środa, 2 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościMAN Truck & Bus w 2023 roku

MAN Truck & Bus w 2023 roku

– Jako MAN Truck & Bus możemy się pochwalić fantastycznymi wynikami w 2023 roku. Nasza sprzedaż wzrosła o 37%, przychody ze sprzedaży o 31%, a operacyjny zwrot ze sprzedaży powiększył się o 6 pp. i wynosi 7,3. To historyczne wyniki – powiedział Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.

W roku obrotowym 2023 MAN Truck & Bus SE osiągnął dobre wyniki, odnotowując znaczny wzrost sprzedaży jednostkowej, przychodów ze sprzedaży, skorygowanego wyniku operacyjnego i skorygowanej rentowności operacyjnej sprzedaży. Przychody ze sprzedaży wyniosły 14,8 mld euro, co stanowi wzrost o 31% w porównaniu z rokiem poprzednim (11,3 mld euro). Liczba sprzedanych nowych pojazdów wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 37% do ponad 116 000 sztuk. Pomimo silnych efektów kompensujących, takich jak wyższe ceny materiałów i energii, skorygowany wynik operacyjny wzrósł rok do roku o 935 mln euro – do 1,08 mld euro – i jest to najlepszy wynik w historii firmy. Skorygowana rentowność operacyjna sprzedaży również znacznie wzrosła o 6,0 punktów procentowych – do poziomu 7,3% (rok finansowy 2022: 1,2%).

– W 2023 roku MAN odnotował imponującą poprawę wyników, z czego możemy być bardzo dumni. Udało nam się uzyskać wyniki na historycznie wysokim poziomie i przywrócić MAN-owi dawną siłę – powiedział Alexander Vlaskamp, prezes MAN-a. – Jednak sytuacja gospodarcza na kluczowych dla nas rynkach europejskich nie napawa optymizmem, a warunki rynkowe stają się coraz bardziej skomplikowane. Wprawdzie nasza działalność autobusowa powinna się nadal poprawiać, jednak popyt na samochody ciężarowe znacznie spada. Segment samochodów dostawczych i usług powinnien pozostać stabilny.

Ostrożne inwestycje, ważne innowacje

– Podstawą silnego wzrostu rentowności było działanie ukierunkowane na szereg dźwigni zysków – podkreśla Inka Koljonen, dyrektor finansowa MAN-a. – Pozwoliło nam to pomyślnie zakończyć pod koniec roku wieloletni program restrukturyzacyjny Future Lion. W ramach transformacji przekształciliśmy również biznes autobusowy. Ponadto konsekwentnie pracowaliśmy nad dalszym obniżaniem kosztów stałych we wszystkich obszarach firmy oraz znacząco poprawiliśmy zarządzanie gotówką w całym łańcuchu wartości. W połączeniu z silnym wzrostem wolumenu i doskonałymi wynikami w dziedzinie usług samochodowych rok zakończyliśmy rekordowymi wynikami. W obliczu coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, w roku 2024 będziemy nadal skupiać się na efektywności kosztowej i zarządzaniu gotówką.

MAN Truck & Bus

W 2024 roku firma wprowadzi na wiele nowych produktów. Między innymi na rynek trafi ciężarówka z silnikiem wysokoprężnym, która pozwoli zaoszczędzić do 6% paliwa w porównaniu z poprzednią generacją. Pojazd będzie również wyposażony nowe systemy bezpieczeństwa. Będzie miał też cyfrowy wyświetlacz. Ponadto jeszcze w tym roku do klientów trafi eTruck. Do jego produkcji przygotowuje się zakład w Monachium. W Norymberdze ruszy budowa fabryki akumulatorów.

W Salzgitter MAN rozbudowuje obecnie globalne centrum logistyczne, zaś w Ankarze trwa budowa centrum rozwoju produktu. Z kolei w zakładzie w Starachowicach rośnie produkcja elektrycznych autobusów miejskich.

Znakomite wyniki w Polsce

W Polsce MAN w 2023 r. dostarczył 5155 pojazdów ciężarowych, 122 autobusy i 958 samochodów dostawczych (z dostawami do instytucji państwowych – 1291szt.), w tym 812 ze specjalistycznymi zabudowami, co stanowi 63% sprzedaży MAN. Wśród samochodów dostawczych było 70 elektryków, co stanowi 5% sprzedaży MANa TGE.

– Miniony rok był wyjątkowy. Zaczął się gwałtownymi wzrostami, a zakończył gwałtownymi spadkami. Mimo to zanotowaliśmy kolejny historyczny wynik rejestracji. Moim zdaniem 2024 może pobić kolejny rekord – powiedział Bernard Wieruszewski, dyrektor sprzedaży pojazdów ciężarowych w spółce MAN Truck & Bus Polska.

MAN Truck & Bus

MAN może się pochwalić dobrym wynikiem w segmencie podwozi, gdzie odnotował 20% wzrost. Firma ma jednak bardziej ambitne cele i będzie zmierzać w kierunku zwiększenia swoich udziałów na tym rynku. Planuje również rozwój sprzedaży lżejszej gamy:

– W Europie jeździ 100 000 TGE. W najbliższym czasie chcemy ten wynik podwoić albo nawet potroić – deklaruje Grzegorz Rogalewicz, dyrektor sprzedaży pojazdów dostawczych.

W tym roku swoją premierę będzie miała nowa generacja MANa TGE. Premierę zaplanowano na kwiecień. Model 2025 można już zamawiać.

MAN Truck & Bus

Zadowalające są również wyniki sprzedaży autobusów w Polsce:

– W 2023 r. dostarczyliśmy 122 autobusy. Nasz udział w rynku obronił się i pozostał na podobnym poziomie jak rok temu – 10.2%. Nadal walczymy o pozycję lidera na tym rynku. Najbardziej jesteśmy dumni z wolumenu dostarczonych w ubiegłym roku autobusów elektrycznych. Było ich w sumie 43 szt. – powiedział Marcin Grabowski dyrektor sprzedaży autobusów, dodając, że na ten rok zamówiono już 107 autobusów miejskich. Co ciekawe, w 2023 dostarczono 4 Neoplany, a w tym roku liczba ta się podwoi.

Serwis na pełnych obrotach

– Rok 2023 był dla nas rekordowy. Obroty serwisów wzrosły o 20%. Mamy prawie 20 000 pojazdów aktywnych na platformie RIO. Ponad 16 tys. pojazdów korzysta z proaktywnej opieki serwisowej MAN Service Care – informuje Małgorzata Durda, dyrektor serwisu w spółce MAN Truck & Bus Polska.

Małgorzata Durda

22 serwisy MAN-a są już gotowe do naprawy pojazdów elektrycznych. Do końca roku będzie ich 30. W sześciu można już naprawiać elektryczne autobusy.

– Dobre zaplecze serwisowe jest silnym argumentem podczas sprzedaży elektrycznych pojazdów. Z roku na rok jest ich coraz więcej, więc są potrzebne konkretne działania – mówi Maciej Wątor menedżer ds. elektromobilności.

– To był bardzo intensywny rok. 2023 r. to czas, w którym dostarczaliśmy dużo informacji, ale też zapewniliśmy sporo emocji naszym klientom, partnerom biznesowym i dziennikarzom – podsumowała Beata Galas, dyrektor marketingu i komunikacji spółki MAN Truck & Bus Polska.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera

This site is protected by hCaptcha and its Privacy Policy and Terms of Service apply.

Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź