piątek, 22 sierpnia, 2025
Strona głównaAktualnościMAN eTruck: nocą przez Brenner

MAN eTruck: nocą przez Brenner

MAN Truck & Bus i firma spedycyjna Dettendorfer przez cztery tygodnie testują elektryczny ciągnik MAN eTruck podczas nocnych przejazdów przez przełęcz Brenner.

Zestaw pokonuje trasę z Raubling do Bolzano, pokonując nieco ponad 200 km w jedną stronę. Może poruszać się nocą autostradą A12 na mocy zezwolenia udzielonego pojazdom elektrycznym, uznawanym za cichobieżne. Pojazdy z silnikiem spalinowym obowiązuje zakaz nocnej jazdy.

Celem projektu jest usprawnienie ruchu na przełęczy Brenner. Jazda nocą pozwala unikać korków, redukuje emisję spalin i hałasu oraz zwiększa bezpieczeństwa dostaw, zwłaszcza w okresie wakacyjnym.

Cicho nocą

– Ciężarówki elektryczne mogą być ważnym elementem alpejskiego transportu towarowego przez Brenner. Nocne użytkowanie ciężarówek elektrycznych pokazuje, że możliwe jest zmniejszenie emisji CO₂, hałasu i lepsze wykorzystanie infrastruktury. Teraz ważne jest, aby konsekwentnie rozwijać infrastrukturę ładowania ponad granicami – mówi Christian Bernreiter, bawarski minister stanu ds. mieszkalnictwa, budownictwa i transportu.

MAN eTruck

Nocny transport eTruckami przez przełęcz Brenner jest możliwy od 2021 roku. Brakuje jednak elektrycznych pojazdów oraz ładowarek. Dzięki zwolnieniu z zakazu jazdy nocą na autostradzie A12 (Inntal) w Tyrolu, elektryczna ciężarówka może poruszać się po zmroku na całej trasie między Niemcami a Włochami. Na przykład z Monachium do Werony lub z Rosenheim przez Brenner do Bolzano i z powrotem. MAN eTruck może pokonywać trasy, które stały się niedostępne nocą dla ciężarówek z silnikami Diesla z powodu zakazu. Korzystają przy tym z mniejszego obciążenia drogi po zmroku, co przyspiesza jazdę. Modele teoretyczne pokazują, że czas transportu może ulec skróceniu nawet o godzinę.

Elektrycznie taniej

Elektryczna logistyka rewolucjonizuje drogowy transport towarowy także w najtrudniejszych warunkach topograficznych, jakie panują w Alpach. Dzięki temu projektowi pokazujemy, że elektryczne ciężarówki są nie tylko praktyczne. One wyznaczają nowe standardy wydajności i zrównoważonego rozwoju – mówi Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju w MAN Truck & Bus.

– Jeśli chcemy przejść na logistykę przyjazną dla klimatu, potrzebujemy rozwiązań, które sprawdzą się w codziennym życiu, ponad granicami państw i bez kompromisów w zakresie usług – dodaje Georg Dettendorfer, dyrektor Spedition Dettendorfer.

Wykorzystanie elektrycznych ciężarówek na trasie Brenner ma sens nie tylko ze względu na unikanie korków i zatorów. Jest ważne także z ekonomicznego punktu widzenia. Przy rocznym przebiegu ponad 110 000 kilometrów na niemieckich autostradach, przekłada się na oszczędności w opłatach drogowych przekraczające 60 000 euro rocznie na pojazd. To stanowi wyraźną korzyść ekonomiczną w przypadku ciężarówek na baterie.

MAN eTruck

Całkowite zwolnienie z opłat drogowych obowiązuje obecnie wyłącznie w Niemczech. W innych krajach obowiązują inne zasady. Na autostradzie A13 w Austrii ciężarówki elektryczne płacą nawet o 75% mniej za przejazd, szczególnie w nocy. We Włoszech natomiast różnice w opłatach za przejazd między ciężarówkami z silnikiem Diesla a elektrycznymi na trasie przez przełęcz Brenner do Bolzano są marginalne.

W ciągu trzech lat jazdy przez Brenner oszczędności w opłatach drogowych uzyskane dzięki eTruckowi przyczyniają się do redukcji całkowitego kosztu posiadania przekraczającej 15% w porównaniu z pojazdami z dieslem.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź