Fabryka opon ciężarowych Continental na Słowacji jest pierwszą, która otrzymała certyfikat zrównoważonego rozwoju ISCC PLUS. Certyfikacja oznacza zgodność ze specjalnymi standardami zrównoważonego rozwoju. Cel Continentala zakłada ponad 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w oponach do 2030 r.
„Zakład w Púchovie jest pierwszą fabryką opon ciężarowych Continental, która otrzymała certyfikat ISCC PLUS. Jest to znak naszego zaangażowania zarówno w jakość, jak i zrównoważony rozwój” – mówi Anton Vatala, szef fabryki opon ciężarowych Continental w Púchovie na Słowacji
Pierwsza taka fabryka
Fabryka Continental w Púchovie na Słowacji stała się niedawno pierwszą fabryką opon produkującą również opony do samochodów ciężarowych, która otrzymała certyfikat zrównoważonego rozwoju International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) PLUS. Ten uznawany na całym świecie certyfikat potwierdza, że Continental spełnia określone standardy zrównoważonego rozwoju. Stanowi również o przejrzystości identyfikowalności surowców wykorzystywanych w procesie produkcyjnym. Certyfikacja surowców umożliwia Continental zapewnienie pełnej identyfikowalności materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł. Dla producenta opon klasy premium jest to kolejny krok na drodze do osiągnięcia 100% udziału zrównoważonych materiałów w produkcji opon najpóźniej do 2050 r. Púchov jest trzecim zakładem produkcyjnym firmy z certyfikatem ISCC PLUS. Wcześniej były fabryki opon w Lousado w Portugalii i Hefei w Chinach.
Co oznacza certyfikacja?
Certyfikacja ISCC PLUS opiera się na spełnieniu i udokumentowaniu określonych procedur bilansowania masy surowców. W podejściu opartym na bilansie masy, surowce kopalne, odnawialne i pochodzące z recyklingu mieszają się w istniejących systemach i procesach. Wykorzystywane ilości są śledzone w całym łańcuchu wartości i dlatego mogą być proporcjonalnie przydzielane w dowolnym momencie. Podejście oparte na bilansie masy umożliwia firmie Continental stopniowe zwiększanie udziału zrównoważonych materiałów w swoich produktach. Gwarantuje to, że bilans certyfikowanych zrównoważonych materiałów będzie dokładnie raportowany.
„Certyfikacja procesów produkcyjnych stanowi podstawę naszych szeroko zakrojonych wysiłków w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. Produkcja przyjazna dla środowiska jest możliwa już dziś, a my ułatwiamy transformację naszego łańcucha wartości” – mówi Jorge Almeida, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju
w Continental Opony.
Jorge Almeida nie ukrywa, że celem firmy jest stopniowe wdrażanie podejścia opartego na bilansie masy we wszystkich zakładach oponiarskich na całym świecie. Púchov jest dla Continental pierwszą fabryką opon do samochodów ciężarowych, która uzyskała certyfikat w tym zakresie.
ISCC PLUS – o co w tym chodzi?
ISCC PLUS to uznawany na całym świecie dobrowolny system certyfikacji. Ma on zastosowanie do biogospodarki oraz gospodarki o obiegu zamkniętym. Certyfikuje niekonwencjonalne surowce, które można wykorzystywać np. w obszarach żywności, pasz dla zwierząt, chemikaliów, tworzyw sztucznych, opakowań i tekstyliów. Różne kryteria wymagane do uzyskania certyfikatu ISCC PLUS obejmują identyfikowalność surowców, zgodność z normami środowiskowymi, ochronę ekosystemów, zapewnienie przestrzegania praw pracowniczych i praw człowieka oraz promowanie zrównoważonego rozwoju gospodarczego.
UltraContact NXT, najbardziej zrównoważona seryjnie produkowana opona Continental, wykorzystuje materiały z certyfikatem bilansu masy. Jest to m.in. kauczuk syntetyczny wykonany z surowców pochodzenia biologicznego i bio-cyklicznego lub sadza, częściowo wytwarzana z oleju pochodzącego z procesów cyrkulacyjnych. Opona powstaje w fabryce w Lousado.
Opony z recyklingu najpóźniej w 2050 r.
Continental intensywnie pracuje nad zamianą jak największej liczby surowców w produkcji na materiały zrównoważone. Surowce, które mogą pomóc w produkcji opon w przyszłości, obejmują odpady rolnicze, takie jak popiół z łusek ryżu, guma z mniszka lekarskiego, guma z recyklingu lub butelki PET.
Certyfikacja zakładów w Púchovie, Hefei i Lousado jest ważnym punktem. Continental robi co może, aby do 2030 r. wykorzystywać w swoich oponach ponad 40% materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu. Do 2050 r. chce stać się całkowicie neutralnym dla klimatu. Najpóźniej do 2050 r. wszystkie nowe opony Continental w całości będą wykonane ze zrównoważonych materiałów.
Fabryka opon w Púchovie od niedawna w rękach Continental
Fabryka opon ciężarowych Continental w Púchovie, która niedawno stała się częścią Continental Opony Słowacja, ma długą tradycję w przemyśle gumowym. Produkcja opon rozpoczęła się tu w 1950 roku.
W zakładzie w Púchovie pracuje ponad 5000 osób. Continental produkuje opony do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. W Słowacji znajduje się również centrum technologiczne zajmujące się globalnymi badaniami i rozwojem opon, a także skonsolidowana jednostka ContiTech.