środa, 2 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościGrzegorz Bień, mLeasing: Przewoźnicy wybierają leasing z opcją wykupu

Grzegorz Bień, mLeasing: Przewoźnicy wybierają leasing z opcją wykupu

Jakie zalety ma leasing, a jakie wynajem, pytamy Grzegorza Bienia, menadżera produktu transport ciężki w mLeasing.

Czym w praktyce różni się leasing od wynajmu długoterminowego środków transportu?

Leasing to forma finansowania nabycia pojazdu ciężarowego. Nabycie następuje za z góry określoną wartość. Najem to forma korzystania przez określony czas. Najemca nie jest zainteresowany nabyciem przedmiotu najmu.

Co tracimy, a co zyskujemy decydując się na wynajem?

Decydując się  na najem, przewoźnik zyskuje elastyczność. Wynajmuje pojazd na czas wykonania kontraktu. Traci natomiast możliwość nabycia środka trwałego na własność po okresie najmu.

Jakie zalety ma wynajem z perspektywy firmy transportowej?

Najważniejszą zaletą najmu jest możliwość skalkulowania wszelkich kosztów dodatkowych (ubezpieczenie, kontrakt serwisowy, inne) w racie. Pozwala to przewoźnikowi w łatwy sposób ocenić opłacalność zlecenia czy rentowność kontraktu.

Czy ma znaczenie wielkość firmy przy wyborze formy finansowania, gdy bierzemy pod uwagę leasing lub wynajem?

Dla nowopowstałej firmy ważne jest, aby budować majątek. Bank oceniając rating klienta pod kredyt inwestycyjny, bierze pod uwagę majątek firmy. Dlatego też często przewoźnicy decydują się na leasing z opcją wykupu.

W jakiej walucie są kalkulowane raty?

Dla przewoźników, wykonujących transport międzynarodowy (kraje UE), otrzymujących przychody w euro preferowane jest finansowanie w tej walucie. Natomiast dla transportu krajowego zalecane są opłaty w PLN. Wiąże się to z brakiem ryzyka kursowego.

Na rynku pojawiły się pojazdy elektryczne. Jakie finansowanie wchodzi tutaj w grę?

Ceny pojazdów elektrycznych wraz z kontraktem serwisowym i ubezpieczeniem są 4 razy wyższe niż pojazdów z napędem konwencjonalnym. Biorąc pod uwagę stawki za fracht, okres finansowania powinien być jak najdłuższy, aby miesięczna rata była akceptowalna dla przewoźnika. Dodatkowo, rynek obecnie ma trudności w wycenie hipotetycznej wartości rezydualnej po okresie najmu pojazdów elektrycznych. To wszystko ma wpływ na proponowane  finansowanie.

Dziękuję za rozmowę.

O finansowaniu środków transportu piszemy też w magazynie fleetLOG 10/2024

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź