sobota, 16 listopada, 2024
Strona głównaAktualnościGrupa Wielton: trudny I kwartał 2024

Grupa Wielton: trudny I kwartał 2024

Wielton to trzeci w Europie producent naczep, przyczep i zabudów samochodowych. Jego przychody w pierwszym kwartale 2024 roku wyniosły 548,3 mln zł, malejąc o 35,4 proc. rdr. Grupa utrzymała czołowe pozycje na kluczowych rynkach, ze sprzedażą na poziomie ok. 3,7 tys. szt.

W minionym kwartale Grupa Wielton osiągnęła zysk netto na poziomie -17,9 mln zł wobec 12,8 mln zł rok wcześniej. W trudnym otoczeniu rynkowym Grupa wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,6 mln zł, malejąc rok do roku o 76,9%. Marża EBITDA wyniosła 1,9 proc. wobec 5,4 proc. w pierwszym kwartale 2023 roku.

Grupa Wielton – poziom bezpieczny

Grupa Wielton w pierwszym kwartale 2024 roku utrzymała bezpieczny poziom wskaźnika długu netto do EBITDA na poziomie 2,81. Wielton koncentruje działania na intensyfikacji działań sprzedażowych oraz ograniczaniu kosztów funkcjonowania. W pierwszym kwartale 2024 roku cała branża na rynku europejskim zmagała się z około 24% rdr. zmniejszeniem rynku. To kontynuacja trendu spadkowego z drugiego półrocza 2023 roku. Grupa Wielton koncentrowała działania na aktywizacji sprzedaży przy ograniczaniu kosztów funkcjonowania poszczególnych spółek.

-Wierzę, że mimo trwającej od kilku miesięcy dekoniunktury, nasze doświadczenie i aktywne reagowanie na zmiany, pozwolą Grupie Wielton przejść przez okres spowolnienia bez większych perturbacji. Priorytetem pozostaje bezpieczeństwo finansowe Grupy. – mówił Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.

Mimo spadku pozycje zostały utrzymane

W pierwszym kwartale 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 548,3 mln zł. Oznacza to spadek r/r. o ponad 35 proc. Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 3 668 szt., zmniejszając się rdr. o 30,3 proc. Poziom EBITDA osiągnął wartość 10,6 mln zł, malejąc o niemal 77 proc. rdr. W warunkach wyraźnego spadku rynku, w konsekwencji zmniejszenia popytu na nowe naczepy i przyczepy, w pierwszym kwartale 2024 roku Grupa Wielton osiągnęła marżę EBITDA na poziomie 1,9 proc. wobec 5,4 proc rok wcześniej. Pierwszy kwartał br. Grupa zakończyła osiągając wskaźnik długu netto/EBITDA na bezpiecznym poziomie wynoszącym 2,81.

Skomplikowana sytuacja rynkowa związana jest ze schłodzeniem zapotrzebowania na naczepy i przyczepy. Mimo tego Grupa Wielton w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. W Polsce, przy spadku rynku naczep i przyczep o 30,2 proc. łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 12,9 proc. Klienci zarejestrowali 628 pojazdów tych marek, co dało im awans na drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 25 proc. To spadek do poziomu 912 szt., co wiązało się z odnotowaniem 125,2 mln zł przychodów ze sprzedaży. To o ponad 33 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu 2023 roku.

Co słychać we Francji i na Wyspach?

Pomimo zmniejszenia rynku francuskiego o ponad 17 proc. rdr., spółka Fruehauf zachowała pierwszą pozycję na rynku francuskim. Umożliwiły to udziały na poziomie 16,3 proc. W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa Wielton sprzedała tam 689 pojazdów (38 proc. mniej rdr.) notując o ponad 39 proc. rdr. mniejsze przychody na poziomie 107,2 mln zł, wobec 176,4 mln zł rok wcześniej. W tym okresie spółka Fruehauf wprowadziła na rynek nowe produkty. Były to: Top Slide (elektryczny dach przesuwny), System Safe-Control dla naczep furgonowych, a także rozwiązania telematyczne i TPMS Aberg Connect.

Na rynku Wielkiej Brytanii w pierwszym kwartale br. Grupa Wielton sprzedała 514 sztuk pojazdów (ponad 49 proc. mniej rdr.). Wygenerowała 71,8 mln zł przychodów ze sprzedaży (57 proc. mniej rdr.). Ze względu na brak dostępności danych rejestracyjnych na rynku brytyjskim, Grupa Wielton szacuje, iż poziom rejestracji mógł spaść o ok. 50 proc. rdr. Okres spowolnienia rynkowego spółka Lawrence David wykorzystuje na usprawnienie mocy produkcyjnych, w tym robotyzację m.in. poprzez implementację nowych robotów spawalniczych.

Podobna sytuacja w całej Europie

W pierwszym kwartale br. siódmą pozycję, na zmniejszonym rdr. o ponad 15 proc. rynku niemieckim, z udziałami na poziomie 2,1 proc. obroniły spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 312 pojazdów (o 17 proc. mniej rdr.), odnotowując podobny rdr. poziom przychodów na poziomie 63,8 mln zł, wobec 63,2 mln zł rok wcześniej.

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w pierwszym kwartale odnotowano niemal 33 proc. spadek rdr., udziały spółki Wielton wzrosły do 6,6 proc. wobec 5,5 proc. rok wcześniej umacniając ją na piątej pozycji. Sprzedano tam 291 sztuk pojazdów. To o 21 proc. mniej rdr., osiągając ponad 35 proc. spadku przychodów ze sprzedaży do poziomu 35,6 mln zł. Aktywne działania sprzedażowe zaowocowały rozpoczęciem współpracy z nowym dealerem w Słowenii oraz Chorwacji.

Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf awansowały na czwartą pozycję. Ich udziały wyniosły 8,9 proc., przy spadku rynku we Włoszech o niemal 26 proc. rdr. Grupa w pierwszych trzech miesiącach 2024 roku sprzedała w tym kraju 205 pojazdów. Rok wcześniej było to 257 szt. Zanotowała 28,5 mln zł przychodów (spadek o 28,2 proc rdr.), a także rozpoczęła prace badawczo-rozwojowe nad wprowadzeniem na rynek włoski nowego podwozia dla aluminiowych wywrotek.

Hiszpańska spółka Guillén w pierwszym kwartale br. awansowała na 9 pozycję na rynku (który wzrósł o 3,4 proc.) z udziałami na poziomie 2,3 proc. W tym czasie Grupa Wielton odnotowała niemal 17 proc. spadek sprzedaży wolumenowej w Hiszpanii do poziomu 94 sztuk wobec 113 szt. rok wcześniej oraz spadek przychodów do poziomu 12,4 mln zł (o 32,6 proc. mniej rdr.). Okres wytężonej pracy zaowocował utworzeniem nowej spółki G-Rental odpowiadającej za wynajem naczep i przyczep marki Guillén w Hiszpanii. Ponadto, na początku bieżącego roku do standardowej oferty zostały wprowadzone usługi telematyczne oraz TPMS marki Aberg Connect.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź