Kia PBV zadebiutowała w Europie. Zaprezentowano różne warianty modeli PV5 i PV7.
W Hanowerze Kia pojawiła się po raz pierwszy. PBV to skrót od „Platform Beyond Vehicles” (platforma poza pojazdami). Kia zaprezentowała modele koncepcyjne – PV5 High Roof, PV5 People Mover, PV5 3D i PV7. Elektryczne, skomunikowane z otoczeniem i łatwe do zabudowy pojazdy są przełomem na rynku LCV. Ich debiut rynkowy zaplanowano na połowę 2025 roku.
„Nasze elastyczne w zabudowie i wszechstronne modele PBV zmienią logistykę i transport. Zorientowane na klienta podejście do zabudowy i elektryczna platforma, którą można dostosować do różnych potrzeb z zakresu mobilności stanowią o ich sile” – mówi Marc Hedrich, prezes marki Kia w Europie.
Od etapu rozwoju do wdrożenia do produkcji, modele Kia PBV projektowano w taki sposób, aby były idealne zarówno dla klientów flotowych, jak i indywidualnych. Pojazdy PBV łączą w sobie zalety samochodów elektrycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb z rozwiązaniami z zakresu oprogramowania, bezprzewodowymi aktualizacjami oraz najlepszymi w swojej klasie wymiarami i ładownością. Do tego dochodzi dobra zwrotność i niska cena.
Modele PBV mają być objęte 7-letnią gwarancją (lub do 150 000 km).
– Aby zrewolucjonizować rynek LCV, potrzeba kompleksowego podejście. Dlatego chcemy zmaksymalizować korzyści, które wynikają z nowatorskiej platformy i zaoferować pojazdy dostosowane do potrzeb jak najszerszego grona klientów – powiedział Marc Hedrich, prezes marki Kia w Europie.
Jazda: maksymalizacja wrażeń
Specjalną platformę opracowaną specjalnie dla pojazdów można dostosować do różnych długości rozstawu osi. Dzięki temu będzie można na niej zbudować szeroką gamę pojazdów o różnej długości i rodzajem nadwozia.
Intuicyjny, wielozadaniowy kokpit ma być łatwy w obsłudze, a oprogramowanie zapewniać dostęp do sztucznej inteligencji. Zaprojektowano też sporo schowków. Kokpit można przekształcić na postoju w mobilne biuro.
Ładowanie: optymalizacja czasu i kosztu
Kia PBV mają korzystać z sieci Kia Charge. Zapewnia ona dostęp do ponad 780 000 punktów ładowania w 28 krajach w Europie. Można również korzystać z sieci szybkiego ładowania IONITY, która obejmuje ponad 4100 punktów ładowania w 24 krajach europejskich. Akumulatory w PBV można naładować z mocą do 150 kW, co oznacza, że od 10 do 80% będzie to trwało około 30 minut. Prądem zmiennym można je ładować z mocą do 22 kW.
Kia PBV wyposażono też w funkcję V2L, co oznacza, że można z baterii trakcyjnych zasilać urządzenia, narzędzia czy agregaty chłodnicze. W przyszłości będzie można również wymieniać energię z siecią za pośrednictwem ekosystemu V2G. Pozwoli to zoptymalizować całkowity koszt posiadania pojazdu i przyczyni się do zrównoważonego wykorzystania energii elektrycznej.
Łączność: maksymalizacja komfortu obsługi
Modele PBV marki Kia będą najbardziej elastycznymi i zaawansowanymi technologicznie samochodami dostawczymi dostępnymi na rynku. Kia rozpoczęła współpracę z firmą Geotab, producentem rozwiązań z zakresu zarządzania transportem i połączonymi aktywami.
Komputer pokładowy oparty jest na systemie Android OS. Asystent głosowy zawiera obsługę sztucznej inteligencji. DO dyspozycji jest również zaawansowane wyznaczanie tras i nowatorski system zarządzania flotą. Digital Key 2.0 zapewnia zdalny i współdzielony dostęp do auta, a bezprzewodowe aktualizacje – najnowsze funkcje i technologie na pokładzie.
Praca: maksymalizacja wydajności
PBV to zaawansowane technicznie samochody, dostępne w różnych wariantach, układach siedzeń, wymiarach i zabudowach. Kia współpracuje już z wieloma partnerami – w tym ogólnoeuropejskimi firmami, które zajmują się zabudową pojazdów użytkowych. Ma to na celu opracowanie zindywidualizowanych zabudów modeli PBV, takich jak regały, urządzenia do transportu towarów wymagających chłodzenia, uchwyty do mocowania sprzętu wypoczynkowego i systemy ułatwiające przewożenie osób na wózkach inwalidzkich.