środa, 16 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościeActros 600 przetestowany u polskiego klienta

eActros 600 przetestowany u polskiego klienta

eActros 600 już przetestowany w Polsce. Firma BHJ Polska we współpracy z przewoźnikiem DKT Polska zakończyła 10-dniowy test wyjątkowego pojazdu. Elektryczny Mercedes tworzył zestaw ze zelektryfikowaną naczepą Schmitz Cargobull S.KOeCOOL.

Przez 10 dni eActros 600 na dwóch trasach obsługiwał dostawy dla koncernu Nestle – jednego z kluczowych klientów BHJ Polska, producenta białek zwierzęcych (petfood). Towar był dostarczany z Michorzewka pod Poznaniem do fabryki w Nowej Wsi Wrocławskiej oraz do Szczecina. Pierwsza trasa liczyła ok. 400 km, druga – 488 km. Z takim zadanie eActros 600 w zestawie z zeroemisyjną naczepą chłodnią Schmitz Cargobull S.KOeCOOL poradził sobie doskonale.

eActross 600 do spółki z naczepą

Nie było konieczności ładowania po drodze. Połączenie eActrosa 600 z naczepą S.KOe stworzyło w pełni zeroemisyjny zestaw. Dodatkową zaletą była znacznie obniżona emisja hałasu – dzięki pracy elektrycznego agregatu oraz bezgłośnemu napędowi eActrosa 600.

– Inicjatywa wyszła od firmy BHJ, która szukała projektu pozwalającego na przetestowanie zeroemisyjnych dostaw dla swojego klienta – mówi Piotr Bryła, eConsultant Grupy Wróbel.

– Spółka zwróciła się także z pytaniem o chęć udziału w takim przedsięwzięciu do swojego partnera transportowego. Chodzi o firmę DKR Polska, która już wcześniej interesowała się eActrosem 600 podczas naszych prezentacji pojazdu. Po stronie Grupy Wróbel pozostało dostarczenie samochodu, stworzenie estymacji zgodnie z planowanymi trasami i czuwanie nad przebiegiem testu. To, co najbardziej cieszy, to fakt, że obliczenia znalazły potwierdzenie w rzeczywistości niemal co do kilometra. To daje wiedzę, na podstawie której można konstruować rzetelne prognozy dla kolejnych klientów – dodaje Piotr Bryła.

Na dłuższej, liczącej 488 km trasie z Michorzewka do Szczecina eActros 600 zużył 506 kWh energii. To daje średnią 103,81 kWh/100 km przy temperaturze zewnętrznej od –3°C do 17°C. Łączne obciążenie zestawu wynosiło 42 tony w jedną stronę. Średnia zużycia energii z całego testu, podczas którego w realnych warunkach pracy zestaw pokonał łącznie 3331 km, wyniosła 107,19 kWh/100 km.

– podczas testu korzystaliśmy z różnych trybów jazdy: Power, Eco i Range, żeby sprawdzić, jaki ma to wpływ na zużycie energii i zasięg, a także wypróbować dynamikę i potężną moc 800 KM pojazdu. Okazało się, że przy podobnym wykorzystaniu baterii (ok. 20%) zasięg różnił się o kilkanaście kilometrów na korzyść trybu Range, jednak w każdym przypadku nadal mieliśmy bezpieczny zapas ok. 100 km – mówi Dariusz Kolański, właściciel DKR Polska, który był jednym z dwóch kierowców biorących udział w teście.

Zleceniodawca transportu: wyniki testu dają nadzieję

– Jako globalna firma przystąpiliśmy do międzynarodowej inicjatywy wielu korporacji Science-based targets, która zobowiązuje nas do realizacji konkretnych zadań służących zmniejszaniu śladu węglowego oraz przeciwdziałaniu ociepleniu klimatu. Od kilku lat korzystamy w Polsce wyłącznie z zielonej energii, a teraz przyszedł czas na zmiany w naszym transporcie – mówi Piotr Franczak, prezes BHJ Polska.

Piotr Franczak dodaje, że obsługiwane trasy pomiędzy zakładami w Michorzewku w Wielkopolsce i Grądach na Podlasiu, a klientami, nie przekraczają ok. 500 km, są powtarzalne, stałe. Z tego względu elektryczna ciężarówka wydała się optymalnym rozwiązaniem. Dotychczas jednak nie było pojazdu o odpowiednim zasięgu. Jak pokazał test, eActros 600 pozwoliłby je realizować bez problemu. Zastosowanie ładowarki o mocy 300 kWh pozwala wykonywać dwie dostawy dziennie. Wówczas, dzięki temu, że pojazd byłby ładowany zieloną energią, cały proces dostawy stałby się zeroemisyjny.

eActros 600: niższe koszty, sprawne ładowanie

Podczas testu eActros 600 był ładowany za pomocą dostarczonej przez dealera ładowarki
o mocy 40 kWh. Proces ładowania odbywał się nocą i trwał ok. 12 h. Nawet przy takim rozwiązaniu użytkowanie tego pojazdu przebiegało bez problemu i udowodniło, że może wykonywać bez opóźnień swoją pracę. Wyliczenia efektywności zrobione przez dealera okazały się trafne i zostawiały też bezpieczny margines. To pozwala spokojnie myśleć również o pracy w bardziej skrajnych temperaturach zimowych lub letnich. Testy wykazały, że jazda tą właśnie ciężarówką to przyjemność. Cisza w kabinie, duża moc, bardzo dobrze działający tempomat ePPC, to wszystko sprawia, że praca jest lżejsza. Dodatkowym atutem jest to, że elektryczny napęd to o wiele prostsza konstrukcja. To znacznie obniża koszty serwisowania, a gwarancja na akumulator wynosi 10 lat lub 1 200 000 km. Dlatego przewoźnik zdecydował się wdrożyć eActrosa 600 do floty, jak tylko ruszą dotacje do zakupu takich pojazdów.

Innowacyjna technologia zastosowana w eActrosie 600 – nowa 800-Voltowa architektura
i elektryczna oś napędowa, przewidujący tempomat ePPC i długowieczna litowo-żelazowo-fosforanowa o łącznej pojemności 621 kWh (207 kWh na pakiet) – to nie wszystko. Na wydajność składa się również aerodynamiczna kabina ProCabin – z przedłużonym przodem, prostą pokrywą silnika, udoskonaloną osłoną podwozia i z dodatkowymi uszczelkami, które zmniejszają opory powietrza. Wszystko razem pozwala osiągać na jednym ładowaniu dystans nawet 522 km.

Piotr Franczak mówi, że w przypadku jego siatki dostaw eActros 600 jest bardzo sensownym rozwiązaniem.

– To jest typowa sytuacja win-win: my zyskujemy, realizując nasze cele dotyczące śladu węglowego i jednocześnie stajemy się bardziej konkurencyjni, bo nasi klienci także są bardzo mocno zainteresowani dekarbonizacją dostaw. Wiedzą o teście i czekają na kolejne kroki. Z kolei nasz przewoźnik zyskuje stałe, przewidywalne zlecenia – mówi Piotr Franczak. – Dlatego jesteśmy gotowi do rozmów i kalkulacji, bo z naszego punktu widzenia im szybciej moglibyśmy wdrożyć eActrosa 600 do realizacji naszych dostaw, tym lepiej.

Powiązane artykuły

OBSERWUJ NAS!

Facebook
YouTube
LinkedIn
Instagram
Tiktok

 

CZYTAJ NAJNOWSZY NUMER

Zapisz się do newslettera


Zrównoważony rozwój

Opinie

Po godzinach

Zapowiedź