sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościHitachi Energy i ekologiczny plac budowy

Hitachi Energy i ekologiczny plac budowy

Czy przemysł budowlany już dziś jest gotów na dekarbonizację? Właśnie podjęto pierwsze kroki w tym kierunku. Zasilany wodorem generator HyFlex firmy Hitachi Energy to pierwsze takie wdrożenie u klienta w Szwecji. Krok w kierunku elektryfikacji oraz dekarbonizacji przemysłu budowlanego został wykonany.

Obecnie wiele placów budowy stosuje generatory diesla do wytwarzania energii na miejscu, co prowadzi do emisji dwutlenku węgla. Jest to szczególnie powszechne w przypadku projektów zlokalizowanych w odległych lokalizacjach, które nie mają dostępu do sieci elektrycznej. Wodór może zatem odegrać ważną rolę w zmniejszeniu zależności branży budowlanej od paliw kopalnych i osiągnięciu celów zerowej emisji netto poprzez elektryfikację.

Ekologiczna alternatywa

Hitachi Energy opracowuje rozwiązania zasilające na bazie wodoru, a generator wodorowy HyFlex jest kluczowym z nich.

W ostatnim czasie Hitachi Energy współpracowała z firmą Skanska w celu wsparcia dekarbonizacji jej placu budowy w porcie w Göteborgu w Szwecji, właśnie przy użyciu generatora HyFlex.

Jednostka HyFlex wykorzystuje zielony wodór dostarczany przez Linde Gas do generowania czystej energii elektrycznej dla stacji ładowania. Zasila ona koparkę elektryczną Volvo służącą do prac budowlanych w miejscu inwestycji. Ten pilotażowy projekt demonstruje, w jaki sposób generator HyFlex może pomóc w dekarbonizacji przemysłu ciężkiego.

HyFlex stanowi ekologiczną alternatywę dla generatorów diesla i jest całkowicie bezemisyjny podczas pracy. Wytwarza prąd przemienny (AC), użytkową energię cieplną i wodę. Generator produkuje energię elektryczną w ogniwach paliwowych poprzez reakcję chemiczną między wodorem i tlenem. Brak spalania wyeliminował szkodliwe emisje tlenku azotu (NOx) i tlenku siarki (Sox).

Zużycie ropy wyraźnie niższe

„Wspólny projekt w Szwecji pokazuje, co jest możliwe, gdy podobnie myślące firmy łączą się we wspólnym celu. W Hitachi Energy jesteśmy zaangażowani we wspieranie naszych klientów w przechodzeniu z paliw kopalnych na czystsze alternatywy.” – mówi Marco Berardi, dyrektor ds. rozwiązań sieciowych i z zakresu jakości energii oraz serwisu
Hitachi Energy

HyFlex może ograniczyć zużycie oleju napędowego nawet o 1600 ton rocznie, redukując emisję 5800 ton CO2. Dla porównania, generator diesla o mocy 1 megawoltoampera (MVA) zużywa około 225 kg oleju napędowego i emituje 720 kg CO2 na godzinę.

Generator HyFlex jest wysoce skalowalny. Składa się z modułów ogniw paliwowych, elektroniki mocy, chłodzenia, urządzeń pomocniczych i inteligentnego systemu sterowania. Partner technologiczny Hitachi Energy, PowerCell Group, dostarczył moduły mocy i know-how w zakresie integracji ogniw paliwowych. Jednostka typu plug-and-play jest zamknięta w łatwym do transportu kontenerze i wytwarza minimalny hałas podczas pracy.

„Place budowy wolne od paliw kopalnych są ważne dla sektora budowlanego dążącego do zerowej emisji netto. Ten test był możliwy dzięki pracy zespołowej z Hitachi Energy, Volvo i innymi partnerami.” – powiedział Magnus Persson, szef Skanska Sverige AB

Różne generatory dla różnych rynków

Hitachi Energy opracowuje obecnie kilka modułowych wariantów generatora HyFlex dla różnych rynków i zastosowań. M.in. placów budowy w odległych lokalizacjach, kopalń, imprez masowych i centrów danych. Jednostka, którą zainstalowano w porcie w Göteborgu była pomniejszoną wersją oferty komercyjnej, która będzie dostępna wkrótce. To wspólne przedsięwzięcie pozwoli utorować drogę do przyszłych wdrożeń HyFlex. Stanowi kolejny krok do wzmocnienia pozycji Hitachi Energy jako prekursora w opracowywaniu zrównoważonych technologii.

„Nie ma jednego klucza, który odblokowałby drogę do dekarbonizacji. W Grupie Volvo jesteśmy głęboko przekonani, że potrzebne są różne rozwiązania.” – powiedział Niklas Wahlberg, wiceprezes ds. partnerstw i rozwiązań systemowych w Volvo Group

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź