Międzynarodowe jury dziennikarzy branżowych przyznało Mercedesowi-Benzowi eCitaro tytuł Electric Bus Champion 2023.
eCitaro okazało się najlepsze w konkursie porównawczym autobusów elektrycznych organizowanym przez redakcję magazynu „Omnibusspiegel”. Autobusy uczestniczące w rywalizacji są poddawane wnikliwej ocenie i testom na ulicach Bonn przez przedstawicieli 20 redakcji branżowych z całej Europy. Jest wśród nich również FleetLOG.
Siedmiu wspaniałych
W tym roku konkurs odbył się już po raz piąty. Wzięło w nim udział siedem autobusów:
- Ebusco 3.0,
- Hess lighTram 12 Plug,
- Ikarus 120E,
- Iveco e-Way,
- Mercedes-Benz eCitaro,
- Otokar e-Kent C oraz
- Quantron Cizaris 12 EV.
Jurorzy oceniali je wszechstronnie: z punktu widzenia kierowcy, pasażera oraz mechanika wykonującego przeglądy i naprawy. Ważnym elementem oceny była również jakość i ogólne wrażenie z kontaktu z pojazdem. Ostatecznie najwięcej punktów zgromadził na koncie Mercedes eCitaro, który zdobył tytuł Electric Bus Champion 2023 – Najlepszego Autobusu Elektrycznego 2023 roku.
Potwierdzenie i zobowiązanie
– Wygrana jest potwierdzeniem, że w postaci eCitaro udało nam się stworzyć nowoczesny, ekonomiczny, komfortowy, przyjazny dla kierowcy i obsługi autobus elektryczny o wyjątkowym stylu, głęboko zakotwiczony w kompleksowej koncepcji elektromobilności. Postrzegamy tę nagrodę jako zobowiązanie do ciągłego rozwoju eCitaro, aby nasi klienci mogli nadal korzystać z najnowszych rozwiązań obejmujących akumulatory i bezpieczeństwo – powiedział Till Oberwörder, dyrektor generalny Daimler Buses.
Bazą dla eCitaro był dobrze znany użytkownikom w całej Europie spalinowy Citaro. Główna różnica dotyczy napędu. Elektryczny eCitaro w najnowszej wersji korzysta z baterii NMC 3, które odznaczają się o około 50% wyższą pojemnością niż stosowane wcześniej akumulatory. Ponadto nowe baterie spełniają już teraz wymogi bezpieczeństwa ECE R 100-3, które wejdą w życie dopiero jesienią 2023 r.
Autobus eCitaro w wersji 12-metrowej jest dostępny z 4,5 lub 6 pakietami akumulatorów o łącznej pojemności do 588 kWh. Przegubowy eCitaro G jest wyposażony może mieć od 4 do 7 pakietów akumulatorów o łącznej pojemności do 686 kWh. Tablica rozdzielcza i wyposażenie kabiny są analogiczne jak w wariancie spalinowym. Przestrzeń dla pasażerów jest równie funkcjonalna niezależnie od typu napędu.
eCitaro wspiera kierowcę w energooszczędnej jeździe za pomocą kontroli przyspieszenia: ruszanie i rozpędzanie odbywa się wydajnie, ale łagodnie. Zwiększa to komfort pasażerów i przyczynia się do oszczędzania energii. Własności jezdne są zoptymalizowane pod kątem maksymalnej wydajności. Jury zwróciło również uwagę na wysoki poziom bezpieczeństwa. Egzemplarz biorący udział w teście porównawczym autobusów był wyposażony w nowy system kamer 360°, a także systemy wspomagania hamowania ABA, monitorowania otoczenia z boku pojazdu (Sideguard Assist) oraz monitorowania ciśnienia w oponach. O obecności cichego autobusu elektrycznego ostrzega przechodniów sygnał dźwiękowy. Pomocą dla kierowcy jest ogranicznik prędkości, który można ustawić na 33 km/h. Takie rozwiązanie przydaje się w strefach, gdzie wymagana jest niska prędkość.