Ford Transit Connect pojawił się w roku 2002. Do dziś ceniony jest za swoją funkcjonalność, dzięki czemu wciąż spotyka się z uznaniem klientów. Najnowszą odsłonę zaprezentowano w 2024 roku. Prześledźmy, jak bardzo zmienił się ten model od 2002 roku.
Ford Transit Connect to kompaktowy samochód dostawczy. Jego pierwszą generację z 2002 roku opracowano na platformie współdzielonej z modelem Focus. W ofercie znalazł się silnik 1,8 TDCi o mocy 75, 90 lub 110 KM i kilka wersji różniących się od siebie między innymi rozstawem osi oraz wysokością kabiny. Podstawowa i najmniejsza odmiana T200 mogła przetransportować 638 kg ładunku. Największa wersja oznaczona T230 oferowała ładowność do 902 kg.
Bezpieczny i… elektryczny
W samochodzie pojawiły się systemy wspomagające kierowcę. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w standardzie oferowany był między innymi system ESP oraz Hill Launch Assist. Ten ostatni zapobiegał staczaniu się pojazdu do tyłu podczas ruszania pod górę. Active Yaw Control pomagał w nadsterowności i podsterowności.
W 2010 roku w ofercie pojawiła się elektryczna odmiana tego modelu. Ford Transit Electric był w stanie przejechać na jednym ładowaniu 120 km. Konwersji dokonywała do 2012 roku amerykańska firma Azure Dynamics.
Ford Transit Connect razy dwa
Druga generacja Transita Connecta zadebiutowała w 2012 roku i dzięki atrakcyjnej sylwetce szybko zdobyła nowych klientów. W porównaniu z modelem pierwszej generacji następca stał się nie tylko bardziej estetyczny, ale również funkcjonalny. W szczególności dzięki powiększonej przestrzeni ładunkowej, która w wersji L1 mogła pomieścić aż dwie europalety.
Model był dostępny w dwóch długościach – L1 i L2, a samochody mogły być wyposażone w skrzynie manualną lub automatyczną. W gamie silników znalazły się jednostki 1.0 GTDI 12V o mocy 100 KM, 1.5 SOHC DI, 1.5 DI, 1.6 Duratorq (75, 95, 115 KM), 1.6 EcoBoost (150, 160KM) oraz 1.0 EcoBoost (100 KM).








Najnowsza odsłona
Najnowsza odsłona modelu Transit Connect pojawiła się na rynku w 2024 roku. Tym razem pod maskę kompaktowego dostawczaka trafił silnik wysokoprężny 2.0 EcoBlue o mocy 102 KM lub 122 KM. Na liście napędów pojawił się również po raz pierwszy układ Plug-in Hybrid o łącznej mocy 150 KM. Jego zasięg w trybie całkowicie elektrycznym wynosił nawet 110 km.
Samochód zyskał nową konstrukcję przestrzeni ładunkowej – znacznie większą od swojego poprzednika. W wersji VAN z krótkim rozstawem osi pozwala na przewiezienie ładunku o objętości do 3,1 m3 lub do 3,7 m3 w wersji z dłuższym rozstawem osi. Warto podkreślić, że całość została zaprojektowana w taki sposób, że zarówno krótka, jak i długa wersja nadwozia jest w stanie pomieścić nawet dwie europalety. Dodatkowo każdy nowy Transit Connect VAN posiada przegrodę oddzielająca przestrzeń pasażerska od przestrzeni ładunkowej. Opcjonalnie można ją wyposażyć w okno, a boczne drzwi przesuwne ułatwiają załadunek.
Nowy Ford Transit Connect już w podstawowej wersji Trend oferuje najnowszą technologię w zakresie bezpieczeństwa. Wystarczy wspomnieć o systemie Lane Keeping Aid. Monitorujące on oznakowanie drogi i aktywnie pomaga zapobiegać niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Wspomnijmy jeszcze o systemie Pre-Collision Assist, który zapobiega kolizjom i posiada funkcję rozpoznawania pieszych i rowerzystów.
Ford Pro
Wraz z nowym Transitem Connectem Ford Pro obsługuje specjalistyczne rozwiązanie dla klientów flotowych. Obejmuje ono podłączany moduł, umożliwiający łączność za pośrednictwem oprogramowania Ford Pro Telematics.
Obsługa Ford Pro Service dostosowuje się do potrzeb klientów komercyjnych. Mobilne punkty serwisowe (Mobile Servicing) są w stanie wykonać 70% przeglądów i napraw w czasie i miejscu dogodnym dla klienta. Jedna z dużych flot w Wielkiej Brytanii odnotowała skrócenie czasu przestojów dzięki korzystaniu z usług mobilnego serwisu z trzech dni do zaledwie dwóch godzin w przypadku wykonywania podobnych zadań.
Europejska sieć wyspecjalizowanych firm, dokonujących konwersji pojazdów dostawczych Ford Pro Convertor, zrzesza ponad 200 partnerów w całej Europie. Opracowują oni dla klientów popularne konwersje kompaktowych samochodów dostawczych, takich jak chłodnie i zabudowy regałowe. Mogą one korzystać później ze wsparcia technicznego i homologacji Ford Pro Special Vehicles, a także z opieki posprzedażnej, porównywalnej z taką, jaką objęte są seryjne pojazdy Ford Pro.