– Jako MAN Truck & Bus możemy się pochwalić fantastycznymi wynikami w 2023 roku. Nasza sprzedaż wzrosła o 37%, przychody ze sprzedaży o 31%, a operacyjny zwrot ze sprzedaży powiększył się o 6 pp. i wynosi 7,3. To historyczne wyniki – powiedział Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.
W roku obrotowym 2023 MAN Truck & Bus SE osiągnął dobre wyniki, odnotowując znaczny wzrost sprzedaży jednostkowej, przychodów ze sprzedaży, skorygowanego wyniku operacyjnego i skorygowanej rentowności operacyjnej sprzedaży. Przychody ze sprzedaży wyniosły 14,8 mld euro, co stanowi wzrost o 31% w porównaniu z rokiem poprzednim (11,3 mld euro). Liczba sprzedanych nowych pojazdów wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim o 37% do ponad 116 000 sztuk. Pomimo silnych efektów kompensujących, takich jak wyższe ceny materiałów i energii, skorygowany wynik operacyjny wzrósł rok do roku o 935 mln euro – do 1,08 mld euro – i jest to najlepszy wynik w historii firmy. Skorygowana rentowność operacyjna sprzedaży również znacznie wzrosła o 6,0 punktów procentowych – do poziomu 7,3% (rok finansowy 2022: 1,2%).
– W 2023 roku MAN odnotował imponującą poprawę wyników, z czego możemy być bardzo dumni. Udało nam się uzyskać wyniki na historycznie wysokim poziomie i przywrócić MAN-owi dawną siłę – powiedział Alexander Vlaskamp, prezes MAN-a. – Jednak sytuacja gospodarcza na kluczowych dla nas rynkach europejskich nie napawa optymizmem, a warunki rynkowe stają się coraz bardziej skomplikowane. Wprawdzie nasza działalność autobusowa powinna się nadal poprawiać, jednak popyt na samochody ciężarowe znacznie spada. Segment samochodów dostawczych i usług powinnien pozostać stabilny.
Ostrożne inwestycje, ważne innowacje
– Podstawą silnego wzrostu rentowności było działanie ukierunkowane na szereg dźwigni zysków – podkreśla Inka Koljonen, dyrektor finansowa MAN-a. – Pozwoliło nam to pomyślnie zakończyć pod koniec roku wieloletni program restrukturyzacyjny Future Lion. W ramach transformacji przekształciliśmy również biznes autobusowy. Ponadto konsekwentnie pracowaliśmy nad dalszym obniżaniem kosztów stałych we wszystkich obszarach firmy oraz znacząco poprawiliśmy zarządzanie gotówką w całym łańcuchu wartości. W połączeniu z silnym wzrostem wolumenu i doskonałymi wynikami w dziedzinie usług samochodowych rok zakończyliśmy rekordowymi wynikami. W obliczu coraz bardziej wymagających warunków rynkowych, w roku 2024 będziemy nadal skupiać się na efektywności kosztowej i zarządzaniu gotówką.
W 2024 roku firma wprowadzi na wiele nowych produktów. Między innymi na rynek trafi ciężarówka z silnikiem wysokoprężnym, która pozwoli zaoszczędzić do 6% paliwa w porównaniu z poprzednią generacją. Pojazd będzie również wyposażony nowe systemy bezpieczeństwa. Będzie miał też cyfrowy wyświetlacz. Ponadto jeszcze w tym roku do klientów trafi eTruck. Do jego produkcji przygotowuje się zakład w Monachium. W Norymberdze ruszy budowa fabryki akumulatorów.
W Salzgitter MAN rozbudowuje obecnie globalne centrum logistyczne, zaś w Ankarze trwa budowa centrum rozwoju produktu. Z kolei w zakładzie w Starachowicach rośnie produkcja elektrycznych autobusów miejskich.
Znakomite wyniki w Polsce
W Polsce MAN w 2023 r. dostarczył 5155 pojazdów ciężarowych, 122 autobusy i 958 samochodów dostawczych (z dostawami do instytucji państwowych – 1291szt.), w tym 812 ze specjalistycznymi zabudowami, co stanowi 63% sprzedaży MAN. Wśród samochodów dostawczych było 70 elektryków, co stanowi 5% sprzedaży MANa TGE.
– Miniony rok był wyjątkowy. Zaczął się gwałtownymi wzrostami, a zakończył gwałtownymi spadkami. Mimo to zanotowaliśmy kolejny historyczny wynik rejestracji. Moim zdaniem 2024 może pobić kolejny rekord – powiedział Bernard Wieruszewski, dyrektor sprzedaży pojazdów ciężarowych w spółce MAN Truck & Bus Polska.
MAN może się pochwalić dobrym wynikiem w segmencie podwozi, gdzie odnotował 20% wzrost. Firma ma jednak bardziej ambitne cele i będzie zmierzać w kierunku zwiększenia swoich udziałów na tym rynku. Planuje również rozwój sprzedaży lżejszej gamy:
– W Europie jeździ 100 000 TGE. W najbliższym czasie chcemy ten wynik podwoić albo nawet potroić – deklaruje Grzegorz Rogalewicz, dyrektor sprzedaży pojazdów dostawczych.
W tym roku swoją premierę będzie miała nowa generacja MANa TGE. Premierę zaplanowano na kwiecień. Model 2025 można już zamawiać.
Zadowalające są również wyniki sprzedaży autobusów w Polsce:
– W 2023 r. dostarczyliśmy 122 autobusy. Nasz udział w rynku obronił się i pozostał na podobnym poziomie jak rok temu – 10.2%. Nadal walczymy o pozycję lidera na tym rynku. Najbardziej jesteśmy dumni z wolumenu dostarczonych w ubiegłym roku autobusów elektrycznych. Było ich w sumie 43 szt. – powiedział Marcin Grabowski dyrektor sprzedaży autobusów, dodając, że na ten rok zamówiono już 107 autobusów miejskich. Co ciekawe, w 2023 dostarczono 4 Neoplany, a w tym roku liczba ta się podwoi.
Serwis na pełnych obrotach
– Rok 2023 był dla nas rekordowy. Obroty serwisów wzrosły o 20%. Mamy prawie 20 000 pojazdów aktywnych na platformie RIO. Ponad 16 tys. pojazdów korzysta z proaktywnej opieki serwisowej MAN Service Care – informuje Małgorzata Durda, dyrektor serwisu w spółce MAN Truck & Bus Polska.
22 serwisy MAN-a są już gotowe do naprawy pojazdów elektrycznych. Do końca roku będzie ich 30. W sześciu można już naprawiać elektryczne autobusy.
– Dobre zaplecze serwisowe jest silnym argumentem podczas sprzedaży elektrycznych pojazdów. Z roku na rok jest ich coraz więcej, więc są potrzebne konkretne działania – mówi Maciej Wątor menedżer ds. elektromobilności.
– To był bardzo intensywny rok. 2023 r. to czas, w którym dostarczaliśmy dużo informacji, ale też zapewniliśmy sporo emocji naszym klientom, partnerom biznesowym i dziennikarzom – podsumowała Beata Galas, dyrektor marketingu i komunikacji spółki MAN Truck & Bus Polska.