od rozpoczęcia produkcji w 2017 roku, na drogach całej Europy pojawiło się ponad 100 000 egzemplarzy MAN-a VAN TGE. Można powiedzieć, że rynkowa pozycja pojazdu jest dzisiaj ugruntowana”, powiedział Claus Wallenstein – dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.
Grzegorz Rogalewicz, dyrektor ds. produktu i sprzedaży VAN-ów MAN Truck & Bus Polska dodał, że MAN TGE Next Level przeszedł znaczną liczbę zmian. W ogromnym stopniu przyczyniają się one do poprawy zarówno bezpieczeństwa, jak i komfortu pracy kierowcy.
„Mnogość systemów asystenckich, wygodny fotel, system bezkluczykowego uruchamiania pojazdu, elektryczny hamulec ręczny i wiele innych zupełnie nowych elementów powoduje, że korzystanie z samochodu MAN TGE Next Level sprawia przyjemność” – powiedział Grzegorz Rogalewicz.
Mniej wizyt w serwisie, większe bezpieczeństwo
Nowy van firmy MAN Truck & Bus otrzymał zupełnie nową architekturę sieci pokładowej. Nowa generacja jednostek sterujących spełnia wyższe wymagania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa. Ponadto znacząco poprawia bezpieczeństwo czynne i bierne kierowców oraz innych użytkowników dróg, dzięki nowym asystentom wspomagającym pracę kierowcy. Dzięki temu nowy MAN TGE jest lepiej chroniony przed próbami cyfrowych manipulacji i nieautoryzowanych zmian oprogramowania pojazdu. Są także dobrze wyposażone pod kątem przyszłych usług online. Kolejną zaletą jest możliwość bezprzewodowej aktualizacji. Wyeliminuje to wiele wizyt w warsztatach, których celem była aktualizacja oprogramowania oraz zapewni stałą poprawę stabilności oprogramowania.
Nowe funkcje nie tylko dla wybranych
Dzięki nowym jednostkom sterującym i nowym radarom oraz kamerom znacznie poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu. Są one obecnie w standardowym wyposażeniu wszystkich pojazdów MAN TGE. Zarówno o masie powyżej 3,5 tony z homologacją N2 oraz w ramach opcji w pojazdach z homologacją N1. Nowością są także opcjonalne systemy asystentów: Cruise Assist, Aktywny tempomat z elementami jazdy autonomicznej i asystent skrętu. Ponadto prawie wszystkie systemy zostały zmodyfikowane. Rozszerzono też ich funkcje. Na uwagę zasługuje także rozbudowana lista systemów wspomagających, które są obecnie standardowym wyposażeniem pojazdów.
Każdy nowy MAN TGE Next Level jest wyposażony w funkcje: wykrywania zmęczenia, informacji o znakach drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, asystenta hamowania awaryjnego1, asystenta parkowania1, aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu, tempomatu oraz w system kontroli ciśnienia powietrza w oponach.
Praktyczniej i wygodniej
Nowością w wyposażeniu standardowym MANa TGE z homologacją N1 jest także poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji danych z wypadków. System ten rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją. Są one zapamiętywane na krótko przed, w trakcie oraz bezpośrednio po zderzeniu. Dzięki niemu w pamięci przechowane zostaną ważne dane, które umożliwią badanie wypadków i analizowanie działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest dostępna jako opcja w pojazdach z homologacją N2.
MAN TGE Next Level wyposażony jest także w wiele nowych funkcji poprawiających komfort. Mamy tu nową deskę rozdzielczą z cyfrowymi wskaźnikami oraz duży ekran dotykowy MAN Media Van. Ten ostatni umożliwia sterowanie funkcjami pojazdu i systemem informacyjno-rozrywkowym. Gruntownie zmodernizowana instalacja elektryczna i elektronika pojazdu w połączeniu z nowym miejscem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi przenoszą pojazd MAN TGE na nowy poziom i dlatego otrzymał on przydomek „Next Level”. Produkcja pierwszych wariantów modelu rozpocznie się w czerwcu 2024 r., a w ciągu roku będą pojawiać się kolejne.
Z wyglądu po staremu
MAN TGE, w wersji na rok modelowy 2025, jest nowoczesnym i przyszłościowym pojazdem. Jednak jego wygląd zewnętrzny praktycznie nie zmienił się. Dlatego firma MAN Truck & Bus stworzyła wersję TGE Next Level Edition, wyróżniającą się akcentami wizualnymi. Wersję tę można już zamawiać. Jest ona dostępna w premierowej kolorystyce Pale copper metallic, z osłonami lusterek w kolorze Piano black, wygiętą listwą na zderzaku w kolorze srebrnym, emblematem „Next” na przednim grillu oraz z 17-calowymi felgami aluminiowymi w kolorze srebrnym lub opcjonalnie czarnym.
Co ważne limitowana edycja premierowa „Next level” jest w specjalnej ofercie z bezpłatnym wyposażaniem o wartości ok. 13 000 zł.
Co pod maską?
Jeśli chodzi o napęd, w ofercie pojawiły się też zmiany i nowości. 2,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru pomiędzy 6-biegową manualną a 8-biegową automatyczną skrzynią biegów nie zmieniają się. Poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie będzie już oferowany.
W standardzie dostępne są teraz silniki o trzech mocach: 103 kW (140 KM), 120 kW (163 KM) i 130 kW (177 KM) oraz nowość: silnik o mocy 150 kW (202 KM). Ten ostatni w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów.
Nie zmienia się także jakość serwisu MAN TGE, dzięki całodobowej pomocy drogowej i długim godzinom otwarcia wielu oddziałów. W MANie TGE Next Level dostępna będzie także cyfrowa usługa MAN ServiceCare. Zapewni płynną komunikację pomiędzy operatorem pojazdu, a warsztatem. MAN Service-Care, to cyfrowy system zarządzania konserwacjami i naprawami dla użytkowników pojazdu.
Kokpit bardziej nowoczesny
Deska rozdzielcza w MAN TGE została całkowicie przeprojektowana i obecnie zyskała w części środkowej niezależny wyświetlacz. Przeprojektowano także ergonomiczną kierownicę, za pomocą której można teraz bezpośrednio obsługiwać nowe systemy asystentów. Nowy zestaw wskaźników jest teraz w pełni cyfrowy i oferuje kierowcom duże możliwości dostosowań formy prezentacji danych.
Jednak najbardziej rzucającym się w oczy elementem nowego kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van. Jest to nowoczesne centrum sterowania umożliwiającym kontrolę i sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu. Dostępne są trzy warianty tego systemu: MAN Media Van z ekranem 10,4″, MAN Media Van Navigation z ekranem 10,4″ (plus funkcje opcjonalne) oraz MAN Media Van Navigation Business, z ekranem 12,9″ (plus funkcje opcjonalne). Opcjonalne funkcje obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów z serwisu streamingowego Tidal oraz sterowanie głosowe. W standardzie jest indukcyjna ładowarka umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych. W celu zapewnienia lepszej komunikacji z pasażerami na tylnym rzędzie siedzeń w kabinie, pojazd można wyposażyć w mikrofon z przodu i głośniki z tyłu. Ta opcjonalna funkcja nosi nazwę In-Car Communication.
Łatwiejsza jazda
Inne nowe funkcje standardowe to system dostępu bezkluczykowego Keyless Go, elektryczny hamulec postojowy i do czterech portów USB-C. Ponadto nowy MAN TGE z automatyczną skrzynią biegów nie ma już znanej z poprzednich modeli dźwigni zmiany biegów. Do wybierania trybów jazdy dostępny jest teraz selektor umieszczony przy kierownicy. To rozwiązanie zwiększa dostępną przestrzeń w kabinie, podobnie jak nowy elektryczny hamulec postojowy, który jest uruchamiany za pomocą przycisku w kokpicie. Dźwignia hamulca ręcznego, która w poprzednich modelach znajdowała się obok fotela kierowcy nie jest już potrzebna. Po włączeniu za pomocą innego przycisku, dodatkowa funkcja „Auto Hold” zabezpieczy pojazd przed stoczeniem się podczas postoju na wzniesieniu, automatycznie uruchamiając hamulec postojowy bez konieczności naciskania pedału hamulca przez kierowcę. Odciąża to kierowcę m.in. podczas jazdy w korkach, zatrzymywania się na światłach lub na przejeździe kolejowym i wszędzie tam, gdzie droga jest pochyła.
Dzięki nowej funkcji Keyless Go zapłon można włączyć zdalnie, a nie przekręcając kluczyk. Dodatkowy przycisk w kokpicie umożliwi potem uruchomienie silnika pojazdu (a także wyłączenie), tak samo bez użycia kluczyka. To bardzo wygodna funkcja oszczędzająca czas.
Dostępnych jest do czterech nowych portów USB-C, służących do przesyłania danych i ładowania urządzeń mobilnych z ładowarki o mocy 45 W. Dwa pod konsolą środkową, jeden u góry deski rozdzielczej i jeden nad przednią szybą.
Systemy asystujące dla każdego
Wraz z wprowadzeniem wersji TGE Next Level, liczba systemów dostępnych w standardzie znacznie wzrosła. Pojazdy TGE z homologacją N2 są standardowo wyposażane w całkowicie nowe systemy wspomagania kierowcy, ostrzegające o martwym polu i ostrzegające przy ruszaniu, które są oferowane jako opcja w pojazdach TGE z homologacją N1.
Funkcja ostrzeżenia o martwym polu wykorzystuje czujniki radarowe monitorujące martwe pole obok pojazdu (w zależności od tego czy pojazd porusza się w ruchu prawo-,czy lewostronnym), zmniejszając ryzyko kolizji z rowerzystami, szczególnie podczas skręcania. Opcjonalnie system ten można rozszerzyć tak, aby monitorował obie strony pojazdu. Funkcja ostrzeżenia przy ruszaniu wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę i radar do monitorowania obszaru przed pojazdem. Pomaga uniknąć kolizji z pieszymi lub rowerzystami podczas wycofywania. W przypadku obu systemów kierowca jest ostrzegany wizualnie i akustycznie.
Nowością na wyposażeniu standardowym są też następujące systemy: aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu, wspomaganie parkowania, wykrywanie zmęczenia, informacje o znakach drogowych, inteligentny asystent prędkości i system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach. Dostępne są także systemy: tempomat oraz ogranicznika prędkości. Nadal do standardowego wyposażenia należy Asystent hamowania awaryjnego. Oznacza to, że pojazdy MAN TGE są bezpieczniejsze niż kiedykolwiek, nawet w wyposażeniu standardowym.
Systemy asystentów na wyposażeniu opcjonalnym
Zaawansowanie technologiczne nowych sterowników, czujników i kamer montowanych w pojeździe umożliwia wprowadzenie nowych, udoskonalonych systemów wspomagających. Jest to możliwe dzięki dostępnej większej mocy obliczeniowej systemów pokładowych pojazdu. Dzięki systemom wspomagającym nowy MAN TGE zapewnia jeszcze lepszą ochronę pasażerów pojazdu i innych użytkowników dróg.
Całkowicie nowe, opcjonalne systemy wspomagania kierowcy to asystent skręcania i aktywny tempomat z elementami jazdy autonomicznej (w tym asystent awaryjny). Zauważalne udoskonalenia obejmują asystenta parkowania, Kamerę cofania z dynamicznymi liniami prowadzącymi, funkcję ACC Stop & Go oraz funkcję asystenta awaryjnego.