Komisja Europejska w nocie serwisowej „GALILEO SERVICE NOTICE #09″ informuje, że od 24 lipca 2025 r. technologia autoryzacji sygnału satelitarnego OSNMA przechodzi ze statusu testowego w operacyjny. Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/980 producenci tachografów i operatorzy mają 5 miesięcy na wdrożenie instalacji. Będzie to tachograf inteligentny G2V2 z funkcją OSNMA w pojazdach nowo rejestrowanych. Czyli termin ostateczny to 24 grudnia 2025 r.
Producenci i serwisy – przygotowane na tachograf inteligentny
Zarówno Stoneridge Electronics, jak i Continental VDO wprowadziły na rynek tachografy inteligentne. Są one technicznie przygotowane na odbiór uwierzytelnionego sygnału.
Stoneridge Electronics w Polsce oferuje model SE 5000 FAKRA, wyposażony w zewnętrzną antenę GNSS OSNMA-Ready. Antena taka jest niezbędna do odbioru uwierzytelnionego sygnału także w tachografach DTCO marki VDO.
Michał Cieślak z firmy EURO-TACH, dystrybutor Continental VDO w Polsce, potwierdza, że złącze antenowe jest dostępne we wszystkich tachografach inteligentnych VDO. Jednak nie wszystkie wersje będą mogły od razu korzystać z OSNMA. Wymagana będzie aktualizacja do wersji 4.1a (4140). Natomiast od września 2025 r. dostępna będzie najnowsza wersja oprogramowania 4.1b. W autoryzowanych serwisach właściciele tachografów Stoneridge przeprowadzą analogiczną aktualizację do wersji v2425 także od września 2025 r.
Aktualizacje i antena
Cieślak wyjaśnia też, że producenci zobowiązują się do dostarczania aktualizacji. Można je wykonać np. przy okazji okresowej kalibracji. Jednak do prawidłowego odbioru OSNMA konieczny będzie także montaż anteny GNSS. Umieszcza się ją wewnątrz pojazdu na podszybiu, w taki sposób aby miała dostęp do horyzontu i nie była zasłonięta przez inne urządzenia. Pozytywnym skutkiem wdrożenia uwierzytelniania sygnału oraz anten będzie eliminacja fałszywych pozycji. Także zmniejszenie liczby błędów GNSS, które w ostatnim czasie notowano w Europie Środkowo-Wschodniej. Są to błędy wynikające ze spoofingu i intencjonalnego zagłuszania sygnału.
Przedstawiciel EURO-TACH podkreśla, że serwisy tachografów przygotowane są do aktualizacji. O ile oczywiście dysponują tabletami serwisowymi dedykowanymi przez producentów. U dystrybutora i w serwisach dostępne są także anteny GNSS OSNMA-Ready, bez których odbiór uwierzytelnionego sygnału nie będzie możliwy.
Po co użytkownikom tachografów OSNMA?
Dzięki OSNMA firmy transportowe zyskują pewność, że zarządzanie trasami, kontrola czasu pracy i nadzór nad flotą opierają się na wiarygodnych i bezpiecznych danych GNSS. Będzie to również przedmiotem kontroli drogowych. Michał Cieślak potwierdza również, że weryfikacja autentyczności komunikatów nawigacyjnych daje inspektorom gwarancję. Gwarancje, że dane o przejechanych kilometrach, prędkości i pozycji pojazdu (np. załadunkach i rozładunkach) pochodzą z uwierzytelnionego źródła.