Nowe Volvo FH Aero jest bardziej wydajne. Może być zasilane paliwami odnawialnymi, w gamie jest również wariant elektryczny.
Jak podaje producent, nowy model może oszczędzić do 5% energii w porównaniu z poprzednikiem. O tyle samo spada emisja spalin.
Do głównych zmian należy udoskonalona aerodynamicznie bryła pojazdu oraz ulepszony tempomat topograficzny I-See. Nowością jest również silnik wysokoprężny o imponującej mocy 780 KM. W „wyścigu na moc” Volvo znów wysunęło się o włos przed Scanię.
Najbardziej wydajne Volvo
FH Aero jest oferowane w czterech podstawowych wariantach: wysokoprężnym, gazowym (na metan), elektrycznym FH Aero Electric oraz ciężkim FH16. Wariant gazowy wykorzystuje charakterystyczny dla Volvo dwupaliwowy silnik o zapłonie samoczynnym, w którym porcja oleju napędowego lub jego odpowiednika służy jako „płynna świeca zapłonowa” inicjująca zapłon mieszanki zwierającej metan. Firma informuje, że w najnowszej wersji zamiast oleju napędowego może być stosowany uwodorniony olej roślinny (HVO). Niezależnie od wybranego układu napędowego, każdy z nowych wariantów ma zapewniać niższe zużycie energii w stosunku do wykonywanej pracy.
Cała gama będzie wprowadzana stopniowo na rynek w latach 2024-25.
Dłuższy przód
Najbardziej rzucającą się w oczy zmianą jest nowy przód, wydłużony o 24 cm. Dzięki niemu możliwe było zmniejszenie oporu powietrza, na czym skorzystał zwłaszcza wariant elektryczny, szczególnie wrażliwy na czynniki zwiększające opór ruchu. Przy okazji powiększono środkową cześć znaku firmowego.
Redukcji oporu aerodynamicznego sprzyja możliwość instalacji cyfrowych lusterek wstecznych złożonych z kamer na zewnątrz i monitorów w kabinie. System ma też zwiększać pole widzenia w porównaniu z typowymi lusterkami, zwłaszcza po zmroku czy podczas opadów. Podczas skrętu system automatycznie podąża za naczepą, poszerzając pole widzenia. Zastosowano również skuteczniejsze hamulce tarczowe.
Ulepszony tempomat topograficzny Volvo I-See bierze pod uwagę podczas pracy nie tylko przebieg drogi przed pojazdem, ale również informacje o ruchu drogowym. System informacyjno-rozrywkowy jest teraz łatwiejszy w obsłudze i stwarza możliwość lepszego dopasowania do preferencji kierowcy. Wraz z nim dostępna jest nowa, fabryczna nawigacja z ulepszonymi mapami dostosowanymi do potrzeb konkretnych pojazdów ciężarowych, z automatyczną aktualizacją. W ofercie jest też nowy system audio, gwarantujący wysokiej jakości dźwięk. Dodano też gniazdka USB typu C oraz fabryczną kuchenkę mikrofalową.
Usługa My Business Apps została wprowadzona na nowe rynki. Za pośrednictwem Volvo Connect można teraz lepiej kontrolować stan ogumienia, w tym ciśnienie w oponach.
780 KM na HVO
Wysokoprężne Volvo FH Aero jest dostępne z silnikiem D13, także z pakietem I-Save, wykorzystującym turbocompound. Moc wynosi 420, 460, 480, 500 i 540 KM, przy czym modele 420, 460, 480 i 500 oferowane są także jako I-Save. Wszystkie siniki mogą być napędzane olejem napędowym, HVO lub paliwem syntetycznym XTL, a jednostki z I-Save, oprócz najmocniejszej 500-konnej mogą być zasilane B100 (ester metylowy). Okresy między przeglądami dochodzą do 150 000 km zależnie od warunków eksploatacji.
FH 16 Aero ma silnik D17 o pojemności 17,3 l i mocy 600, 700 i 780 KM. Najmocniejszy z nich osiąga maksymalny moment obrotowy 3800 Nm przy 1000-1200 obr/min. Także i te silniki mogą być zasilane HVO lub XTL, a wariant o mocy 700 KM przystosowano do B100. Maksymalny okres między przeglądami wynosi 100 000 km.
Model gazowy Volvo FH Aero napędzany jest 13-litrowym silnikiem G13 o mocy 420, 460 lub 500 KM. Aby uczynić zadość postulatom „zrównoważonego rozwoju” można do niego tankować HVO zamiast oleju napędowego w połączeniu z biometanem zamiast kopalnego gazu ziemnego. Jak poprzednio firma proponuje zbiorniki na gaz skroplony (LNG).
W zależności od typu silnika, przełożenia przekładni głównej i rodzaju zadań wykonywanych przez pojazd, silniki te mogą współpracować z 12-biegowymi, zautomatyzowanymi skrzyniami I-Shift, w których ostatnie przełożeń jest biegiem bezpośrednim lub nadbiegiem. Dostępne są warianty z biegami pełzającymi, multiplikatorem biegu wstecznego zwiększającym liczbę dostępnych przełożeń oraz model dwusprzęgłowy I-Shift Dual Clutch, zdolny przenosić maksymalnym wejściowy moment obrotowy do 2800 Nm.
Wreszcie elektryczne Volvo FH Aero Electric osiąga moc ciągłą od 450 do 666 KM (330-490 kW) i jest dostępna z pakietami od 4 do 6 baterii o pojemności 360-540 kWh. Daje to zasięg do 300 km. Możliwe jest ładowanie prądem zmiennym (AC) o mocy do 43 kW lub stałym (DC) o mocy do 250 kW.