Daimler Truck i Toyota Motor Corporation osiągnęły porozumienie dotyczące połączenia Mitsubishi Fuso i Hino na równych zasadach.
Połączenie sił ma na celu stworzenia nowego, silnego japońskiego producenta ciężarówek. Nowa spółka holdingowa zatrudnia ponad 40 000 osób i ma rozpocząć działalność w kwietniu 2026 r.
Porozumienie to najświeższy przykład trwającej od co najmniej pół wieku konsolidacji producentów pojazdów użytkowych zachodzącej w skali globalnej.
Równi partnerzy
Holding planuje objęcie 100% udziałów w Mitsubishi Fuso i Hino. Obie firmy połączą się na równych zasadach. Spółka ma być notowana na giełdzie w Tokio. Daimler Truck i Toyota będą dążyć do uzyskania w niej 25% udziałów. Siedziba główna holdingu będzie się mieścić w Tokio, a dyrektorem generalnym będzie Karl Deppen.
Dalsze szczegóły dotyczące zakresu i charakteru współpracy, w tym nazwa nowego holdingu będą ogłoszone w nadchodzących miesiącach. Transakcja zostanie sfinalizowana pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich zarządów, udziałowców i władz.
Wspólne zakupy i CASE
Współpraca czterech firm: Daimler Truck, Mitsubishi Fuso, Hino Motors oraz Toyoty otwiera nową perspektywę. Połączenie Mitsubishi Fuso i Hino Motors ma poprawić wydajność działania obu producentów. Współpraca obejmie zaopatrzenie, produkcję i rozwój, co zwiększy konkurencyjność obu japońskich producentów pojazdów użytkowych.
Plany obejmują rozwój tzw. technologii CASE (Connected, Autonomous, Shared, Electric – połączone, autonomiczne, współdzielone, elektryczne), a w tych ramach napędów wodorowych.

Zakorzenieni w Japonii
– Decyzja o integracji Mitsubishi Fuso i Hino Motors to historyczny moment. Łączymy dwóch dużych partnerów, aby stworzyć silniejszą firmę i pomyślnie kształtować dekarbonizację transportu. Współpraca Mitsubishi Fuso i Hino Motors ma ogromny potencjał pod względem wykorzystania skali, a skala jest kluczem do osiągnięcia transformacji technologicznej naszej branży – powiedziała Karin Rådström, dyrektor generalna Daimler Truck.
– Wierzymy, że przyszłość zależy od nas. Dzisiejsze porozumienie nie jest celem, lecz punktem wyjścia. Nasze cztery firmy, które dążą do osiągnięcia zrównoważonego społeczeństwa mobilności, będą odtąd wspólnie kształtować przyszłość pojazdów użytkowych – stwierdził Koji Sato, dyrektor generalny Toyoty.
– Łącząc nasze mocne strony, kształtujemy branżę. W nowej, silnej firmie łączymy nasze dwie zaufane marki, zasoby, kompetencje i wiedzę specjalistyczną – dodał Karl Deppen, szef Mitsubishi Fuso i dyrektor generalny nowej spółki holdingowej:
– Oprócz synergii operacyjnej możemy spodziewać się niewymiernych korzyści z połączenia różnych kultur. Dzięki wspólnym aspiracjom jesteśmy pewni, że zbudujemy silny, elastyczny i empatyczny zespół, który przyczyni się do rozwoju społeczeństwa. Jako nowa firma pojazdów użytkowych zakorzeniona w Japonii, wspólnie tworzymy coraz lepszą przyszłość – podsumował Satoshi Ogiso, szef Hino.