Elektryczny Mercedes VLE przebył drogę ze Stuttgartu, przez Alpy, do Rzymu. Po drodze zaliczył tylko dwa postoje na ładowanie. Każdy z nich trwał zaledwie 15 minut. Warto dodać, że była to trasa przejechana w realnych warunkach drogowych
Trasa ze Stuttgartu do Rzymu, którą pokonały dwa pojazdy testowe Mercedes-Benz VLE, obejmowała prawie 1100 kilometrów. Po drodze auta zaledwie dwa razy zatrzymały się na 15-minutowe postoje na ładowanie. Profil trasy testowej był wymagający. Auta jechały po krętych i stromych drogach przez alpejskie przełęcze, długie odcinki autostrad, ruchliwych krajówkach i wąskich ulicach miast. VLE wykazało jednak swoją przydatność do codziennego użytku, na przykład podczas rodzinnych podróży i wycieczek miłośników aktywnego wypoczynku.
Elektryczny Mercedes VLE nie gorszy niż wóz spalinowy?
Głównym celem testu było sprawdzenie w realnych warunkach drogowych wydajności napędu elektrycznego. Oceniono też rekuperację, zarządzania temperaturą i wpływu skrętu tylnej osi na prowadzenie pojazdu.
Mercedes VLE zdobył tutaj wysokie noty. Samochody testowe bez problemu pokonały dystans 1090 km ze Stuttgartu do Rzymu w około 13 godzin. Wymagało to tylko dwóch przystanków na ładowanie w trasie, które w obu przypadkach trwały tylko 15 minut. Na starcie w Stuttgarcie temperatura na zewnątrz wynosiła 11 stopni Celsjusza, podczas gdy przyjazd do Rzymu miał miejsce przy 33 stopniach. Kierowcy nie zrezygnowali z komfortu – wnętrze było klimatyzowane do 22 stopni przez całą trasę.
Tylna oś skrętna sprawdziła się szczególnie na krętych drogach przełęczy i wąskich uliczkach włoskich miast. Zapewnia zwinność, a tym samym bezstresowe prowadzenie.
„Nasze przyszłe MPV po raz kolejny imponująco udowodniły swoją przydatność do codziennego użytku na długim dystansie. Z zaledwie dwoma krótkimi postojami na ładowanie pokonały trasę ze Stuttgartu, przez Alpy, do Rzymu –
tak Mercedes‑Benz VLE demonstruje wyjątkową wydajność nowej architektury Van Electric”.Dr Andreas Zygan, szef rozwoju Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz AG
Jazdy testowe potwierdzą poziomu produktu
Jazdy testowe, takie jak długodystansowa trasa ze Stuttgartu do Rzymu, są częścią kompleksowego programu testowania całościowych osiągów pojazdu. Obejmuje on liczne strefy klimatyczne i różne profile tras. Oprócz cyfrowej walidacji poziomu zaawansowania i testów w najnowocześniejszych obiektach testowych w ośrodku badawczym Mercedes-Benz Vans w Stuttgarcie/Untertürkheim, samochody planowane do produkcji seryjnej są poddawane testom w rzeczywistej eksploatacji na drodze. Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat praktyczności i przyspieszyć proces rozwoju do dojrzałości produkcyjnej, programiści i inżynierowie Mercedes‑Benz przeprowadzają liczne jazdy testowe. Na przykład nieco ponad rok temu prototypowe wersje modeli VLE przejechały ze Stuttgartu do Przylądka Północnego w Norwegii. Z kolei obszerne testy w niskich temperaturach przeprowadzono w Szwecji zimą 2025 roku. Tym razem VLE przejechał przez Alpy na południe do stolicy Włoch.
Coś nowego
Począwszy od 2026 r. Mercedes‑Benz wprowadzi swoją nowo opracowaną, modułową i skalowalną architekturę elektrycznych vanów. Rozpocznie w ten sposób zupełnie nową erę. Architektura ta umożliwia wyraźne rozróżnienie między przeznaczonymi dla klientów prywatnych luksusowymi vanami, Grand Limousine, a pojazdami do użytku komercyjnego. Przyszłe MPV i samochody dostawcze będą idealnie odpowiadać potrzebom i wymaganiom klientów pod względem wzornictwa, funkcji i użyteczności.
Przyszłe modele MPV dla klientów prywatnych – nazywane również Grand Limousines – będą nosiły oznaczenia modelowe Mercedes‑Benz VLE i Mercedes‑Benz VLS. VLE z maksymalnie ośmioma miejscami będzie mógł wcielić się w trzy role. Może być zarówno wielofunkcyjnym vanem, jak i samochodem dla amatorów aktywnej rekreacji, a także ekskluzywnym busem VIP. Z kolei VLS zdefiniuje unikalny segment, który nada nowy wymiar luksusowi motoryzacyjnemu. Po raz pierwszy Mercedes-Benz zaoferuje całkowicie elektryczne luksusowe pojazdy średniej wielkości w USA, Kanadzie i Chinach (Grand Limousines).