Na targach Busworld 2023 zadebiutuje najnowszy, jubileuszowy wariant autobusu Neoplan Tourliner. Model ten obchodzi w tym roku 20-lecie.
Tourliner był dzieckiem zmian. Wszedł na rynek wkrótce po przejęciu przez MAN-a jego producenta, firmy Gottlob Auwärter GmbH & Co KG, co stało się 20 czerwca 2011 roku. Miał stanowić wstęp do oferty jako uniwersalny autokar do przewozów liniowych i turystycznych, który zastąpił budżetowego Translinera.
Tourliner, a efekt skali
Aby wykorzystać efekt skali, bazą dla nowego modelu został zmodernizowany w 2002 roku MAN Lion’s Coach, opracowany pod kierunkiem Ernö Barthy’ego, będącego wówczas dyrektorem technicznym. Tourliner był pierwszym modelem, opracowanym przez nowy dział stylistyczny Neoplana. Sylwetkę opracował Michael Streicher, a wnętrze Andrrea Lipp.
Ponieważ szkielet nowego Neoplana był taki jak MAN-a, trzeba było zrezygnować z charakterystycznych dla Neoplanów słupków bocznych pochylonych do przodu. Nowy model dzielił tę cechę z Eurolinerem, co odróżniało oba od bardziej prestiżowego Starlinera i Citylinera. Nawiązaniem do dawnego stylu był słupek B przypominający nieco bumerang. Typowe natomiast dla ówczesnych Neoplanów były reflektory złożone z rytmicznie rozmieszczonych trzech osobnych punktów świetlnych. Nowością były okrągłe lampy LED z tyłu. Wkrótce zaprezentowano również nowe warianty Starlinera i Citylinera, które wraz z Tourlinerem zdefiniowały styl marki w nowym stuleciu.
Pierwszy z Ankary
Zapowiedzią nowego Tourlinera był prototypowy X-liner pokazwny na IAA w 2002 roku. W lipcu 2003 nowy autobus miał oficjalną premierę w dawnej, głównej fabryce marki w Möhringen. Na początek zaoferowano do sprzedaży dwa modele: 2-osiowy, 12-metrowy Toulinera SHD oraz 3-osiowy Tourliner SHD L o długości 13,8 m. Ogółem wyprodukowano 2500 Tourlinerów pierwszej generacji, z czego 70% stanowiły warianty 12-metrowe. Jeden z nich zawędrował nawet do Republiki Południowej Afryki na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w 2010 roku.
Neoplan i oddział autobusowy MAN-a były początkowo zarządzane przez spółkę NEOMAN GmbH w Salzgitter. Od 1 lutego 2008 roku dział autobusów został włączony do Grupy MAN Nutzfahrzeuge, aby korzystać z synergii w ramach całej grupy. Obecnie wszystkie modele Neoplana są produkowane w fabryce autobusów MAN w Ankarze. Jako pierwszy powstawał tam właśnie Tourliner, od 2003 roku.
W 2016 została zaprezentowana druga generacje tego modelu, zaprojektowana w stylu „Sharp Cut” (ang. ostrych cięć). Autobus zachował niemal wszystkie charakterystyczne akcenty stylistyczne poprzedniej generacji, ale był znacznie bardziej opływowy. Opór powietrza udało się zredukować o 20%. Udało się to dzięki zmianie kształtu nadwozia i wygładzeniu połączeń pomiędzy jego elementami. Aerodynamika jeszcze bardziej się poprawiła, kiedy w 2018 roku do wyposażenia opcjonalnego dodano cyfrowe lusterka wsteczne. Rok wcześniej Tourliner został wyróżniony prestiżową nagrodą IF Design za rok 2017, będącą najlepszym potwierdzeniem jakości projektu.
Diamond Edition
W kolejnych latach systematycznie modernizowano autobus, podnosząc komfort podróżowania. Pojawiła się np. podłoga przypominająca pokład łodzi oraz dyskretnie podświetlane półki bagażowe. Wyposażenie Tourlinera można oczywiście rozbudować o elementy z oferty NEOPLAN Individual.
Druga generacja Tourlinera jest dostępna w czterech wariantach długości. Podstawą oferty jest 2-osiowy mierzący 12,1 m dla maksymalnie 53 pasażerów oraz 3-osiowy Tourliner C o długości 13,4 m dla maksymalnie 57 pasażerów. Na targach Busworld 2017 zadebiutował 2-osiowy Tourlinera C o długości 13,1 m z 59 fotelami, a największy Tourliner L mierzy 13,9 m i może pomieścić aż 63 pasażerów.
Od chwili premiery w 2003 roku wypordukowano łącznie około 3850 pojazdów Neoplanów Tourlinerów obu generacji, z czego ponad 2500 w popularnej 12-metrowej wersji 2-osiowej. Z okazji 20-lecia na rynku pojawi się wersji Diamond Edition, oferowana we wszystkich wariantach długości.