środa, 9 lipca, 2025
Strona głównaAktualnościMAN rozpoczyna seryjną produkcję eTrucka

MAN rozpoczyna seryjną produkcję eTrucka

MAN rozpoczął seryjną produkcję elektrycznego eTrucka. Ciężarówka powstaje w fabryce w Monachium.

– Rozpoczęcie seryjnej produkcji ciężarówek elektrycznych oznacza punkt zwrotny w naszej historii – stwierdził Alexander Vlaskamp, dyektor generalny MAN-a. – Przyszłość MAN-a zaczyna się teraz. Nasze wydajne ciężarówki elektryczne sprawią, że lokalnie bezemisyjny transport towarów stanie się rzeczywistością. Zainwestowaliśmy prawie 400 milionów euro w badania i rozwój, aby obok modeli spalinowych oferować ich elektryczne odpowiedniki zasilane z akumulatorów. Gama obejmuje pojazdy o masie całkowitej od 12 do 50 ton, od pojazdów komunalnych po dalekobieżne. Naszym celem jest dostarczenie pierwszych 1000 ciężarówek elektrycznych do końca roku.

100 dziennie

Maksymalna zdolność produkcyjna fabryki w Monachium wynosi około 100 ciężarówek dziennie, niezależnie od rodzaju napędu. Wyprodukowanie jednego pojazdu zajmuje około ośmiu godzin.

man

– Produkcja ciężarówek elektrycznych i spalinowych na jednej linii może być elastycznie dostosowywana do rozwoju rynku, a pojazdy mogą być budowane dokładnie w kolejności, w jakiej są zamawiane przez klientów. Wiąże się to z rozległymi zmianami na linii montażowej, a także w łańcuchu dostaw i logistyce – zwrócił uwagę Michael Kobriger, członek rady nadzorczej odpowiedzialny za produkcję i logistykę.

W związku z tym ponad 5000 pracowników zostało przeszkolonych i zdobyło uprawnienia do pracy z wysokim napięciem.

200 już pracuje

Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej firma MAN zbudował już prawie 200 elektrycznych ciężarówek przedseryjnych i dostarczył je klientom. Pojazdy te przejechały do tej pory około dwóch milionów kilometrów w zwykłym ruchu. Niektóre z nich pokonują do 850 kilometrów na dobę, zużywając średnio 97 kWh na 100 kilometrów. Producent otrzymał jak na razie 700 zamówień na elektryczne ciężarówki. Pojazdy te są dostępne m.in. jako ciągniki niskopodwoziowe Ultra-Lowliner z siodłem na wysokości 950 mm przy rozstawie osi 3,75 m. Ten wariant może być przydatny przy transporcie komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego, gdzie wymagane są naczepy o dużej objętości tzw. mega.

man

MAN eTruck ma baterie typu NMC łączone w pakiety liczące od 3 do 6 modułów o pojemności do 534 kWh. Największy pakiet zapewnia zasięg do 500 km na jednym ładowaniu. Na życzenie firma montuje siódmą baterię, która podnosi zasięg do maksymalnie 740 km. Akumulatory produkuje fabryka MAN-a w Norymberdze.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź