Gaz płynny LPG jest w Polsce bardzo popularny. Jest też ekologiczny. Używanie go zamiast oleju napędowego pozwala zredukować emisję CO2 nawet o 20%.
Wg badania Ekobarometr 2024 realizowanego we współpracy z POGP aż 49% Polaków uważa, że używanie LPG w samochodach przyczynia się do poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu. Dodatkowo 56% Polaków potwierdza, że posiadanie instalacji gazowej w domu lub w aucie przestrzegając zaleceń serwisowych jest bezpieczne. Proporcjonalnie do liczby zarejestrowanych w Polsce samochodów, 13% Polaków korzysta z samochodu zasilanego LPG. Autogaz rozpoznaje 60% naszej populacji. Po energii elektrycznej jest to najpowszechniej rozpoznawane paliwo alternatywne. Choć niekoniecznie zdajemy sobie sprawę, że LPG jest za takie uznawane. Aż 58% badanych uważa, że autogaz jest łatwo dostępny na stacjach paliw w całej Polsce.

Autogaz podrożeje, ale i tak będzie sporo tańszy od benzyny
– Rynek autogazu w Polsce jest rynkiem jak dotychczas stabilnym, a jego perspektywy pozostają optymistyczne. Wprowadzenie sankcji rosyjskich niewątpliwie przyczyni się do wzrostu cen – jednak warto przypomnieć, że w pierwszej połowie 2023 r. średnia relacja ceny autogazu wobec benzyny była najniższa od 2016 r. i nie przekraczała 42%. – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).
Bartosz Kwiatkowski nie ma złudzeń – do ceny powyżej 3 zł za litr LPG musimy po prostu przywyknąć. Autogaz w 2025 r. zdrożeje, ale nadal będzie o połowę tańszy od benzyny. Polska pozostanie dla tego paliwa najważniejszym rynkiem w Unii Europejskiej. Priorytetem dla operatorów LPG będzie zapewnienie ciągłości dostaw przez restrukturyzację kierunków zaopatrzenia. Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego jednoznacznie dowodzą, że LPG pozostaje najważniejszym paliwem alternatywnym w Polsce. W pierwszej połowie 2024 r. zarejestrowano w Polsce 8,9 tys. nowych samochodów elektrycznych. Tymczasem liczba nowych instalacji autogazowych rośnie co roku o ok. 90-100 tys. Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych szacuje, że gaz płynny LPG w najbliższych latach utrzyma swoją kluczową rolę w funkcjonowaniu transportu drogowego.
Gaz płynny LPG uznawany za ekologiczny
Wg danych Ekobarometr 2024 ponad 43% Polaków uznaje LPG za paliwo ekologiczne. 48% nie ma zdania, a 49% ocenia, że używanie autogazu w samochodach przyczynia się do poprawy jakości powietrza i ograniczenia smogu (tu 43% nie ma zdania). Ponad 52% Polaków uważa, że Unia Europejska powinna zapewnić, aby gaz płynny LPG był szeroko dostępny dla obywateli jak najdłużej.
Przeprowadzone badania dowiodły, że najważniejszym walorem ekologicznym autogazu jest eliminacja emisji pyłów, kluczowego składnika miejskiego smogu. LPG spala się w całości, nie pozostawiając po sobie sadzy, jaką można obserwować z układów wydechowych starszych pojazdów zasilanych olejem napędowym. Redukcja emisji CO2 zależy od wykorzystywanego układu napędowego. Szacowana jest na ok. 10% wobec benzyn silnikowych i o ok. 20% wobec diesla. POGP ocenia, że 3 mln samochodów jeżdżących na autogazie przyczynia się do ograniczenia rocznych emisji dwutlenku węgla z polskiej gospodarki o około 1 mln ton. Według danych największego dealera pojazdów zasilanych autogazem w Polsce, 80-85% kierowców wykorzystuje w swoich samochodach wyłącznie lub niemal wyłącznie zbiornik LPG.
Dane POGP wskazują, że struktura sektorowa rynku gazu płynnego jest stabilna na przestrzeni ostatnich lat. Autogaz, czyli sprzedaż gazu płynnego LPG do napędu pojazdów samochodowych, nadal dominuje na polskim rynku gazu płynnego. Jego udział wynosi 76% w całkowitej sprzedaży gazu w 2023 r. Sprzedaż gazu do zbiorników (bez autogazu) stanowiła 14,6% całości sprzedaży, a sprzedaż gazu w butlach 10% całości sprzedaży.

Udział samochodów z instalacją LPG praktycznie nie uległ zmianie. Udział samochodów osobowych z napędem benzynowym spadł o 0,5% r/r w stosunku do roku 2022. Udział samochodów z silnikami wysokoprężnymi wzrósł o 0,2% r/r. Według danych ACEA, które opracowane są na podstawie danych GUS, udział pojazdów LPG wynosił 13,1% ogólnej liczby pojazdów osobowych. Kategoria hybrid electric to 2,4% ogólnej liczby samochodów osobowych.
Czy auto z LPG wjedzie do zielonej strefy?
Warto zauważyć, że obowiązująca w Polsce ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych pozostawia gminom swobodę w zakresie dopuszczenia do ruchu w Strefach Czystego Transportu (SCT) samochodów zasilanych LPG. Z podobną sytuacją regulacji ustalanych na poziomie lokalnym mamy często do czynienia także na zachodzie Europy. W wielu włoskich miastach samochody zasilane LPG traktowane są tak samo, jak te wykorzystujące gaz ziemny. Tak jest np. w Mediolanie i Neapolu. Podobnie dzieje się w Brukseli, a w Londynie wszystkie taksówki skonwertowano na LPG. We Francji pojazdy wykorzystujące autogaz uzyskały fioletowy certyfikat Crit’Air 1, zapewniający wjazd do centrów miast bez ograniczeń. W ocenie POGP walory ekologiczne gazu płynnego LPG jako paliwa transportowego w pełni uzasadniają decyzję tych samorządów miejskich, które zdecydują się dopuścić samochody zasilane autogazem do nieograniczonego wjazdu do Stref Czystego Transportu.


Czym zajmuje się POGP?
Polska Organizacja Gazu Płynnego jest organizacją zrzeszającą pracodawców zajmujących się zakupem, rozlewem, dystrybucją gazu płynnego. Zajmują się też produkcją i obrotem urządzeniami służącymi do jego zastosowań. Jej podstawowym celem jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych członków oraz branży wobec organów władzy i administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego, związków zawodowych pracowników oraz innych organizacji.
POGP została założona w 1996 roku i od tego czasu aktywnie uczestniczy w życiu branży paliwowej. Członkami Organizacji są jednostki produkcyjno-handlowe, zajmujące się zakupem, rozlewem i dystrybucją gazu skroplonego LPG, a także produkcją i obrotem urządzeniami służącymi do jego transportu, magazynowania i eksploatacji. Od lutego 2020 r. przedmiotem aktywności analitycznej POGP jest również skroplony gaz ziemny LNG.
POGP należy do Światowej Organizacji Gazu Płynnego (WLGA) oraz Liquid Gas Europe.

LPG w Polsce
- 3,4 mln samochodów zasilanych autogazem
- 140 tys. instalacji zbiornikowych
- Ok. 11 mln butli