środa, 27 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościJubileuszowy Neoplan Tourliner

Jubileuszowy Neoplan Tourliner

Na targach Busworld 2023 zadebiutuje najnowszy, jubileuszowy wariant autobusu Neoplan Tourliner. Model ten obchodzi w tym roku 20-lecie.

Tourliner był dzieckiem zmian. Wszedł na rynek wkrótce po przejęciu przez MAN-a jego producenta, firmy Gottlob Auwärter GmbH & Co KG, co stało się 20 czerwca 2011 roku. Miał stanowić wstęp do oferty jako uniwersalny autokar do przewozów liniowych i turystycznych, który zastąpił budżetowego Translinera.

Tourliner, a efekt skali

Aby wykorzystać efekt skali, bazą dla nowego modelu został zmodernizowany w 2002 roku MAN Lion’s Coach, opracowany pod kierunkiem Ernö Barthy’ego, będącego wówczas dyrektorem technicznym. Tourliner był pierwszym modelem, opracowanym przez nowy dział stylistyczny Neoplana. Sylwetkę opracował Michael Streicher, a wnętrze Andrrea Lipp.

Tourliner

Ponieważ szkielet nowego Neoplana był taki jak MAN-a, trzeba było zrezygnować z charakterystycznych dla Neoplanów słupków bocznych pochylonych do przodu. Nowy model dzielił tę cechę z Eurolinerem, co odróżniało oba od bardziej prestiżowego Starlinera i Citylinera. Nawiązaniem do dawnego stylu był słupek B przypominający nieco bumerang. Typowe natomiast dla ówczesnych Neoplanów były reflektory złożone z rytmicznie rozmieszczonych trzech osobnych punktów świetlnych. Nowością były okrągłe lampy LED z tyłu. Wkrótce zaprezentowano również nowe warianty Starlinera i Citylinera, które wraz z Tourlinerem zdefiniowały styl marki w nowym stuleciu.

Pierwszy z Ankary

Zapowiedzią nowego Tourlinera był prototypowy X-liner pokazwny na IAA w 2002 roku. W lipcu 2003 nowy autobus miał oficjalną premierę w dawnej, głównej fabryce marki w Möhringen. Na początek zaoferowano do sprzedaży dwa modele: 2-osiowy, 12-metrowy Toulinera SHD oraz 3-osiowy Tourliner SHD L o długości 13,8 m. Ogółem wyprodukowano 2500 Tourlinerów pierwszej generacji, z czego 70% stanowiły warianty 12-metrowe. Jeden z nich zawędrował nawet do Republiki Południowej Afryki na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w 2010 roku.

Tourliner

Neoplan i oddział autobusowy MAN-a były początkowo zarządzane przez spółkę NEOMAN GmbH w Salzgitter. Od 1 lutego 2008 roku dział autobusów został włączony do Grupy MAN Nutzfahrzeuge, aby korzystać z synergii w ramach całej grupy. Obecnie wszystkie modele Neoplana są produkowane w fabryce autobusów MAN w Ankarze. Jako pierwszy powstawał tam właśnie Tourliner, od 2003 roku.

W 2016 została zaprezentowana druga generacje tego modelu, zaprojektowana w stylu „Sharp Cut” (ang. ostrych cięć). Autobus zachował niemal wszystkie charakterystyczne akcenty stylistyczne poprzedniej generacji, ale był znacznie bardziej opływowy. Opór powietrza udało się zredukować o 20%. Udało się to dzięki zmianie kształtu nadwozia i wygładzeniu połączeń pomiędzy jego elementami. Aerodynamika jeszcze bardziej się poprawiła, kiedy w 2018 roku do wyposażenia opcjonalnego dodano cyfrowe lusterka wsteczne. Rok wcześniej Tourliner został wyróżniony prestiżową nagrodą IF Design za rok 2017, będącą najlepszym potwierdzeniem jakości projektu.

Tourliner

Diamond Edition

W kolejnych latach systematycznie modernizowano autobus, podnosząc komfort podróżowania. Pojawiła się np. podłoga przypominająca pokład łodzi oraz dyskretnie podświetlane półki bagażowe. Wyposażenie Tourlinera można oczywiście rozbudować o elementy z oferty NEOPLAN Individual.

Druga generacja Tourlinera jest dostępna w czterech wariantach długości. Podstawą oferty jest 2-osiowy mierzący 12,1 m dla maksymalnie 53 pasażerów oraz 3-osiowy Tourliner C o długości 13,4 m dla maksymalnie 57 pasażerów. Na targach Busworld 2017 zadebiutował 2-osiowy Tourlinera C o długości 13,1 m z 59 fotelami, a największy Tourliner L mierzy 13,9 m i może pomieścić aż 63 pasażerów.

Od chwili premiery w 2003 roku wypordukowano łącznie około 3850 pojazdów Neoplanów Tourlinerów obu generacji, z czego ponad 2500 w popularnej 12-metrowej wersji 2-osiowej. Z okazji 20-lecia na rynku pojawi się wersji Diamond Edition, oferowana we wszystkich wariantach długości.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź