Grupa Kęty S.A. codziennie korzysta z usług Rohlig SUUS Logistics. SUUS realizuje dostawy profili aluminiowych pomiędzy zakładami produkcyjnymi w Kętach oraz Bielsku-Białej. Do realizacji tego zadania służy elektryczny eActros 300. Pozwala to na redukcję emisji CO2 o 53%, bez tracenia efektywności operacyjnej.
SUUS realizuje dla Grupy Kęty S.A. codzienne dostawy profili aluminiowych produkowanych i magazynowanych w zakładzie w Kętach do fabryki systemów aluminiowych Aluprof w Bielsku-Białej. Lokalizacje te oddalone są od siebie o 22 km. W operacjach wykorzystywana jest elektryczna ciężarówka eActros 300 ze stałą zabudową w połączeniu z przyczepą – tzw. tandem, które przystosowane są do transportu długich ładunków. Jest to pierwszy tego typu projekt na polskim rynku. Rozwiązanie to pozwala jednocześnie na efektywny i mniej emisyjny przewóz wyrobów aluminiowych o długości do 7 metrów.
Ekologia, efektywność, innowacja
– Wspólna analiza procesów logistycznych Grupy Kęty oraz przeprowadzone testy pokazały, że przy regularnych połączeniach wahadłowych, stałym wolumenie i odpowiednim dystansie pomiędzy magazynem a fabryką możliwe jest efektywne wdrożenie elektrycznej ciężarówki. Takie podejście pozwala jednocześnie na sprawne operacje oraz redukcję emisji CO₂ o 53% – mówi Fabian Szmurło, Domestic FTL Product Director w Rohlig SUUS Logistics.
– Nasz projekt opiera się na trzech filarach. EKOLOGIA, EFEKTYWNOŚĆ, INNOWACJA. Ekologia, gdyż do projektu wykorzystany został niskoemisyjny środek transportu, a profile aluminiowe do jego zabudowy zostały wyprodukowane w Grupie Kęty w dużym procencie z surowców z odzysku. Efektywność, ponieważ Grupa Kęty zamierza dostarczać niemal 80% zamówień – tj. ponad 16 000 ton profili aluminiowych rocznie do Aluprofu Bielsko-Biała. Innowacja – jest to pierwszy projekt w Polsce, wykorzystujący elektryczny samochód ciężarowy typu tandem – mówi Łukasz Dudziak, dyrektor logistyki SWW w Grupie Kęty S.A.
Grupa Kęty S.A. wykorzystuje telematykę
Łukasz Dudziak podkreśla, że dodatkowym elementem projektu jest dostosowanie sieci powiązań na bazie okien logistycznych z jednoczesnym wykorzystaniem telematyki. Chodzi o dane z GPS, analizę zużycia i odzyskiwania energii w trakcie jazdy. Pozwala to na budowanie jeszcze wyższych standardów w logistyce przyszłości. Efektywność operacyjną zwiększa także inwestycja Grupy Kęty S.A. we własną ładowarkę o dużej mocy 150kW. Pozwala ona na ładowanie baterii do pełnej pojemności w ok. 2,5 godziny.
Grupa Kęty S.A. realizuje działania proekologiczne nie tylko w obszarze transportu, ale także już na etapie produkcji poprzez odzysk aluminium oraz zwiększenie udziału materiałów z recyklingu w produkcji kształtowników, a także pozyskiwanie energii elektrycznej z własnej instalacji fotowoltaicznej.
Rozwój w zrównoważonym kierunku
Działania SUUSa wspierają rozwój niskoemisyjnej logistyki dla przemysłu i skutecznie redukują ślad węglowy transportu. Wdrożenie elektrycznej ciężarówki w transporcie profili dla Grupy Kęty S.A. to inicjatywa operatora w obszarze dekarbonizacji. Wpisuje się w realizację strategii ESG firmy oraz celów SBTi (Science Based Targets initiative). Co więcej, nie jest to jedyna współpraca firm w zakresie niskoemisyjnej logistyki. Grupa Kęty S.A. korzysta z usług SUUS również w zakresie transportu intermodalnego, m.in. do klientów zagranicznych.
Operator oferuje także szereg innych rozwiązań w obszarze ograniczania emisji w całym łańcuchu dostaw. Wykorzystuje m.in. biopaliwo HVO100 w przewozach drogowych. Wdraża też elektryczne pojazdy w dostawach paletowych na ostatniej mili, które obsługuje SUUS EXPERT, spółka należąca do grupy kapitałowej.

