Mitsubishi zaprezentowało w Bangkoku nową generację pikapa L200, znanego poza Europą jako Triton.
Sprzedaż w Tajlandii już się rozpoczęła, a wkrótce nowy model zostanie wprowadzony na rynki Azji Południowo-Wschodniej i Oceanii. Debiut w Japonii zaplanowano na początek 2024 roku, gdzie L200/Triton będzie dostępny po raz pierwszy od 12 lat.
Pierwszy od 9 lat
Pikap Mitsubishi miał premierę w 1978 roku. Od tamtej pory zaprezentowano pięć generacji i wyprodukowano około 5,6 miliona egzemplarzy. Ze względu na popularność, L200 ma strategiczne znaczenie dla Mitsubishi Motors. Obecna, szósta generacja pojawia się po dziewięciu latach od zaprezentowania jej poprzednika. Została zaprojektowana od podstaw pod hasłem „Power for Adventure”.
Większy i wytrzymalszy
Nowy L200 jest nieco większy od poprzednika. Ma nową ramę o typowej dla pikapów konstrukcji z podłużnic połączonych poprzeczkami. Jest sztywniejsza i bardziej wytrzymała. Przyrost masy auta udało się ograniczyć, dzięki szerszemu wykorzystaniu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie. W konstrukcji nadwozia użyto stali o niezwykle wysokiej wytrzymałości 1180 MPa. W efekcie samochód jest stosunkowo lekki, odporny na przeciążenie ładunkiem i trudne warunki eksploatacji. Zwiększył się również poziom bezpieczeństwa w razie kolizji.
Nowy pikap Mitsubishi dostępny jest jako pikap z pojedynczą (single-cab) lub podwójną (double-cab) kabiną oraz z kabiną wydłużoną (club-cab) z przestrzenią na bagaż za odchylanymi przednimi siedzeniami. Do napędu służy 4-cylindrowy turbodiesel typu 4N16 o pojemności 2,4 l. Najmocniejszy 204-konny wariant ma nową turbosprężarkę, dzięki której wysoki moment obrotowy jest dostępny w szerszym zakresie obrotów. W słabszych wariantach tę samą funkcję spełnia turbosprężarka o zmiennej geometrii. Z silnikiem współpracuje 6-biegowa skrzynka ręczna typu „shift-by-wire”, czyli pozbawiona mechanicznego połączenia między drążkiem, a mechanizmem zmiany biegów. Zmniejsza to wibracje dochodzące do kabiny i podnosi komfort jazdy. Ponadto dostępny jest 6-biegowy „automat” z trybem sportowym, znany z poprzedniego L200.
L200: stary napęd, nowe tryby
Nowy L200 nadal korzysta z systemów Super Select 4WD-II i Easy Select 4WD firmy Mitsubishi Motors, a Super Select 4WD-II jest wyposażony w centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD), który rozdziela siłę napędową w stosunku 40% na przód i 60% na tył, zapewniając w ten sposób dobrą przyczepność i stabilność na zakrętach.
Modele wyposażone w układ przeniesienia napędu Super Select 4WD-II oferują cztery możliwości: napęd na tylne koła 2H, napęd na cztery koła 4H, napęd na cztery koła z włączoną blokadą centralnego mechanizmu różnicowego 4HLc oraz napęd na cztery koła z włączonym reduktorem i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego 4LLc. Ponadto do dyspozycji jest siedem trybów jazdy, w tym tryby drogowe, co stanowi postęp w stosunku do czterech trybów terenowych poprzedniego modelu.
Tryb Normal jest dostępny w każdym ze wspomnianych trybów pracy napędu (2H, 4H, itd.). Przy napędzie tylko tylnej osi (2H) jest dostępny oszczędny tryb Eco. Przy 4H można włączyć tryb do jazdy po żwirze i śniegu, przy 4HLc tryb jazdy po błocie i piasku, a przy 4LLc tryb jazdy po skałach.
W samochodach z układem przeniesienia napędu Easy Select 4WD dostępne są: napęd na tylne koła 2H, napęd obu osi z zablokowanym centralnym mechanizmem różnicowym 4H oraz napęd obu osi z załączonym reduktorem 4L.
Na wybranych rynkach oferowany jest również wariant wyłącznie z napędzaną tylną osią.
Większy skok, więcej pomocników
Do modeli wyposażonych w układ Super Select 4WD-II została niedawno wprowadzona aktywna Kontrola Znoszenia AYC. Poprawia zachowanie na łukach drogi poprzez lekkie hamowanie wewnętrznego przedniego koła podczas pokonywania zakrętów. Zarówno modele z napędem na dwa, jak i na cztery koła są wyposażone w aktywny układ LSD, który wykorzystując hamulce symuluje działanie mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Przyhamowuje koła tracące przyczepność, co sprawia, że większa porcja momentu obrotowego dociera do kół w dobrej przyczepności. W ten sposób LSD poprawia bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach, a jednocześnie zapewnia sportowe wrażenia z jazdy.
System stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ASTC) jest standardem we wszystkich wariantach. W nowym Mitsubishi dostępna jest też kontrola zjazdu ze wzniesienia (HDC), która utrzymuje zadaną prędkość na zjazdach, oraz asystent ruszania na wzniesieniu (HSA), który zapobiega staczaniu się samochodu podczas ruszania na podjeździe.
L200 jest obecnie wyposażany w adaptacyjny tempomat (ACC), a lista systemów bezpieczeństwa została wzbogacona m.in. o system łagodzenia kolizji czołowych (FCM), ostrzegania o obiektach w martwym polu lusterek (BSW), asystenta zmiany pasa ruchu (LCA) oraz system ostrzegania przed ruchem poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA).
Nowo opracowane zawieszenie zachowuje układ podwójnych wahaczy z przodu. Górne mocowanie zawieszenia zostało przesunięte wyżej, aby zwiększyć skok o 20 mm, zapewniając lepsze trzymanie się drogi i komfort jazdy. Tylne zawieszenie oferuje większy komfort jazdy przy zachowaniu odpowiedniej trwałości i wykorzystuje lżejsze resory piórowe z amortyzatorami o większej średnicy.
W modelu z silnikiem o dużej mocy zastosowano elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Uwzględniono również bezpieczeństwo i komfort poprzez ograniczenie „dobijania” zawieszenia i dostrojenie jego pracy do jazdy terenowej oraz holowania.
L200: nie zdejmować rękawic
Tablica przyrządów została zaprojektowana zgodnie z koncepcją Horizontal Axis (pozioma oś), która wykorzystuje horyzontalne i wyraziste kształty, aby ułatwić kierowcy obserwację zmian położenia pojazdu podczas jazdy. Z myślą o profesjonalnym użytkowaniu, w głównych obszarach chroniących pasażerów zastosowano miękkie wykładziny. Wnętrze wykorzystuje wiele geometrycznych kształtów i metalicznych elementów, tworząc kontrastową, nowoczesną przestrzeń.
Szczególną uwagę zwrócono na widoczność wyświetlacza, wskaźników i przełączników, a przyciski, pokrętła i przełączniki mają tak dobrany poziom czułości, aby można było je obsłużyć w rękawicach. Kierownica, uchwyty i klamki drzwi zostały zaprojektowane według zasad, nazwanych Mitsubishi Touch, z uwzględnieniem wygody i skuteczności chwytu.
Konsola środkowa jest wyposażona w uchwyt na kubek, który może pomieścić dwa duże kubki, a pojemnik w konsoli może pomieścić cztery plastikowe butelki o pojemności 600 ml. Do profesjonalnych zastosowań opracowano konsolę, która oprócz uchwytu na kubek, może pomieścić tablety i segregatory. Ze schowka pasażera, uchwytu na smartfona i innych skrytek na drobiazgi też można korzystać w rękawiczkach, gdyż są odpowiednio duże. Deska rozdzielcza i konsola środkowa są wyposażone w gniazda USB typu A i C, a także bezprzewodową ładowarkę.
Nowy System Mitsubishi Connect za naciśnięciem jednego przycisku pozwala wysłać prośbę o pomoc do centrum obsługi telefonicznej, a także automatycznie zgłosić wyzwolenie poduszki powietrznej. Łącząc się ze smartfonem Mitsubishi Connect aktywuje funkcję lokalizacji samochodu i wyświetla położenie zaparkowanego pojazdu. Użytkownicy mogą również sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku, stan oleju, historię przejazdów i inne szczegóły dotyczące samochodu. Zdalnie można włączyć klimatyzację, a także włączyć reflektory i klakson.
Komunikacja ze smartfonem wykorzystuje sieć komórkową, dzięki czemu użytkownicy mogą otrzymywać informacje z samochodu, nawet jeśli są daleko, pod warunkiem, że znajdują się w obszarze z zasięgiem sieci komórkowej.
Nowe lakiery, nowy styl
Nowe kolory nadwozia to żywy i metaliczny Yamabuki Orange Metallic oraz Blade Silver Metallic, charakteryzujący się mocniejszym błyskiem. Oferta obejmuje również lakiery podstawowe wysokiej jakości: White Diamond, Solid White, Graphite Gray Metallic i Jet Black Mica.
Dla modeli w najwyższej wersji wyposażenia przewidziano przednią osłonę chłodnicy w kolorze nadwozia, natomiast lusterka w drzwiach, tarcza Dynamic Shield, elementy metalizowane, klamki drzwi, zderzak są czarne, a dolne osłony i listwy boczne nadwozia w kolorze ciemnego tytanu.
Skrzynia ładunkowa ma obniżoną górną krawędź. W modelu z podwójną kabiną ma wymiary 1,5 x 1,5 m. Górna powierzchnia narożników tylnego zderzaka została powiększona i wzmocniona, dzięki czemu może służyć jako stopień.
Dostępna jest szeroka gama akcesoriów, od osłon po dodatki stylistyczne. Sportowe orurowanie, poszerzenia nadkoli i listwy na drzwiach i progach podkreślają wizerunek auta, a emblematy na osłonie chłodnicy wzmacniają rozpoznawalność modelu. Dostępna jest również wykładzina skrzyni ładunkowej.
Łatwiejsza obsługa
Wymiana oleju przekładniowego w modelu z sześciobiegową manualną skrzynią biegów nie jest konieczna. Aby ułatwić serwisowanie, zmieniono również położenie śruby upustowej oleju, umożliwiając wymianę oleju silnikowego bez konieczności zdejmowania pokrywy, a w modelach High Rider z napędem 4WD/2WD zwiększono rozmiar punktów serwisowych, aby umożliwić korzystanie z podnośników garażowych bez dodatkowego mocowania.
Typ | 4N16, wysokoprężny, turbodoładowany | ||
Liczba cylindrów | 4 | ||
Pojemność (cm3) | 2442 | ||
Stopień sprężania | 15,2 | ||
Moc (KM/kW/obr/min) | 150/110/3500 | 184/135/3500 | 204/150/3500 |
Moment obr. (Nm/obr/min) | 330/1500-3000 | 430/2250-2500 | 470/1500-2750 |
Układ zasilania | Common rail |